MegaBaza edukacyjna Perspektywy®






U-Multirank publikuje drugi globalny ranking uniwersytetów: podkreśla zróżnicowanie wyników osiąganych przez uniwersytety w ramach największego globalnego rankingu

U-Multirank, nowy globalny ranking uniwersytetów, opublikował dzisiaj w Internecie (www.umultirank.org) swoje drugie wydanie. To jedyne w swoim rodzaju nowe narzędzie, służące do międzynarodowego porównania wyników uniwersytetów, prezentuje informacje dotyczące ponad 1 200 uczelni, w porównaniu do 850 przed rokiem. Uniwersytety pochodzą z 83 państw, obejmują ponad 1 800 wydziałów i 7 500 programów studiów w siedmiu dziedzinach. Z 21 000 punktów przyznanych na poziomie instytucji i 37 000 na poziomie kierunków studiów. U-Multirank jest największym globalnym rankingiem uniwersytetów – i najrozleglejszym systemem informacji o uczelniach na całym świecie.

U-Multirank to pierwszy globalny ranking dający pełen obraz różnorodności funkcjonowania uniwersytetów, oferujący użytkownikom dane w pięciu wymiarach: nauczania i przyswajania wiedzy , badań, przekazywania wiedzy, umiędzynarodowienia oraz regionalnego zaangażowania, w odniesieniu dosiedmiu dziedzin nauki: inżynierii elektrycznej i mechanicznej, studiów biznesowych i fizyki, a od tego roku także psychologii, informatyki oraz medycyny.

Prezentując dane według 31 wskaźników, U Multirank pokazuje, że Harvard i MIT zajmują pierwsze miejsce, jeżeli chodzi o najwyższą liczbę publikacji i patentów. Jednak przy przyjrzeniu się dokładniej, okazuje się, że niemiecki Uniwersytet w Reutlingen ma najwyższy procent wspólnych publikacji z przemysłem (co wskazuje na jego intensywną współpracę z przedsiębiorstwami), a najwyższy poziom mobilności studenckiej znaleźć można w takich szkołach biznesu, jak francuska IESEG School of Management Lille. U-Multirank jasno pokazuje różne zalety, które znaleźć można w wielu różnych uczelniach oraz że koncepcja „najlepszego: uniwersytetu na świecie” zależy od tego, czego się akurat szuka.

- Żadna uczelnia nie jest dobra we wszystkim – mówi profesor dr Frans van Vught, jeden z kierowników projektu U-Multirank. – Tylko niewiele ponad 8% instytucji osiąga szeroki zakres „bardzo dobrych” wyników (ponad 10 ocen „A”). Ale U-Multirank pokazuje także, że 50% z nich osiąga od jednej do pięciu ocen „A” (bardzo dobry) w konkretnych wskaźnikach. Jasno więc widać, że podczas gdy niektóre uniwersytety są dobre w wielu dziedzinach, większość z nich jest dobra – nawet znakomita – w niektórych.

- To bardzo dobra wiadomość dla studentów, szefów uniwersytetów oraz przedsiębiorstw, które chcą zatrudniać absolwentów albo organizować wspólne badania. Studenci chcą znaleźć uczelnię, która najlepiej będzie im odpowiadała, według ich własnych potrzeb. Natomiast szukanie najlepszego uniwersytetu na świecie to błąd. Studenci i firmy, a także same uczelnie, potrzebują pełnego obrazu. U-Multirank to umożliwia – mówi profesor dr Frank Ziegele, kierownik projektu U-Multirank.

Oprócz podejścia skoncentrowanego na użytkowniku, U-Multirank oferuje 17 „gotowych” rankingów, znacznie więcej niż 3 proponowane w ubiegłym roku. Rankingi zestawione przez zespół U-Multirank oferują szybki przegląd konkretnych aspektów działalności uczelni. Na poziomie instytucjonalnym skupiają się one na: badaniach i powiązaniach w tej dziedzinie, umiędzynarodowieniu oraz zaangażowaniu ekonomicznym. Na poziomie fachowym skupiają się na nauczaniu iprzyswajania wiedzy oraz umiędzynarodowieniu w siedmiu dziedzinach nauki. Przedstawiając gotowe rankingi, zamiast umieszczać je w jednowymiarowych tabelkach według dziedzin, U-Multirank w kolejny sposób demonstruje zróżnicowanie działalności i wyników uniwersytetów,.

Tibor Navracsics, europejski komisarz ds. edukacji, kultury, młodzieży i sportu, powiedział, komentując nowe wyniki: - U-Multirank znowu okazał swojąwartość dodaną. Uczelnie osiągające jak najlepsze wyniki są niezwykle potrzebne dla przywrócenia w Europie wzrostu gospodarczego, do kształcenia młodych ludzi, aby mogli bez obaw patrzeć w przyszłość oraz do wprowadzania do naszych społeczeństw wiedzy i innowacji. Jestem bardzo zadowolony, że dzięki początkowemu finansowaniu U-Multirank z programu Erasmus+, UE pomaga we wprowadzaniu nowych standardów przejrzystości w działalność uniwersytetów w taki sposób, że studenci mogą dokonywać wyborów w oparciu o doskonałe informacje, a uczelnie wykorzystywać swoje najmocniejsze strony.

Dodatkowe informacje

U-Multirank został opracowany przez niezależne konsorcjum kierowane przez Centre for Higher Education (CHE) w Niemczech, Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) Uniwersytetu Twente oraz Centre for Science and Technology Studies (CWTS) Uniwersytetu Leiden– oba znajdują się w Holandii. Na czele konsorcjum stoją profesor dr Frans van Vught z CHEPS oraz profesor dr Frank Ziegele z CHE. Inne organizacje partnerskie obejmują International Centre for Research on Entrepreneurship, Technology and Innovation Management (INCENTIM) z Katolickiego Uniwersytetu w Leuven, wydawnictwo akademickie Elsevier, Bertelsmann Foundation, organizację doradztwa studenckiegoPush oraz firmę zajmującą się oprogramowaniem Folge 3, a także szereg partnerów i międzynarodowych i organizacji interesariuszy, w tym Fundację Edukacyjną Perspektywy w Polsce.

Wielowymiarowe podejście stosowane przez U-Multirank polega na porównaniu wyników osiąganych przez uczelnie w ramach szeregu różnych rodzajów działalności i przyznawaniu im ocen od „A” (bardzo dobrze) do „E” (słabo). Nie produkuje tabelki „Pierwszych 100” uczelni świata w oparciu o łączne wyniki. Zamiast tego pozwala użytkownikom zidentyfikować silne i słabe strony uczelni lub aspekty, które najbardziej ich interesują. Dane ujęte w ramach U-Multirank pobierane są z licznych źródeł i zapewniają użytkownikowi kompleksowy zestaw informacji na podstawie: danych dostarczonych przez instytucje, danych pobranych z międzynarodowych baz danych bibliometrycznych i patentowych, a także kwestionariuszy wypełnianych przez ponad 85 000 studentów z uczelni uczestniczących w badaniach. Stanowi to jedną z największych próbek na świecie, dająca studentom unikalną możliwość spojrzenia na uczelnie oczami swoich rówieśników.

Trzeci ranking U-Multirank zostanie opublikowany w marcu 2016 roku. Instytucje, które chciałyby w nim uczestniczyć, mogą zgłosić swoje zainteresowanie na stronie internetowej U-Multirank.

U-Multirank korzysta ze wsparcia ze strony Komisji Europejskiej i otrzymuje dofinansowanie w wysokości 4 milionów euro z programu UE Erasmus+ na lata 2013-2017. Celem na przyszłość jest powstanie niezależnej organizacja typu non-profit i przejęła zarządzanie rankingiem jako otwartym źródłem służącym do przeprowadzania międzynarodowych porównań, na potrzeby różnych grup interesariuszy z branży edukacyjnej.

Aby uzyskać dalsze informacje i dane kontaktowe, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.umultirank.org
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: +49 0 5241 9761 58
U-Multirank na Twitterze: @UMultirank
(Tweet Chat na żywo , poniedziałek, 30 marca, godz, 13:00-14:00 CET)

Aktualne informacje znaleźć można w biuletynie U-Multirank – wystarczy odwiedzić stronę internetową i kliknąć „Stay in touch”

Załączniki

a. Background Information & Performance Statistics
b. Readymade rankings (updated and new rankings, accessible on Monday, March 30, at 10:00 CET) c. Master list of included higher education institutions
d. Master list of performance measures (indicators)
e. Q+A memo

U-Multirank został opracowany przez niezależne konsorcjum kierowane przez Centre for Higher Education (CHE) w Niemczech, Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) Uniwersytetu Twente oraz Centre for Science and Technology Studies (CWTS) Uniwersytetu Leiden– oba znajdują się w Holandii. Na czele konsorcjum stoją profesor dr Frans van Vught z CHEPS oraz profesor dr Frank Ziegele z CHE. Inne organizacje partnerskie obejmują International Centre for Research on Entrepreneurship, Technology and Innovation Management (INCENTIM) z Katolickiego Uniwersytetu w Leuven, wydawnictwo akademickie Elsevier, Bertelsmann Foundation, organizację doradztwa studenckiegoPush oraz firmę zajmującą się oprogramowaniem Folge 3, a także szereg partnerów i międzynarodowych i organizacji interesariuszy, w tym Fundację Edukacyjną Perspektywy w Polsce.

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt