Centrum Otwartych Umysłów

Wyszukać najbardziej utalentowanych i twórczych, zaproponować im inspirującą ścieżkę kariery, wspierać w rozwoju zawodowym i dbać o to, by jednocześnie mogli rozwijać swoje życie rodzinne i osobiste, by mogli realizować swoje pasje – brzmi to jak utopia, prawda? W Globalnym Centrum Rozwiązań IT Roche tę utopię realizuje się na co dzień.

Roche to wielka, międzynarodowa korporacja zatrudniająca ponad 91 000 osób, z czego 700  – w Polsce. Chyba największym komplementem ze strony pracowników jest stwierdzenie, że można czuć się tu swobodnie i wyrażać siebie.

Skąd się wzięła taka atmosfera w szklanym gmachu na obrzeżach warszawskiego Mordoru? Firma nie skupia się na poganianiu i dyscyplinowaniu pracowników, lecz na wspieraniu ich rozwoju, oferując ciekawą pracę pełną wyzwań i szanując prywatny czas pracowników.

Po pierwsze: znaleźć właściwych ludzi

Firma szuka tych, którzy nie tylko kochają technologię, ale też są ciekawi, co z niej wynika. Otwartych umysłów, ludzi, którzy wiedzą nie tylko, co i jak zrobić, ale też – po co to robią. – Nie chodzi o napisanie kawałka kodu, ale o robienie rzeczy, które mają ogromne znaczenie – podkreśla Aleksandra Ossowska, HR Manager w Roche Polska. – Na tym polega nasza przewaga nad firmami stricte IT. U nas powstają aplikacje i systemy, które wspierają rozwój opieki zdrowotnej i standardów leczenia na całym świecie.

Pieniądze są ważnym argumentem pozwalającym znaleźć najlepszych kandydatów, ale nie jedynym i nie najważniejszym. Najistotniejsza jest motywacja przyszłego pracownika. Do firmy zgłaszają się ludzie ze znakomitym CV, pracujący w prestiżowych korporacjach. Zdarza się, że decydują się przyjść do Roche za takie same albo nawet mniejsze pieniądze, aby mieć większe poczucie sensu swojej pracy.

Strategicznym kierunkiem dla Globalnego Centrum Rozwoju Usług IT jest informatyka oraz bioinformatyka, ale Roche zatrudnia także ludzi po biologii, socjologii, biotechnologii, a nawet... filozofii.

Po drugie: zaoferować odpowiednią ścieżkę kariery

Dla zakochanych w technologii jest ścieżka ekspercka. Druga możliwość to ścieżka project managera, trzecia – ścieżka line managera. – Świadomie rozdzieliliśmy ścieżkę project managera i ścieżkę line managera, bo talent przywódczy trzeba stale rozwijać – mówi Aleksandra Ossowska. – Mamy wysokie wymagania wobec line managerów, więc dajemy im duże wsparcie rozwojowe, od szkoleń, warsztatów, możliwości mentoringowych, „peer coaching”. Ścieżka ekspercka i project managerska są równie istotne, dlatego zapewniamy wybierającym je pracownikom dostęp do najlepszych konferencji i szkoleń na całym świecie. Zresztą nie tylko szkolenia są ważne – dajemy możliwość nauki różnych technologii, wymieniamy się wiedzą w ramach regularnych spotkań „Communities of Practice”, a każdy Junior w naszej firmie otrzymuje wsparcie własnego mentora. Dzielenie się wiedzą to nasza pasja.

Ponadto każdy pracownik zawsze może liczyć na wsparcie swojego managera, zarówno w kwestiach związanych z codziennymi obowiązkami, jak i rozwojem osobistym.

Po trzecie: wspierać rozwój

6 dni szkoleniowych w roku średnio na pracownika to zarazem dużo i niewiele. Dużo, jeśli wziąć pod uwagę, że na szkoleniach uczy się m.in. dobrego zarządzania czasem, czyli każda chwila z tych 6 dni może być optymalnie wykorzystana. Bardzo ważne są szkolenia, które umożliwiają poznanie innych kultur, a także zorientowanie się, jak nasza kultura jest postrzegana przez ludzi z innych części świata. Ułatwia to współpracę z Hindusami, Szwajcarami czy Amerykanami. Są też szkolenia językowe i biznesowe, podczas których ludzie uczą się, jak zaimplementować dobre pomysły. Dodatkowo pracownicy uczestniczą w lekcjach z języka angielskiego, szkoleniach wewnętrznych, które organizują sami pracownicy.

W firmie działają programy rozwojowe, jak na przykład Akademia Eksperta, oferująca pracownikom możliwość uczenia się przedsiębiorczości, myślenia strategicznego i innowacyjnego, a także zdobycia umiejętności przekonywania innych do swoich pomysłów, tak by móc samemu kreować otaczającą nas rzeczywistość. Rekrutacja do takiego programu jest otwarta: aby wziąć udział w szkoleniu, trzeba podjąć inicjatywę i zgłosić się do programu. Dla zainteresowanych oferujemy również globalny program mentoringowy firmy Roche. Lista mentorów wspierających młodszych stażem kolegów i koleżanki jest ogólnie dostępna, a pracownicy mogą się do nich zgłaszać i korzystać z ich doświadczeń, wiedzy oraz wsparcia.

Centrum Otwartych Umysłów

Po czwarte: zapewnić work-life balance

W Globalnym Centrum Rozwiązań IT Roche pracoholik nie jest dla managera wymarzonym członkiem zespołu, lecz problemem do rozwiązania, bo zasada work-life balance jest bardzo ważna.  – Zależy nam na tym, by każdy miał czas na odpoczynek i prywatne życie, bo tylko wtedy jesteśmy w stanie wspierać firmę w sposób efektywny. Świeży umysł zawsze generuje najlepsze pomysły, a na tym nam przecież zależy  – na ciągłym rozwoju zarówno organizacji, jak i osób w niej zatrudnionych. Jeśli pracy jest za dużo, należy oddać tę mniej twórczą część podwykonawcom, żeby mieć czas na tworzenie innowacyjnych rozwiązań i – co nie mniej ważne – czas dla siebie  – podkreśla Aleksandra Ossowska.

Obszar Work-life balance jest bardzo istotny, wsparcie otrzymują między innymi inicjatywy sportowe, kluby sportowe, które działają bardzo aktywnie, zachęca się pracowników do wspólnego zaangażowania się w różnorodne dziedziny sportowe, jak np: bieganie, jazda na rowerze, squash, żeglarstwo, jazda na nartach oraz inne.

Roche wspiera także rodzicielstwo, umożliwiając świeżo upieczonym matkom i ojcom stopniowy powrót do pracy po urlopie macierzyńskim, tacierzyńskim i rodzicielskim. Posiadanie małego dziecka nie jest też przeszkodą w awansie – firma właśnie zaproponowała stanowisko managerskie pracownicy wracającej z urlopu macierzyńskiego. Okazała się najlepsza ze wszystkich kandydatów, ale jeśli w trakcie pracy uzna, że nie jest w stanie pogodzić wychowania dziecka z nowymi obowiązkami, będzie mogła wrócić na poprzednie stanowisko.

Firma przyznaje pracującym rodzicom dodatkowy dzień urlopu, tak by mogli spędzać jeszcze więcej czasu ze swoimi pociechami. Dla najmłodszych organizuje się również Dzień Dziecka, w trakcie którego pracownicy przychodzą do biura ze swoimi dziećmi, które mają okazję zobaczyć gdzie i jak mama czy tata pracuje, czym się zajmuje oraz skorzystać z wielu atrakcji.

Po piąte: budować wspólnotę i dbać o diversity

– Stawiamy na współpracę, dzielenie się wiedzą. Wzmacniamy i nagradzamy zachowania typu „wsparłem, pomogłem, dałem coś od siebie” – mówi Aleksandra Ossowska. – Działamy zespołowo, atmosfera wyścigu czy niezdrowej rywalizacji jest nam obca. Dzielimy rozmaite pasje i celebrujemy swoje sukcesy. Mamy mistrzów kolarstwa i mistrzynie thatonu, na korytarzach biur wiszą zdjęcia zrobione przez naszych pracowników, a w ramach dorocznej akcji charytatywnej nasi artyści dzielą się swymi rękodziełami. W ramach firmy działają liczne grupy pasjonatów sportu, podróży czy kultury. Pracujemy z kolegami i koleżankami z całego świata – od Doliny Krzemowej w Stanach Zjednoczonych po Chiny – dlatego na większości spotkań rozmawiamy ze sobą po angielsku.

W Globalnym Centrum Rozwiązań IT Roche około 30 procent pracowników stanowią kobiety. – Świadomie wspieramy różnorodność w naszej firmie, ostatnio mamy spore sukcesy – podkreśla Aleksandra Ossowska – Nasze panie są naprawdę znakomite, a wiele z nich osiąga stanowiska kierownicze lub zarządza złożonymi projektami. – Niestety, wciąż brakuje ich na uczelniach, na kierunkach związanych z IT. Ale myślę, że 40 procent kobiet w dziale IT, w najbliższych latach, to wynik realny do osiągnięcia.


Grupa Roche, z siedzibą główną w Bazylei w Szwajcarii, jest liderem wśród firm zajmujących się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia. Siłą firmy są dwa współpracujące działy: farmacja i diagnostyka. Roche, będąc największą na świecie firmą biotechnologiczną, dostarcza szeroką gamę leków stosowanych w takich dziedzinach terapeutycznych jak: onkologia, wirusologia, choroby zapalne, metaboliczne oraz centralnego układu nerwowego. Firma jest również światowym liderem w dziedzinie diagnostyki in-vitro, diagnostyki onkologicznej oraz pionierem w zakresie kompleksowej opieki diabetologicznej. Strategia Roche koncentrująca się na medycynie personalizowanej ma na celu dążenie do dostarczania leków i systemów diagnostycznych, które przyczynią się znacząco do poprawy zdrowia, jakości życia oraz przedłużenia życia pacjentów.

Globalne Centrum Rozwiązań IT Roche

Innowacja w firmie Roche to nie tylko opracowywanie i wprowadzanie na rynek nowych leków i narzędzi diagnostycznych, ale też technologie i przetwarzanie informacji. Badania, rozwój, produkcja i dystrybucja nowoczesnych leków, zwłaszcza biotechnologicznych, nie byłyby możliwe bez zastosowania zaawansowanych systemów informatycznych, które znacznie poprawiają dostęp do informacji i podnoszą efektywność analizy danych. W Warszawie i Poznaniu funkcjonuje Globalne Centrum Rozwiązań IT Roche. Jest ośrodkiem świadczącym usługi w zakresie budowania i utrzymywania systemów informatycznych na rzecz oddziałów Roche na całym świecie. Powstało w 2004 r., zatrudnia 400 specjalistów i podzielone jest na trzy piony: aplikacji i portali informujących o lekach Roche, rozwoju i wsparcia intranetów oraz współpracy z Roche Diagnostics w zakresie oprogramowania do urządzeń diagnostycznych, a także globalnych rozwiązań wspierających m.in. procesy badań klinicznych. Projekty są realizowane w oparciu o najnowsze dostępne technologie, które wspierają konkurencyjność firmy.

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt | E-booki