MegaBaza edukacyjna Perspektywy®






Równo 117 godzin przed pierwszym egzaminem maturalnym rozpoczął się Dzień Maturzysty 2020 – wydarzenie online przygotowane w ramach kampanii informacyjnej Studia 2020. Organizatorzy kampanii – Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Perspektywy – za cel postawili sobie pomóc maturzystom 2020 (a jest ich w tym roku 272 tys.!) na ich ostatniej prostej przed egzaminem w trudnym czasie pandemii. Ostatnie wątpliwości maturzystów i ich rodziców rozwiewali 3 czerwca dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dr Marcin Smolik, eksperci z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie: Teresa Bulska-Leśniak (koordynator egzaminu maturalnego z języka polskiego) i Piotr Ludwikowski (koordynator egzaminu maturalnego z matematyki) oraz psycholog i doradca kariery  z Perspektyw Joanna Koper.

Co oczywiste, Dzień Maturzysty 2020 zaczęli sami maturzyści, którzy dzielili się swoimi refleksjami, obawami i planami związanymi z egzaminem i życiem po nim. Joanna Rosłoniec, maturzystka z Warszawy, zdradziła, że cieszyła się z przesunięcia egzaminów na czerwiec: Dzięki temu zyskałam dodatkowy miesiąc nie tylko na przygotowanie się do egzaminu, ale też na zgromadzenie w sobie spokoju. By radzić sobie ze stresem, dużo spacerowałam, wróciłam też do trenowania siatkówki – w ten sposób mogłam na kilka godzin zapomnieć o nerwach. Z kolei białostocki maturzysta Grzegorz Dzieniszewski mówił, że ma dość czekania na egzaminy: Chcę już usiąść w ławce, zobaczyć arkusze i napisać te egzaminy, by móc wyrzucić ten problem z głowy. A Jan Modrzyński z Gdańska zauważył: Może zyskaliśmy dodatkowy miesiąc na przygotowania, ale to nie był zwykły miesiąc, przygotowania w tym czasie niepewności społecznej były z pewnością mniej efektywne.

Dla maturzystów, którzy dołączyli do wydarzenia online z pewnością istotne okazały się informacje przekazane przez dr. Marcina Smolika, dyrektora CKE. I choć dyrektor nie chciał zdradzić tematu tegorocznej maturalnej rozprawki, odpowiedział na inne ważne pytania internautów, m.in. o wytyczne dotyczące zasad bezpieczeństwa na egzaminach organizowanych w czasie pandemii czy o szczególne przypadki związane np. z alergią zdającego lub pomocami dydaktycznymi i środkami ochrony osobistej, które maturzysta może wnieść na egzamin. Dla tych, którzy w związku z pandemią i edukacją zdalną liczyli na łatwiejszy niż zwykle egzamin maturalny, dyrektor Smolik nie miał jednak dobrych wiadomości: Arkusze przygotowane zostały w marcu i nie wprowadzaliśmy do nich żadnych zmian, ponieważ zakładamy, że nauczyciele przekazali maturzystom wszystkie treści wynikające z podstawy programowej. Ważną informacją, jaką podzielił się dyrektor CKE na koniec, była ta o dacie wydrukowanej na arkuszach maturalnych: Proszę się nie dziwić, gdy dostaną państwo arkusze z datą 4 maja zamiast 8 czerwca – arkusze wydrukowaliśmy jeszcze, zanim zapadła decyzja o przesunięciu terminu egzaminów. 

Istotne dla zdających maturę mogły się z pewnością okazać wskazówki dwojga ekspertów z OKE w Krakowie dotyczące egzaminu maturalnego z języka polskiego i matematyki. Teresa Bulska-Leśniak doradzała np., by uważnie czytać polecenia i tematy zadań, by jeszcze raz powtórzyć zasady dotyczące pisania rozprawki (wstęp, czyli przedstawienie swojego stanowiska, argumentacja, zakończenie) i by dobrze zaplanować pracę, zanim zacznie się pisać. Z naszych doświadczeń wynika, że najtrudniejsze dla maturzystów jest pisanie streszczenia, dlatego moja rada – uważnie przeczytaj tekst, nie odtwarzaj linearnie treści, ale wyłów najważniejsze kwestie, policz słowa, by zmieścić się w przewidzianym limicie.

Natomiast Piotr Ludwikowski wskazywał: Na egzaminie z matematyki będzie można korzystać z kart wzorów, więc ważne jest, by to nie był pierwszy raz, kiedy maturzysta widzi te karty. Warto się z nimi wcześniej zapoznać, np. na stronie komisji egzaminacyjnych, by nie tracić niepotrzebnie czasu na wertowanie ich w trakcie egzaminu.

Maturzyści 2020, którzy śledzili wydarzenie online, mogli też poznać skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem (wizualizacja, racjonalizacja, autoanaliza), które omawiała psycholożka Joanna Koper. Wstępem do kolejnego spotkania online w ramach kampanii Studia 2020 była też garść wskazówek dotyczących wyboru kierunku studiów i tego, że wybór kierunku nie musi determinować kariery zawodowej na całe życie. Zwieńczeniem Dnia Maturzysty 2020 było zaproszenie kierowane do dziewczyn zainteresowanych nowymi technologiami – do udziału w programie stypendialnym Intela z Fundacją Edukacyjną „Perspektywy” pod nazwą „Nowe Technologie dla Dziewczyn”.

Już 22-26 czerwca w godz. 14.00-17.00 zapraszamy na kolejne spotkania online w ramach kampanii informacyjnej Studia 2020 organizowane pod wspólnym hasłem Kierunkowskaz Kariery. W ramach spotkań zaprezentowane zostaną:

22 czerwca: nauki medyczne i o zdrowiu

23 czerwca: kierunki techniczne

24 czerwca: kierunki humanistyczne

25 czerwca: kierunki społeczne i ekonomiczne

26 czerwca: kierunki ścisłe, przyrodnicze i rolnicze

Więcej: https://studia.gov.pl/studia2020/

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt