MegaBaza edukacyjna Perspektywy®






W Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Miastku (woj. pomorskie) aplikacja Cisco Webex została wdrożona „z marszu”, kiedy okazało się, że w związku z pandemią lekcje muszą być prowadzone zdalnie. Po trzech miesiącach można już powiedzieć, że zdała egzamin.

Zaczęło się od zadań wysyłanych uczniom przez Librusa albo z prywatnej poczty nauczycieli. Ale dla nikogo nie było to satysfakcjonujące rozwiązanie – ani dla kadry, ani dla ponad 300 uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Miastku. Brakowało przede wszystkim bezpośredniego kontaktu z młodzieżą. – Zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę bez kół ratunkowych – mówi Bogdan Hnat, dyrektor Zespołu. - Mieliśmy szczęście, że nasz nauczyciel przedmiotów zawodowych w technikum Bartosz Formela, jest instruktorem Akademii Cisco i w tej nadzwyczajnej sytuacji szybko przeszkolił chętnych nauczycieli oraz zainstalował niezbędne oprogramowanie.

Część nauczycieli prowadziła zajęcia z domu, część ze specjalnie przygotowanych sal dydaktycznych w szkole. Przejście na pełnowymiarowe nauczanie zdalne odbyło się szybko i sprawnie, choć nie bez problemów. – Niektórzy uczniowie mają niestety problemy ze sprzętem komputerowym lub dostępem do internetu – mówi dyrektor.

- Naprawdę sprawnie to poszło – ocenia Bartosz Formela. – Promocja Cisco Webex była szeroko zakrojona i trafiła do szkół w momencie, gdy trzeba było podjąć strategiczną decyzję jak prowadzić nauczanie na odległość.

Jak podkreśla, ważnym argumentem „za” Cisco Webex były kwestie cyberbezpieczeństwa. – Cisco słynie z bezpieczeństwa sieci i aplikacji – mówi Bartosz Formela. – Odpowiedni algorytm połączenia uczestników sprawia, że do odpowiedniego pokoju trafiają tylko ci, którzy mają się w nim znaleźć.

Pokój jest zabezpieczony hasłem i zamyka się go, gdy wszyscy uprawnieni uczestnicy są na miejscu. Ale spóźnialscy nie są bez szans – prowadzący mogą ich wpuścić na zajęcia nawet gdy pokój jest już zamknięty. W razie potrzeby jest możliwość wyłączenia wszystkich mikrofonów, czy też uniemożliwienia przekazywania ekranów między uczestnikami.

- Zamiast „pokaż zeszyt”, mówię teraz: „pokaż mi swój ekran” – mówi Bartosz Formela.

Platforma Cisco Webex umożliwiła prowadzenie wartościowych zajęć dla uczniów, ale też bardzo pomogła kadrze pedagogicznej. W kwietniu dyrektor Hnat przeprowadził za jej pośrednictwem radę klasyfikacyjną. Jak ocenia, po krótkim wdrożeniu nauczyciele bardzo dobrze sobie na tym nietypowym zebraniu poradzili.

- Bez Cisco Webex zdalne nauczanie matematyki byłoby praktycznie niewykonalne – twierdzi wicedyrektor Eugeniusz Włodarczyk, matematyk. – Ten przedmiot wymaga śledzenia toku rozumowania ucznia – kontakt mailowy jest zdecydowanie niewystarczający.

Platforma umożliwia uczniom zadawanie pytań, a nauczycielowi odpowiadanie na nie w czasie rzeczywistym. – Taka lekcja daje mniej więcej 95 procent tego, co zapewnia lekcja „w realu”.

Zdaniem dyr. Włodarczyka najistotniejszą zaletą Cisco Webex jest jej prostota i intuicyjność. Uczeń może ją łatwo zainstalować i na komputerze, i na smartfonie. Aplikacji używa nie tylko do prowadzenia lekcji, ale także do konsultacji z uczniami w systemie 1:1. – Mam wtedy możliwość realnego sprawdzenia wiedzy – podkreśla.

Dyrektor Włodarczyk przyznaje, że tęskni dla klasa pełną uczniów, ale podaje też przykład ucznia, który w klasie funkcjonował tak sobie, a podczas pracy przed komputerem rozwinął się, ośmielił. – Przed komputerem mniej się denerwuję – powiedział młody człowiek, pytany o powód takiej pozytywnej przemiany.

Nie wiadomo jeszcze, jak będzie wyglądała nauka w nowym roku szkolnym, ale dyrektor Hnat już teraz mówi, że zrobi wszystko, żeby znalazły się pieniądze na aplikację Cisco Webex, bo w najtrudniejszym dla szkoły  czasie zdała egzamin.

Więcej informacji:

 

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt