MegaBaza edukacyjna Perspektywy®






W obecnej trudnej sytuacji uświadamiamy sobie, jak ważna jest szkoła, ile trzeba zrobić, by umiała przygotować do samodzielnego zdobywania wiedzy przez przyszłych studentów. Perspektywy ten strumień nowej świadomości, „edukacyjny prąd” odczuwają dzięki współpracy ze znakomitymi nauczycielami rozumiejącymi swoją pracę jako proces relacji, których celem jest przygotowanie młodych ludzi do studiów, samodzielności i zawodowego życia. Potwierdził to Salon Maturzystów 2020.

Coraz bardziej oczywista staje się refleksja tak wybitnych edukatorów, jak prof. Łukasz Turski, czy prof. Lech Mankiewicz: stoimy przed rewolucyjnym wyzwaniem wyjścia z pruskiego modelu nauczania i zbudowania nowego modelu edukacji. Koniecznie opartego o naturalne predyspozycje dzieci i młodzieży, ich naturalną ciekawość świata. Nowa edukacja to wspólna podróż Nauczyciela i Ucznia przez ogromne zasoby wiedzy. Bogiem i wykładnią szkoły przyszłości nie może być wyłącznie p o d s t a w a  p r o g r a m o w a - tworzona przez naukowca na zamówienie „resortu”, do zrealizowania przez nauczyciela i przyswojenia przez ucznia. W czasie pandemii widać przecież szczególnie, że jest przeładowana ponad miarę! (o czym krzyczeć trzeba najgłośniej). 

Oczywiście, jesteśmy na początku tej drogi, ale „edukacyjny prąd” już płynie.

Podczas wirtualnego Salonu Maturzystów Perspektywy 2020 wykonaliśmy wspólnie z partnerami z uczelni, okręgowych komisji egzaminacyjnych i z najlepszymi pedagogami milowy krok, proponując młodzieży nowe możliwości gromadzenia wiedzy i inspiracje do czekających ją wyborów.

Salon stał się przedsięwzięciem na niespotykaną skalę: wzięło w nim udział blisko 55 tysięcy uczniów, którzy wspólnie, w szkołach, ale także w czasie rodzinnym, pozaszkolnym,  uczestniczyli w wykładach i webinariach oswajających maturę i inspirujących do wyboru studiów i uczelni. Obok wykładów ekspertów OKE na temat maturalnych przedmiotów odbyły się spotkania z wybitnymi nauczycielami adresowane do maturzystów, ale także - w specjalnym bloku -  do nauczycieli poszukujących podpowiedzi i przesłania prowadzącego w szkolną przyszłość.

Gościliśmy czołówkę i awangardę środowiska Super Belfrów - osób, które należą do elitarnej grupy Nauczycieli Roku, dla których szkoła jest zbyt ciasna i realizują swoje koncepcje będąc także influencerami i youtuberami uwielbianymi przez młodzież. Byli z nami m.in.:

  • Bartosz Chyś, lider społeczności @ktywni, dyrektorów, pedagogów i nauczycieli wykorzystujących nowe technologie w edukacji, nominowany do tytułu Nauczyciel Roku 2019,
  • Stanisław Czachorowski, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, biolog, ekolog i entomolog wykładający na Wydziale Biologii i Biotechnologii UWM, Super Belfer prowadzący blog „Profesorskie Gadanie”,
  • Agnieszka Jankowiak-Maik autorka prac naukowych z zakresu najnowszej historii Polski oraz dydaktyki historii, nauczycielka, autorka bloga 'Babka od histy'. Wiceprzewodnicząca rady Fundacji 'Ja, nauczyciel' i aktywistka edukacyjna.  
  • Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego i wiedzy o kulturze, fascynat twórczych lekcji i nowoczesnych technologii w nauczaniu („Czas na progres” i Czas na progres - nie tylko belferska PROGRESOWNIA), trener edukacyjny Microsoft Innovative Education i ekspert tej firmy w roku szkolnym 2019/20 i 2020/21,
  • Zyta Czchowska (Nauczyciel Roku 2019) i Jolanta Majkowska, autorki bloga specjalni.pl,
  • Ewa Przybysz-Gardyza, ambasadorka Programu eTwinning oraz Microsoft Innovative Educator Expert,  
  • Marcin Zaród, Nauczyciel Roku 2013, anglista w V Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie, jeden z liderów środowiska Superbelfrzy RP.

To nauczyciele, którzy wiedzą, jak pomagać i towarzyszyć dzieciakom w rozwoju, są super sprawni w posługiwaniu się narzędziami e-edukacji, osobisty czas angażują w samodoskonalenie i wymianę doświadczeń. Skrzykują się wokół nowych idei, tworzą je, wyznaczają samodzielnie cele. Pełnymi garściami korzystają z najnowszych możliwości komunikacyjnych, sami je rozwijają. Czynią tak niezależnie od „systemu", z przekonania, że to ma sens i że tak po prostu trzeba.

„Perspektywy” nie tylko kibicują takim postawom, ale aktywnie realizują program wymiany myśli budujących przyszłość edukacji.

Magda Rulska

 

 

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt