MegaBaza edukacyjna Perspektywy®


Rankingi uczelni i kierunków studiów są obecnie trwałym elementem rynku edukacyjnego i stanowią cenne źródło informacji porównawczych dla uczniów, studentów i rodziców. Mogą także służyć rektorom uczelni za punkt odniesienia oraz sprzyjają budowaniu kultury jakości w szkolnictwie wyższym.

Europejski Ranking Studiów Inżynierskich EngiRank opracowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji i IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence stanowi cenne źródło informacji na temat jakości kształcenia technicznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Warto podkreślić, że oprócz wskaźników takich jak na przykład liczba publikacji, cytowań czy studentów z zagranicy, w rankingu oceniono także innowacyjność i współpracę uczelni z przedsiębiorstwami, mierzoną m.in. wysokością finansowania na badania pozyskanego z zewnętrznych źródeł, liczbą zgłoszonych patentów czy liczbą punktowanych publikacji naukowych przygotowanych z autorami spoza uczelni.

Współpraca uczelni i biznesu wydaje się być szczególnie istotna w przypadku uczelni technicznych. To właśnie one są źródłem siły gospodarki opartej na wiedzy, a innowacje tworzone w oparciu o badania naukowe i wiedzę są obecnie głównym motorem wzrostu rozwiniętych gospodarek. Pozwalają na udoskonalenie istniejących lub zaprojektowanie nowych produktów i usług oraz dywersyfikację oferty na rynku, co podnosi dochody przedsiębiorstw i często obniża koszty wytwarzanych wyrobów. Innowacje przyczyniają się do lepszego dostosowania się do wymogów i oczekiwań rynku oraz klientów, i przekładają się na podniesienie poziomu konkurencyjności firmy. Dlatego tak ważne jest, by mierzyć nie tylko innowacyjność przedsiębiorstw, ale także szkół wyższych.

Tym bardziej, że z badania Komisji Europejskiej The State of University-business Cooperation in Poland wynika, że Polska powinna podjąć zdecydowane kroki aby zintensyfikować współpracę pomiędzy uczelniami a biznesem. Badanie to dowodzi, że w Polsce brak jest kultury i nastawienia na współpracę pomiędzy tymi dwoma rzeczywistościami, a liczne bariery instytucjonalne i legislacyjne skutecznie ją utrudniają. Co więcej, polscy pracownicy naukowi uważają siebie i środowisko, w którym działają, za najmniej sprzyjające i nastawione na współpracę z biznesem w Europie. Raport z badania wskazuje także na naglącą potrzebę współpracy pomiędzy władzami, uczelniami i otoczeniem biznesowym na rzecz utworzenia odpowiednich strategii i mechanizmów wspierających taką współpracę, a także na wytworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej, w której mogłaby ona się prawidłowo i trwale rozwijać. Aby sprostać tym wyzwaniom, potrzeba ich dokładnej diagnozy. Tym większe wydaje się znaczenie rankingów takich jak EngiRank.


dr Paweł Poszytek
dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!