MegaBaza edukacyjna Perspektywy®








Z najnowszego raportu QS wynika, że studenci zagraniczni (61%) przede wszystkim chcą wrócić do krajów, w których podjęli studia i uczęszczać na zajęcia stacjonarne. Wskazują też wiele kwestii wymagających szybkiego rozwiązania.

Aż 58% studentów zagranicznych woli studiować w salach wykładowych swojej uczelni (tylko 19% preferuje naukę online). Wskazywali oni na problemy ze strefami czasowymi, Zoomem, izolacją, a także większe korzyści ze stacjonarnej nauki oraz wartość bezpośrednich interakcji z profesorami i kolegami ze studiów.

Podnoszony przez nich problem dotyczący elastycznego harmonogramu i konieczności uczęszczania w nocy na wirtualne wykłady z powodu różnic w strefach czasowych (aż 63% wskazań) wymaga rozwiązania przez uczelnie. Mogłyby one umożliwić studentom zagranicznym nadrobienie zaległości, udostępniając im nagrania z wykładów lub dostosować godziny wykładów do większości stref czasowych studentów.

39% cudzoziemców chętnie uczestniczyłoby w zajęciach prowadzonych w formie mieszanej – częściowo na uczelni, częściowo online. Ponieważ akcja szczepień jest w toku, a szkoły wyższe rozważają stopniowy powrót do nauczania stacjonarnego, ten hybrydowy model nauczania będzie miał kluczowe znaczenie.

65% studentów zagranicznych chce się zaszczepić przeciwko COVID-19, tylko 10% nie zamierza tego zrobić, ale gdyby uczelnia wymagała tego, 39% niechętnych zdecydowałoby się przyjąć szczepionkę. Uniwersytety muszą dokładnie rozważyć potencjalne korzyści wynikające z wprowadzenia wymagań dotyczących szczepień dla swoich zagranicznych studentów. Połowa respondentów je popiera. To wskazuje, że instytucje powinny przygotować kompleksowy plan komunikacji, jeśli studenci zdecydują się przyjąć te wymogi – muszą oni być świadomi przyczyn tej decyzji i korzyści z niej wynikającej.

59% respondentów woli studiować w kraju, który jest otwarty na ich przyjazd, podczas gdy 41% woli opóźnić naukę. Chociaż znaczna część studentów ma na myśli konkretną destynację i nie chce odejść od tego planu, więcej studentów jest skłonnych zmienić swoje zamiary, jeśli oznaczałoby to możliwość wyjazdu do drugiego lub trzeciego kraju docelowego. Kraje, które otwierają swoje granice dla studentów zagranicznych, przyniosą więcej korzyści swoim uniwersytetom, przyciągając szerszą grupę potencjalnych studentów.

Według studentów zagranicznych najpopularniejsze usługi wsparcia to poradnictwo zawodowe (28%), wsparcie dla studentów zagranicznych (28%) i poradnictwo w zakresie zdrowia psychicznego (18%). Wynika z tego, że uczelnie powinny zwiększyć promocję tych usług wsparcia wśród studentów zagranicznych, zachęcając do korzystania z nich. Należy też podkreślać, że uczelnia istnieje także po to, aby pomagać studentom. Jeden z respondentów stwierdził, że poradnictwo w zakresie zdrowia psychicznego miało dla niego szczególne znaczenie: „Doceniam wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego w tym trudnym czasie, ponieważ zostało ono bardziej obciążone niż można było się tego spodziewać”.

Jedno jest pewne - uczelnie, które słuchają swoich studentów i przyjmują podejście oparte na danych, będą lepiej przygotowane do radzenia sobie z tym zmieniającym się krajobrazem w świecie edukacji.

Opr. MTA

Źródło: QS Report „Vaccines and virtuallectures: How international students are adapting to higher education in 2021”

 

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt