MegaBaza edukacyjna Perspektywy®








Cyfrowa transformacja edukacyjna  nie polega na bezkrytycznym wprowadzaniu technologii, mówią eksperci biorący udział w IV Kongresie Edukacji. Nie polega także na przeniesieniu nauki na platformę online.

Latami może nic się nie dziać, ale przychodzi taki moment, że zmiany następują natychmiastowo. Pandemia jest właśnie takim zjawiskiem, które przyspieszyło transformację cyfrową, wykorzystanie technologii cyfrowych w nauczaniu. Niektórzy twierdzą, że dzięki technologiom można było przetrwać ten jakże trudny okres i prowadzić działania edukacyjne.

- Ale nie dajmy się zwieść – podkreśla prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. – Klasyczne przeniesienie naszych działań edukacyjnych do formuły online, czyli np. wykładu, nie ma nic wspólnego z cyfrową transformacją. Cyfrowa transformacji edukacyjnej jest wielowątkową, niezwykle skomplikowaną i wielowymiarową zmianą, która zachodzi w edukacji. Po pierwsze w obszarze tego, czego uczymy, Po drugie tego, w jaki sposób uczymy i nauczamy, po trzecie w obszarze szeroko budowanych relacji ze studentem i uczniem i po czwarte, tego, w jaki sposób zarządzamy cyfrowo współczesną szkołą.

Jak powiedział podczas Kongresu prof. Mazurek nawet, kiedy pandemia się skończy, uczelnie już nie powrócą wyłącznie do klasycznych metod nauczania, bo czas przyspieszył, a rewolucja cały czas trwa. Wiele decyzji zapada dzięki nowych technologiom i social media, zmieniają się też nasze relacje. Zmienia się też student, loguje się on każdego dnia do sieci Wi-Fi z wykorzystaniem laptopa i smartfona. Dla niego środowisko wirtualne jest naturalną przestrzenią. E-learning rośnie rok do roku o ponad 10 proc. Wg badań Word Economic Forum 68 proc. będzie wykonywała zawody, które jeszcze nie powstały. Zmianie ulega to, czego powinniśmy uczyć, a powinniśmy uczyć kompetencji miękkich i twardych. Kreatywność, krytyczne myślenie, analiza, algorytmiczne myślenie, handel elektroniczny, Internet Rzeczy to tylko kilka przykładów. Metody podawcze nie mają już sensu, bo ta wiedza dostępna jest w smartfonie. Dobrostan cyfrowy to jest właśnie niezwykle ważny element.

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt