(wg stanu na 10 października 2023)
Do rankingu zostaną zakwalifikowane programy studiów MBA prowadzonych w Polsce, które spełniają następujące kryteria:
W rankingu wykorzystane zostaną cztery źródła danych:
Ranking składa się z 28 wskaźników, które pogrupowane zostały w 5 kryteriów odzwierciadlających główne wymiary funkcjonowania studiów MBA, istotne dla osób podejmujących decyzję o ich rozpoczęciu. Zatwierdzenie doboru wskaźników i wag, z jakimi poszczególne kryteria i wskaźniki zostaną uwzględnione w ostatecznej klasyfikacji jest domeną Kapituły Rankingu. W edycji 2023 proponuje się następującą metodykę rankingu:
S-1. Wymagane doświadczenie zawodowe – ocena wymagań dotyczących doświadczenia zawodowego stawianych kandydatom w procesie rekrutacji (wyższe wymagania – wyższa nota). Źródło: Ankieta programu (3%)
S-2. Osoby na stanowiskach kierowniczych – udział osób pracujących na stanowiskach kierowniczych minimum średniego szczebla w stosunku do ogółu słuchaczy. Źródło: Ankieta programu (3%)
S-3. Selekcyjność – ocena wymagań rekrutacyjnych, takich jak: egzamin merytoryczny [in-basket, case’przypadek do rozwiązania, przedstawienie własnych projektów, etc.], egzamin językowy, jeżeli program jest np. po angielsku, rozmowa kwalifikacyjna; im więcej szczebli rekrutacji musi przejść kandydat, tym program otrzymuje wyższą ocenę. Źródło: Ankieta programu (4%)
S-4. Słuchacze obcokrajowcy – udział słuchaczy/słuchaczek zagranicznych w stosunku do ogółu słuchaczy. Źródło: Ankieta programu (1%)
S-5. Gender equality – udział słuchaczek wśród ogółu uczestników programu (programy, w których co najmniej 50 proc. słuchaczy to kobiety otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (1%)
K-1. Wykładowcy-praktycy – udział wykładowców z doświadczeniem biznesowym w stosunku do ogółu kadry. Źródło: Ankieta programu (5%)
K-2. Wykładowcy zagraniczni lub z doświadczeniem zagranicznym – udział wykładowców zagranicznych w stosunku do ogółu kadry dydaktycznej. Źródło: Ankieta programu (5%)
K-3. Doświadczenie dyrektora programu – ocena doświadczenia dydaktycznego i zawodowego dyrektora/dyrektorki programu. Źródło: Ankieta programu (3%)
K-4. Nasycenie kadry akademickiej osobami o najwyższych kwalifikacjach – udział wysokokwalifikowanej kadry akademickiej programu (ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich polskich i zagranicznych. Źródło: Ankieta programu (3%)
K-5. Gender equality – procent wykładowczyń w stosunku do ogółu kadry (programy, w których co najmniej 50 proc. wykładowców to kobiety otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (1%)
K-6. Dostępność wykładowców dla studentów – liczba wykładowców, prowadzących min. 12 godzin lekcyjnych, przypadająca na jednego studenta. Źródło: Ankieta programu (1%)
K-7. Jakość kadry naukowo dydaktycznej – ocena jakości kadry programu przez jego absolwentów na podstawie badania przeprowadzonego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i firmę CBM Indicator. Źródło: Opinia absolwentów (5%)
M-1. Curriculum (trzon programu MBA) – zestaw kursów podstawowych dla programu MBA. Za każdy kurs (o ile przeznaczono na niego minimum 4% czasu trwania programu) przyznawany będzie 1 punkt. Źródło: Ankieta programu (12%)
M-2. Wymagania do zaliczenia studiów – ocena wkładu pracy słuchacza i organizatora w zaliczenie zajęć oraz opracowanie i obronę pracy dyplomowej (każda odpowiedź równa się 1 pkt). Źródło: Ankieta programu (3%)
M-3. Nadzór merytoryczny nad programem – spośród możliwych instancji prowadzących merytoryczny nadzór nad kształtem i jakością programu, najwyższą punktację uzyska nadzór prowadzony przez Radę Programową w skład której wchodzą w sposób formalny, przedstawiciele partnerskich uczelni zagranicznych. Źródło: Ankieta programu (2%)
M-4. Zajęcia w językach obcych – liczba godzin zajęć prowadzonych w języku obcym w stosunku do ogólnej liczby godzin zajęć (programy, w których co najmniej 50 proc. zajęć prowadzonych jest w języku angielskim otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (2%)
M-5. Wpływ otoczenia biznesowego na kształt programu – udział przedstawicieli otoczenia biznesowego oraz ew. partnera zagranicznego w radzie programu (po 1 % na każde z tych dwóch kryteriów). Źródło: Ankieta programu (2%)
M-6. Łączna liczba godzin zajęć – łączna liczba godzin zajęć w trakcie trwania programu – liczą się zarówno godziny lekcyjne jak i warsztaty rozwojowe (Uwaga: programy, które mają co najmniej 500 godzin, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (2%)
M-7. Mobilność zagraniczna – ocena, ilu studentów w ostatniej zakończonej edycji programu wyjechało na zajęcia na uczelnie lub do firmy za granicę na okres min. 5-10 dni (premiowany jest największy udział). Źródło: Ankieta programu (1%)
M-8. Obowiązkowe zajęcia na uczelni zagranicznej – liczba godzin zajęć odbywających się obowiązkowo na uczelni zagranicznej w stosunku do ogólnej liczby godzin zajęć – liczy się tu zarówno czas spędzony fizycznie na uczelni zagranicznej, jak i wykłady zdalne. Źródło: Ankieta programu (1%)
M-9. Wartość merytoryczna programu – ocena wartości merytorycznej programu przez jego absolwentów - na podstawie badania przeprowadzonego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i CBM Indicator. Źródło: Opinia absolwentów. (5%)
W-1. Stowarzyszenie absolwentów – ocena jakości działania stowarzyszeń absolwentów, uwzględniająca: organizację spotkań integracyjnych, spotykań z ludźmi biznesu i ekonomii, czy procent absolwentów w stowarzyszeniu. Źródło: Ankieta programu (1%)
W-2. Formy i narzędzia wspierania rozwoju zawodowego absolwentów przez organizatora programu – poprzez aplikację umożliwiające szukanie pracy, organizowanie krótkich form szkoleń aktualizujących wiedzę absolwentów, platformy, narzędzia dedykowane wyłącznie absolwentom. Źródło: Ankieta programu (2%)
W-3. Ocena przez absolwenta zakresu wsparcia od organizatora programu – ocenie podlegają: stowarzyszenie absolwentów, organizacja spotkań biznesowych dla absolwentów, możliwości aktualizacji wiedzy, platforma czy narzędzi dedykowanych wyłącznie absolwentom. Źródło: Opinia absolwentów. (6%)
W-4. Ocena przez absolwentów korzyści z uzyskanego dyplomu - na podstawie badania Fundacji „Perspektywy” i CBM Indicator. Źródło: Opinia absolwentów. (6%)
R-1. Akredytacje i certyfikaty – ocena jakości programu ustalana w zależności od liczby i rangi akredytacji międzynarodowych posiadanych przez uczelnię/szkołę biznesu lub program (AACSB – 5 pkt., EQUIS – 5 pkt., AMBA - 4 pkt., EFMD-Accredited (dawny EPAS) – 3 pkt., IQA-CEEMAN – 1 pkt.). Źródło: bazy uczelni akredytujących. (12%)
R-2. Pozycja rankingowa – ocena prestiżu programu ustalana w zależności od miejsca uczelni prowadzącej program w Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2023 (max. 3 pkt. w zależności od miejsca) oraz pozycji organizatora programu w międzynarodowych rankingach studiów MBA i szkół biznesu: FT, QS, Eduniversal (max. 3 pkt. w zależności od miejsca); Źródło: bazy rankingów. (6%)
R-3. Rodzaj dyplomu – ocena rangi dyplomu ukończenia programu w zależności od uzyskania przez absolwenta: wyłącznie dyplomu polskiego organizatora (1 pkt.); wspólnego dyplomu organizatora programu i partnera programu – zagranicznego lub polskiego (1,5 pkt.); dwóch oddzielnych dyplomów - polskiego organizatora programu i zagranicznego partnera programu, pod warunkiem, że partner zagraniczny posiada akredytację z grupy „triple crown” (2 pkt.). Źródło: Ankieta programu i wzory dyplomów. (2%)
Opr. Perspektywy
10 października 2023