REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


29 października 2024 roku w Brukseli, w siedzibie Business and Science Poland oraz Biura NCBR przy Rue Belliard 40, odbyło się seminarium pt. „Edukacja Inżynierów dla Innowacyjnej i Zrównoważonej Europy”. Wydarzenie, zorganizowane przez Techniczny Uniwersytet Danii (DTU) oraz Fundację Edukacyjną Perspektywy, zgromadziło przedstawicieli uczelni, przemysłu oraz decydentów politycznych z 15 krajów, co podkreślało jego międzynarodowy charakter. Celem seminarium było omówienie roli technicznych uniwersytetów w kontekście zrównoważonego rozwoju i innowacji w Europie.

Otwarcie Seminarium

Seminarium oficjalnie otworzyli: prof. Carsten Orth Gaarn-Larsen,  Prorektor DTU, Waldemar Siwiński, Prezes – Założyciel -Fundator Fundacji Perspektywy, Bartek Czyczerski, Prezydent Związku Pracodawców Business and Science Poland oraz Waldemar Dubaniowski, Dyrektor Biura NCBR w Brukseli. W swoich wystąpieniach podkreślili znaczenie współpracy między uczelniami a przemysłem w obliczu rosnącej konkurencji globalnej oraz wyzwań związanych z zrównoważonym rozwojem. Carsten Orth Gaarn-Larsen zwrócił uwagę na rosnące zapotrzebowanie na kompetencje związane z edukacją STEM, podkreślając, że jest to kluczowe dla przyszłości Europy. Podkreślił, że edukacja STEM powinna obejmować nie tylko młodzież, ale także dorosłych, wskazując na istotność uczenia się przez całe życie.

Waldemar Siwiński podkreślił natomiast znaczenie wniosków zawartych w raporcie profesora Manuela Heitora „Align, Act, Accelerate”. Zwrócił uwagę, że chociaż omawiany temat jest kluczowy dla przyszłości, jego realizacja wymaga odpowiednich zasobów. Heitor, jako doświadczony profesor i były minister nauki, dostrzega dwa fundamentalne elementy niezbędne do osiągnięcia sukcesu: naukę i edukację oraz politykę i finansowanie. Siwiński zauważył, że współczesne autorytety, takie jak Elon Musk czy prezydent Xi, mają możliwość inwestowania znacznych sum w różnorodne projekty, ale bez odpowiednio wykształconych inżynierów te inwestycje nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Podkreślił, że europejskie uczelnie, zwłaszcza te techniczne, mają kluczową rolę w kształceniu inżynierów, co jest niezbędne do realizacji działań określonych w raportach Mario Draghiego i Heitora.

Sesje Tematyczne

Seminarium składało się z trzech głównych sesji, z których każda poruszała kluczowe zagadnienia dotyczące edukacji inżynierskiej oraz współpracy uczelni z przemysłem.

I Sesja: Priorytety badawcze polskiej i duńskiej prezydencji

Pierwsza sesja, prowadzona przez prof. Marka Pawelczyka, Rektora Politechniki Śląskiej, dotyczyła priorytetów badawczych nadchodzących polskiej i duńskiej prezydencji w Radzie UE. Uczestnicy dyskutowali, jak techniczne uniwersytety mogą wspierać zieloną transformację i zwiększać bezpieczeństwo ekonomiczne. Wśród mówców znaleźli się:

  • Magdalena Kula - Research Attaché, Stała Reprezentacja Rzeczypospolitej Polskiej przy UE
  • Jimmy Felthaus - Minister Counsellor, Stała Reprezentacja Danii przy UE
  • prof. Carsten Orth Gaarn-Larsen - Senior Vice President, Techniczny Uniwersytet Danii (DTU)

II Sesja: Współpraca z przemysłem europejskim

W drugiej sesji, prowadzonej przez Simona Elbena Hertig, przedstawiciela Office for Research, Advice and Innovation na DTU, eksperci z branży oraz przedstawiciele uczelni zastanawiali się, jak zwiększyć współpracę między uczelniami a przemysłem. Omówiono wyzwania związane z konkurencją ze strony USA i Chin oraz znaczenie innowacji w odpowiedzi na te wyzwania. Uczestnicy sesji to:

  • Dr Judith Ay - Policy Director for Competitiveness & Innovation and Jobs Skills & Impact, European Round Table for Industry (ERT)
  • Bartek Czyczerski - Prezydent, Związek Pracodawców Business and Science Poland
  • prof. Arkadiusz Wójs - Rektor, Politechnika Wrocławska
  • prof. Sylvaine Neveu - Vice-President i Dyrektor ds. Rozwoju i Partnerstw Korporacyjnych, Institut Polytechnique de Paris

III Sesja: Nowe perspektywy dla uczelni technicznych

Trzecia sesja, pod przewodnictwem prof. Teofila Jesionowskiego, Rektora Politechniki Poznańskiej, skupiła się na potrzebach modernizacji uczelni technicznych. Uczestnicy dyskutowali, jak EngiRank, nowy system rankingowy stworzony przez Fundację Perspektywy, może pomóc w ocenie i doskonaleniu programów inżynierskich w Europie. W tej sesji wzięli udział:

  • prof. Thomas Bak - Dziekan, Wydział Techniczny IT i Design, Aalborg University
  • Renée Westenbrink - Head of Research Policy, Eindhoven University of Technology
  • prof. Marta Kosior-Kazberuk - Vice Chair, Administrative Council of the European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE), Rektor, Politechnika Białostocka

Ceremonia Ogłoszenia Wyników EngiRank 2024

Punktem kulminacyjnym seminarium była ceremonia ogłoszenia wyników EngiRank 2024, która miała miejsce o godzinie 15:30. Waldemar Siwiński, jako prowadzący, przedstawił najlepsze uczelnie inżynierskie w Europie według rankingu. Na pierwszym miejscu znalazł się Duński Techniczny Uniwersytet (DTU). Wyróżnienia odebrali także przedstawiciele uczelni z Rumunii, Danii, Litwy, Słowacji, Chorwacji, Portugalii, Cypru, Polski, Holandii i Belgii.

Seminarium „Edukacja Inżynierów dla Innowacyjnej i Zrównoważonej Europy” ukazało nie tylko wyzwania, ale i możliwości, jakie stają przed europejskim systemem edukacji inżynierskiej. Dzięki wspólnym działaniom uczelni i przemysłu Europa ma szansę na dalszy rozwój jako lider innowacji i technologii.

fot. Anita Kot

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!