REKLAMA


REKLAMA


Już po raz trzeci na Politechnice Warszawskiej odbył się konkurs TECHGENERATION organizowany przez Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Rodziny STERNIK oraz Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych PW. 7 grudnia 2024 w Audytorium Centralnym WEiTI zgromadziło się ponad 100 młodych pasjonatów technologii, którzy przez cały dzień pracowali nad innowacyjnymi projektami, służącymi szeroko rozumianej opiece. Hackaton był okazją do spróbowania swoich sił w obszarze sztucznej inteligencji, inżynierii Internetu Rzeczy (IoT), elektroniki, matematyki i informatyki.

W hackathonie wzięły udział 32 zespoły składające się z 2 do 4 osób podzielone na 2 kategorie – klasy 8. i szkoły średnie oraz studenci I i II stopnia. W tym roku zgłosiły się m.in. zespoły ze szkół podstawowych i wyższych z Warszawy, Lublina, Poznania, Białegostoku i Żarnowca, a także z Politechniki Warszawskiej, Politechniki Gdańskiej, Wojskowej Akademii Technicznej, Szkoły Głównej Handlowej, a nawet Uniwersytetu Technicznego w niemieckim Würzburgu.

Uczestnicy zmierzyli się z ujawnionym w dniu wydarzenia wyzwaniem, które dotyczyło szeroko pojętej opieki. Temat ten zainspirował młode talenty do tworzenia technologicznych rozwiązań wspierających osoby niepełnosprawne, osoby starsze, zwierzęta, infrastrukturę oraz środowisko. W realizacji swoich projektów uczestnicy chętnie sięgali po narzędzia z zakresu sztucznej inteligencji, które umożliwiały tworzenie bardziej zaawansowanych i efektywnych rozwiązań. Wszystkie zespoły pracowały na platformie Arduino, co pozwoliło na szybkie prototypowanie i precyzyjne sterowanie urządzeniami.

Po intensywnym dniu pracy drużyny zaprezentowały swoje projekty przed jury, które oceniało ich pomysły pod kątem innowacyjności, jakości wykonania, zgodności z tematem, poziomu technicznego, jakości wykonania prototypu oraz sposobu prezentacji. Wśród nagrodzonych projektów znalazły się m.in.:

  • inteligentna czapka dla osób niewidomych wyposażona w czujniki odległości i elementy wibrujące o różnym natężeniu;
  • inteligentna przestrzeń dla zwierząt domowych zaaranżowana na wypadek dłuższej nieobecności właściciela i wyposażona w czujnik temperatury oraz automatyczne dozowniki wody i karmy;
  • lokalizator dla dziecka z możliwością powiadomienia przez dziecko, że wystąpiło niebezpieczeństwo;
  • łóżko zapobiegające odleżynom badające nacisk na łóżko i zmniejszające ucisk na naczynia krwionośnie pacjenta;
  • inteligentna opaska, która pomaga osobom niepełnosprawnym poruszać się po domu sygnalizując, w którym pomieszczeniu się znajduje i czy zostały otwarte drzwi;
  • inteligentne okulary monitorujące podstawowe parametry życiowe i przypominające o wzięciu leków przy pomocy powiadomienia dźwiękowo-wizualnego.

Zespół składający się z uczniów klas 8. otrzymał także wyróżnienie za opracowanie projektu automatycznej regulacji temperatury w pomieszczeniach połączonej z systemem otwierania i zamykania okien.

Nagrody rzeczowe dla najlepszych projektów zostały ufundowane przez organizatorów i partnerów wydarzenia, w tym wiodącą firmę technologiczną Lenovo.

Młode talenty na scenie technologicznej

„Hackathon TECHGENERATION to coś więcej niż konkurs – to miejsce, gdzie młodzi ludzie zdobywają praktyczne doświadczenie, rozwijają kreatywność i uczą się pracy zespołowej. Poziom zaangażowania i innowacyjności uczestników pokazuje, jak ogromny potencjał drzemie w polskiej młodzieży.” – podkreśla Dariusz Justyniarski, dyrektor szkoły ŻAGLE, współorganizator wydarzenia.

Organizatorzy zapowiedzieli już kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się w 2025 roku. Hackathon TECHGENERATION umacnia swoją pozycję jako przestrzeń inspiracji i wsparcia dla młodych twórców, gotowych zmieniać świat za pomocą innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Hackathon promuje nie tylko rozwój umiejętności technicznych, ale również kompetencji interpersonalnych, takich jak krytyczne myślenie, praca zespołowa czy empatia – cech niezwykle cenionych na współczesnym rynku pracy.

Nowoczesne podejście do edukacji

Hackathon TECHGENERATION organizowany jest przez szkołę ŻAGLE, działającą w ramach Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rodziny STERNIK, we współpracy z Wydziałem EiTI Politechniki Warszawskiej. Celem organizatorów jest promowanie nowoczesnego podejścia do edukacji i rozwoju technologicznego oraz wspieranie środowiska edukacyjnego we wprowadzaniu do zajęć lekcyjnych elementów inżynierii, tak, aby mogło inspirować uczniów do rozwoju poprzez doświadczenie i tworzenie projektów praktycznych.

„Prawdziwa edukacja zaczyna się tam, gdzie kończą się podręczniki – w praktycznym działaniu, twórczym myśleniu i rozwiązywaniu realnych problemów. Młodzi ludzie potrzebują przestrzeni, w której mogą rozwijać swoje pasje i umiejętności w rzeczywistym kontekście. Stowarzyszenie STERNIK wie, jak kluczowe jest wspieranie takiego podejścia do nauki.” – zauważa Kamil Wołoszka, wicedyrektor ds. operacyjnych szkoły ŻAGLE.

Więcej informacji na temat wydarzenia można znaleźć na stronie: www.techgeneration.pl

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!