Dr. hab. inż. prof. PR Katarzyna Antosz
Politechnika Rzeszowska
Gwiazda Nauczania (Teaching Star)
Umiędzynarodowienie to nie przyszłość, ale teraźniejszość
Dzięki inicjatywom prof. Katarzyny Antosz studenci Politechniki Rzeszowskiej mają możliwość uczestnictwa w innowacyjnych programach szkoleniowych. Jej zdaniem umiędzynarodowienie jest kluczowym czynnikiem podnoszącym jakość kształcenia.
Dr hab. inż. Katarzyna Antosz, prof. PRz pracuje w Katedrze Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej. Dzięki jej inicjatywom studenci Politechniki Rzeszowskiej mają możliwość uczestnictwa w innowacyjnych programach szkoleniowych, takich jak Blended Intensive Programs (BIP), w ramach których współpracują z uczelniami z Niemiec, Portugalii, Włoch, Rumunii, Belgii i Hiszpanii. To podnosi kompetencje przyszłych inżynierów w międzynarodowym środowisku.
Profesor Katarzyna Antosz rozwija współpracę z uczelniami zagranicznymi poprzez inicjowanie podpisywania umów w ramach programu Erasmus+, umożliwiających wymianę studentów i pracowników ze szkołami wyższymi we Włoszech (University of Cagliari, University of Cassino) oraz Rumunii (University of Cluj-Napoca).
Zaangażowanie prof. Antosz w międzynarodowe projekty, takie jak MISCE (Mechatronics for Improving and Standardizing Competences in Engineering), realizowane w partnerstwie z siedmioma uczelniami z Europy, świadczy o jej umiejętności budowania trwałych relacji akademickich. – Umiędzynarodowienie jest kluczowym czynnikiem podnoszącym jakość kształcenia, ponieważ umożliwia uczelniom współpracę z wiodącymi instytucjami na całym świecie, zapewniając dostęp do nowoczesnych metod dydaktycznych, innowacyjnych technologii oraz światowej wiedzy. Dzięki temu uczelnia staje się nie tylko miejscem nauki, ale także przestrzenią wymiany międzykulturowej i międzynarodowej współpracy. Studenci zyskują możliwość uczestnictwa w globalnych projektach, programach wymiany oraz międzynarodowych konferencjach, co rozwija ich kluczowe kompetencje, takie jak praca w zespołach międzykulturowych i adaptacja do różnorodnych środowisk. Ponadto umiędzynarodowienie znacząco zwiększa konkurencyjność absolwentów na rynku pracy, jednocześnie wzmacniając prestiż i podnosząc jakość uczelni – mówi laureatka Teaching Star 2025.
Liderka, innowatorka, ambasadorka polskiej nauki
– Dzięki swojej otwartości, zaangażowaniu i umiejętności współpracy z wieloma uczelniami zagranicznymi prof. Katarzyna Antosz nie tylko promuje polską edukację techniczną, ale także umożliwia studentom zdobycie unikalnych kompetencji w środowisku międzynarodowym. Jej działalność przyczynia się do budowania mostów międzykulturowych, kreując przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i najlepszych praktyk akademickich na skalę globalną. Szczególnie godna uwagi jest jej elastyczność w łączeniu kształcenia in person i online, co stanowi odpowiedź na dynamiczne potrzeby współczesnej edukacji – mówi dr hab. inż. Bartosz Miller, prof. PRz, prorektor ds. studenckich i umiędzynarodowienia Politechniki Rzeszowskiej. – Profesor Katarzyna Antosz to nie tylko nauczyciel akademicki, to liderka, innowatorka i ambasadorka polskiej nauki, która z pełnym zaangażowaniem otwiera drzwi do światowej edukacji. Jej praca jest najlepszym dowodem, że umiędzynarodowienie to nie przyszłość, ale teraźniejszość, której ona nadaje kształt.
Przyszłość umiędzynarodowienia
Laureatka zapytana o to, jak widzi przyszłość umiędzynarodowienia na polskich uczelniach odpowiada: – Przyszłość umiędzynarodowienia widzę jako głębszą integrację międzynarodowych programów edukacyjnych, silniejszą współpracę między instytucjami na całym świecie oraz szersze wykorzystanie technologii cyfrowych. Kluczowe będzie w dalszym ciągu promowanie mobilności i inkluzywności, aby każdy student i naukowiec miał równy dostęp do uczestnictwa w globalnym dialogu naukowym i edukacyjnym. Dodaje również, że jej celem jest tworzenie możliwości zdobywania nowych doświadczeń edukacyjnych, budowanie sieci kontaktów oraz inspirowanie do innowacji poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń.