REKLAMA


REKLAMA


Na Uniwersytecie Gdańskim trwa doroczna konferencja poświęcona strategii umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego pt. „Studenci zagraniczni w Polsce 2025”. Organizatorami wydarzenia są Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Uniwersytet Gdański i Fundacja Edukacyjna PERSPEKTYWY, a patronat honorowy nad spotkaniem objął Minister Nauki.

Uczestnicy konferencji dyskutują o najważniejszych obecnie wyzwaniach, przed jakimi stoi świat akademicki w kontekście umiędzynarodowienia. Organizatorzy spotkania w Gdańsku jako główne wyzwanie uznali wzmocnienie sukcesu ilościowego o wymiar jakościowy, zwracając uwagę na aspekt współpracy środowiska akademickiego i wszystkich instytucji z jego otoczenia (instytucje rządowe, organizacje non-profit i firmy działające na międzynarodowym rynku wiedzy i edukacji).

Ku integracji

W I sesji plenarnej pt. „Główne wyzwania internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce 2025-28” dyskutowali prof. Bogumiła Kaniewska, przewodnicząca Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, rektorka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; Ludwik Szakiel, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego; Mirosław Marczewski, dyrektor generalny Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności (FRSE); dr Wojciech Karczewski, dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA); prof. Janusz Uriasz, przewodniczący Polskiej Komisji Akredytacyjnej i prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Prof. Kaniewska mówiła, że procedowana obecnie w sejmie ustawa wizowa została wypracowana z uwzględnieniem głosu środowiska akademickiego. W dyskusjach prowadzonych w ostatnim czasie skupiliśmy się na studentach, którzy do podjęcia kształcenia w Polsce potrzebują wiz, natomiast potrzebne jest także rozwiązanie problemu studentów przyjeżdżających do Polski z krajów rozwiniętych na wymiany krótkotrwałe, często na przełomie lat akademickich. Warto porozmawiać o tym, jak rząd ma wspierać uczelnie w przyciąganiu takich studentów.

Przewodnicząca KRASP poproszona o przedstawienie wizji tego, jak ma wyglądać szkolnictwo wyższe w Polsce w 2028 roku, stwierdziła: Moim marzeniem jest, by wtedy wszystko było wygładzone, a na uczelniach nie było podziału na studentów zagranicznych i studentów polskich, ale wszyscy stanowili jedną studencką brać.

Z kolei dr Wojciech Karczewski, dyrektor NAWA, zwracając uwagę na liczby, podkreślił, że o ile współczynnik umiędzynarodowienia uczelni w Polsce, jeśli chodzi o studentów, osiągnął już średnią europejską, o tyle liczba naukowców przyjeżdżających do naszych szkół wyższych jest wciąż bardzo niska (około 2,5%). Zatem nie da się uniknąć w najbliższym czasie tematu ustalenia strategii działań zmierzających do poprawy tej sytuacji.

Ludwik Szakiel z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego deklarował, że władzom samorządowym na Pomorzu od lat zależy na przyciąganiu specjalistów, którzy potrafiliby odpowiedzieć na wyzwania współczesnej gospodarki takie jak zielona energia. Tych specjalistów kształcą uczelnie, a przyciąganie najlepszych studentów i naukowców z zagranicy stanowi gwarancję harmonijnego rozwoju regionu.

Mirosław Marczewski, dyrektor FRSE, pytany o to, jak najlepiej inwestować zwiększone w kolejnej perspektywie programu Erasmus+ fundusze, podzielił się refleksją: Moim życzeniem jest, by każdy student, niezależnie od zamożności, mógł wyjechać na Erasmusa, swobodnie wybierając kraj zgodny ze swoimi preferencjami.

Natomiast prof. Grzegorz Mazurek, rektor ALK w Warszawie, mówił m.in.: Jako uczelnie oczekujemy tego, by nam nie przeszkadzać w tym, co robimy, ale by nas wspierać, a przede wszystkim potrzebujemy głębokiego zrozumienia tego, po co i dla kogo prowadzimy naszą działalność. Bo przecież funkcjonujemy nie dla siebie, ale dla całego społeczeństwa.

Prof. Mazurek zwrócił też uwagę na kluczowy w kontekście współpracy na rzecz umiędzynarodowienia element: zaufanie. Bez wzajemnego zaufania – instytucji, rządu do świata akademickiego i odwrotnie – nie będziemy potrafili trafnie odpowiadać na nieoczekiwane sytuacje, które cechują aktualną rzeczywistość.

Pytany o najtrudniejsze aktualnie wyzwania, rektor ALK wymienił: transformacja cyfrowa, transformacja energetyczna oraz kontestowanie kształcenia wyższego przez młode pokolenie.

Ku rozwojowi

Inną z ciekawych sesji pierwszego dnia konferencji na UG była ta prowadzona przez dr Biankę Siwińską pt. „Umiędzynarodowienie badań naukowych a priorytety rozwojowe Europy”. Wzięli w niej udział: prof. Piotr Sankowski, Uniwersytet Warszawski, MIM Solution (zdalnie); prof. Lucyna Woźniak, prorektor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, przewodnicząca Komisji ds. Prezydencji i Współpracy z Komisją Europejską KRASP; prof. Jarosław Górniak, prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. współpracy międzynarodowej; prof. Marcin Moniuszko, rektor Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku i prof. Sebastian Werle, prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej, Politechnika Śląska. Paneliści starali się odpowiedzieć na pytanie, jak wobec obecnych wyzwań współczesności (m.in. pogarszająca się konkurencyjność Europy w stosunku do USA i Chin) mogą funkcjonować uniwersytety. Prof. Piotr Sankowski tłumaczył, że w Polsce kształci się znakomitych informatyków, ale wyzwaniem jest to, by zostawali oni w kraju, a nie wyjeżdżali do Doliny Krzemowej, by tworzyć tam ciekawe projekty. Warunkiem jest nie tylko lepsze oferowane im wynagrodzenie, ale przede wszystkim stworzenie inspirującego środowiska, w którym nastąpiłaby koncentracja myśli.

Ku strategii

Po południu pierwszego konferencyjnego dnia odbyły się trzy sesje równoległe, w czasie których dyskutowano na następujące tematy: Strategia umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce (sesja we współpracy z NAWA), Jak Erasmus+ zmienia szkolnictwo wyższe. Od teorii do dowodów" (sesja we współpracy z FRSE) oraz Relacje z absolwentami zagranicznymi jako istotny element procesu umiędzynarodowienia uczelni (sesja we współpracy z IROs Forum i PRom).

Na koniec merytorycznej debaty pierwszego dnia gdańskiej konferencji przygotowano sesję pt. „Zima umiędzynarodowienia” czy tylko zmieniające się uwarunkowania internacjonalizacji? – spojrzenie z perspektywy NIK, MSZ, MSWiA i SG”. Wyniki prowadzonych przez różne instytucje państwowe instytucje działań przedstawiali reprezentujący je: Marian Banaś, prezes Najwyższej Izby Kontroli; Justyna Chrzanowska, dyrektor Departamentu Konsularnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych; Tomasz Cytrynowicz, szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców; kpt. SG Dorota Skrzypczyk, Zastępca Dyrektora Zarządu do Spraw Cudzoziemców, Komenda Główna Straży Granicznej.

Paneliści prezentowali - ze swoich perspektyw - aktualny obraz migracji studenckich do Polski, wskazywali trendy rozwojowe, a także sygnalizowali ryzyka i problemy związane z tym obszarem.

Bogaty w dyskusje pierwszy zakończyła uroczysta gala (Gdański Teatr Szekspirowski), w czasie której wręczono nagrody w dwóch konkursach: Interstudent 2025 (link do nagrodzonych) i Gwiazdy Umiędzynarodowienia 2025 (link do nagrodzonych). Wyróżnionym „bohaterom internacjonalizacji polskiego szkolnictwa wyższego”, jak nazwał ich ze sceny Waldemar Siwiński, prezes założyciel Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, wręczono statuetki i dyplomy.

Strona wydarzenia: https://studyinpoland.pl/konferencja2025

fot. Anita Kot

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!