Korzystając z okazji, jaką była konferencja Studenci zagraniczni w Polsce 2025, organizowana przez Fundację Edukacyjną Perspektywy wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim, zwołane zostało – w trybie hybrydowym – spotkanie osób decyzyjnych reprezentujących wszystkie instytucje partnerskie projektu Incubating Freedom – building IT competences among war refugees from Ukraine residing in EU countries. W spotkaniu w dniu 29 stycznia br., któremu przewodniczył Waldemar Siwiński, prezes-założyciel Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, uczestniczyli między innymi rektor Uniwersytetu Gdańskiego Piotr Stepnowski oraz rektor Politechniki Kijowskiej (KPI) Anatolij Melnichenko. Obecni też byli przedstawiciele innych partnerów projektu – Uniwersytetu Tomáše Bati w Zlinie i Eötvös Loránd University z Budapesztu.
Udział w spotkaniu wzięli także Anna Jurkowska-Zeidler, prorektorka, Uniwersytet Gdański, Wojciech M. Marchwica koordynator projektu, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Marta Frankowska, koordynatorka, Uniwersytet Gdański, Olena Akimova, koordynatorka KPI, Martin Hromada koordynator, Uniwersytet Tomáše Bati, Julia Łysik, Fundacja Edukacyjna Perspektywy.
Podczas narady podsumowano merytorycznie pierwszy rok trwania projektu z zadowoleniem przyjmując do wiadomości realizacje praktycznie wszystkich założonych celów projektu, czyli:
- utworzenie zuniwersalizowanych planów pomocy emigrantom z Ukrainy poprzez ofertę kursów zawodowych w szeroko pojętym obszarze IT,
- przeprowadzenie pilotażowych kursów w krajach reprezentowanych przez partnerów (Czechy, Polska, Węgry, kursy online prowadzone z Ukrainy) wraz z przeprowadzeniem akcji ankietowej wśród uczestników kursów,
- przygotowanie szczegółowego konspektu i rozpoczęcie prac redakcyjnych nad głównym dokumentem, który stanowić ma efekt działań projektu – Strategy for Ukrainian refugees.
- propagowanie i dyskusję działań projektowych podczas szeregu konferencji międzynarodowych w Poznaniu, Budapeszcie, Warszawie i szczególnie podczas programowej konferencji w Kijowie (Driving Economic Recovery: Scaling Digital Education Experiences in HEIs 19-20 IX 2024),
- wspieranie wykładowców ukraińskich poprzez współpracę przy organizacji kursów online z ich udziałem.
Uczestnicy szczegółowo dyskutowali o możliwościach rozpropagowania projektu poprzez wzmożenie działań promocyjnych w mediach społecznościowych i strony projektu (ifu-edu.eu). Zaakceptowano również zorganizowanie konferencji zamykającej projekt i promującej powstającą Strategię w ramach WomenInTech Summit 2025 4-5 czerwca w Warszawie.
Ważnym efektem tego spotkania jest również wyrażenie woli kontynuowania współpracy w gronie partnerów projektu, a nawet jego rozszerzenie o kolejne instytucje akademickie z innych krajów w ramach grantów oferowanych przez UE. Zobowiązano liderów projektu do przygotowania nowego wniosku, który zajmowałby się propagowaniem wśród emigrantów możliwości szkolenia w zakresie tzw. digital skills, które mogą pomóc w zdobyciu pracy zarówno na emigracji jak w powojennej Ukrainie.