W ramach międzynarodowego projektu HerTechVenture - finansowanego przez Unię Europejską, koordynowanego przez Perspektywy Women in Tech oraz realizowany wspólnie z 8 partnerami z 5 krajów europejskich: Uniwersytet Gdański (Polska), Stimmuli for social change OE (Grecja), University of Macedonia (Grecja), Instituto Politécnico da Guarda (Portugalia), Inova Innovation Services, SA (Portugalia), Universidad de Salamanca (Hiszpania) oraz Politecnico di Torino (Włochy) - powstał wyjątkowy raport Theory of Change. Ten kompleksowy przewodnik - pełen wniosków i rekomendacji dotyczących budowania wspierającego i inkluzywnego środowiska na uczelniach wyższych - stał się podstawą do opracowania warsztatów dla kadry akademickiej, które wyposażą edukatorów/-ki w umiejętności i wiedzę potrzebną do budowania włączającego środowiska edukacyjnego i wspierania studentek na ścieżce przedsiębiorczości w branży technologicznej.
Pierwszy cykl warsztatów odbył się na Uniwersytecie Gdańskim, we współpracy z Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu UG, pod tytułem: “Empowering Women in Tech Innovation and Entrepreneurship by developing a Supportive Ecosystem in Higher Education Institutions”. W trakcie trzech spotkań szkoleniowych wykładowcy z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki, Wydziału Chemii oraz Wydziału Biologii zdobyli praktyczne umiejętności w zakresie stosowania pedagogiki uwzględniającej różnorodność płci w edukacji i przedsiębiorczości, wdrażania aktywnych i inkluzywnych metod nauczania oraz kształtowania myślenia przedsiębiorczego u osób studiujących.
Po zakończonych warsztatach, prowadzonych przez prof. UG dr Beatę Karpińską-Musiał oraz psycholożkę i edukatorkę Dorotę Brzezińską, uczestnicy podkreślali, że szkolenie pozwoliło im zwiększyć wrażliwość na problemy wynikające z różnic płci, uświadomić sobie znaczenie formy i języka w komunikacji, zwrócić większą uwagę na inkluzywność w pracy dydaktycznej, a także docenić wagę pracy zespołowej w edukacji (w odróżnieniu od pracy grupowej), wprowadzić metody samooceny studentów i dydaktykę włączającą oraz umocnić przekonanie o potrzebie ciągłej edukacji w obszarze równości i przedsiębiorczości.
“Udział w warsztatach uzmysłowił mi, jak ważne jest bycie wrażliwą na problemy wynikające z różnic płci oraz wzmacnianie już podjętych działań ukierunkowanych na przedsiębiorczość, mając świadomość, że są to właśnie takie działania”
“Nauczyłam się bardziej zwracać uwagę na formę i język. Nie uważam, że moja dotychczasowa komunikacja była zła, ale teraz będzie lepsza”
“W problemach „równościowo-inkluzywnościowych” należy kierować się zdrowym rozsądkiem, a także oczekiwać i domagać się systemowych rozwiązań „z góry”. Przedsiębiorczość może być szeroko rozumiana i nie musi być powiązana z chęcią założenia przedsiębiorstwa czy pracy w firmie”.
To tylko niektóre wypowiedzi ewaluacyjne wykładowczyń i wykładowców STEM, którzy uczestniczyli w warsztatach. To szkolenie to kolejny ważny krok w kierunku bardziej inkluzywnej i przedsiębiorczej edukacji na Uniwersytecie Gdańskim. Mamy nadzieję, że dzięki programowi HerTechVenture podobne inicjatywy zostaną wdrożone także na innych uczelniach w Polsce i za granicą, wspierając rozwój dydaktyki opartej na równości i włączeniu.