Konkurs Genius Universitatis, organizowany przez Perspektywy od 12 lat, wskazuje uczelnie, które prezentują największą kreatywność w swoich kampaniach rekrutacyjnych. Firma Sotrender, która jest partnerem tego konkursu, sprawdziła, jak polskie uczelnie radziły sobie w ekosystemie Meta – na Facebooku, Instagramie i Messengerze – od października 2023 do lipca 2024.
Analiza objęła działania reklamowe i organiczne, z uwzględnieniem liczby reklam, ich zasięgów, działań płatnych uwzględniających frazę „rekrutacja”, a także liczby obserwujących, zaangażowania użytkowników oraz najpopularniejszych postów.
Sprawdźmy, które uczelnie rzeczywiście przyciągały uwagę internautów – ranking liderów wcale nie jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać.
Ilość kontra jakość. Kto reklamował się najwięcej, a kto najskuteczniej?
W analizowanym okresie największą liczbę reklam w ekosystemie Meta opublikowała Akademia Leona Koźmińskiego – aż 745. Tuż za nią uplasował się Uniwersytet SWPS z wynikiem 721, a trzecie miejsce zajęła Państwowa Akademia Nauk w Nysie z liczbą 564 reklam.
Warto jednak zauważyć, że choć Koźmiński prowadził pod względem intensywności płatnych kampanii, z analizy Sotrendera wynika, że osiągnął dużo słabsze wyniki zasięgowe. Największe łączne płatne zasięgi uzyskały: Uniwersytet SWPS, Uniwersytety WSB Merito i Akademia WSB.
Collegium Medicum w Bydgoszczy UMK w Toruniu, mimo opublikowania znacznie mniejszej liczby reklam od konkurentów z podium, znalazło się na czwartym miejscu pod względem osiąganych zasięgów. Co więcej, w rankingu reklam o najwyższym zasięgu uczelnia zajęła wszystkie miejsca na podium. W sumie aż pięć z jej kreacji znalazło się w TOP15 zestawienia. To imponujący wynik, zwłaszcza że mowa o uczelni medycznej, która skutecznie konkurowała z bardziej rozpoznawalnymi uniwersytetami.
„Rekrutacja” pod lupą
W ramach analizy sprawdzono też reklamy zawierające frazę „rekrutacja”. Najwięcej takich reklam opublikowała Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie – było ich 368. Na drugim miejscu uplasowała się Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (185), a na trzecim Uniwersytet Medyczny w Łodzi (182).
Na czwartej pozycji ponownie znalazło się Collegium Medicum w Bydgoszczy UMK w Toruniu, które uzyskało również pierwsze miejsce pod względem łącznych zasięgów reklam zawierających analizowaną frazę. Na pozostałych miejscach w ścisłej czołówce zasięgowej znalazły się Akademia WSB oraz Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie.
Collegium Medicum zdominowało także ranking reklam o największym zasięgu – zajęło w nim pięć pierwszych miejsc, a łącznie aż osiem jego kreacji znalazło się w TOP15.
Facebook w liczbach: kto przyciąga, angażuje i publikuje najlepiej?
Największą liczbą fanów na Facebooku w analizowanym okresie mógł pochwalić się Uniwersytet SWPS, który zgromadził ich ponad 225 tysięcy. Uniwersytet Warszawski zajął drugie miejsce z liczbą niemal 105 tysięcy, natomiast Uniwersytet Jagielloński uplasował się na trzeciej pozycji z wynikiem blisko 99 tysięcy.
Uniwersytet SWPS był też liderem pod względem zaangażowania, wynika z danych Sotrendera. Na pozostałych pozycjach w czołówce znalazły się Wojskowa Akademia Techniczna i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Pod względem aktywności użytkowników na Facebooku, liderem okazał się Katolicki Uniwersytet Lubelski z wynikiem ponad 84 tysięcy aktywności. Na drugim miejscu uplasował się Uniwersytet Wrocławski, który zanotował niewiele mniej, bo ponad 83 tysiące. Trzecie miejsce zajął Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, który zgromadził ponad 73 tysiące aktywności.
Trzy najlepsze posty należały do Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu Warszawskiego i AWF Biała Podlaska. Wyróżnił się także Uniwersytet Wrocławski – mimo braku miejsca w TOP3 w całym zestawieniu znalazło się aż 5 postów tego profilu.
Jak uczelnie radzą sobie na Instagramie?
Czołówka największych profili uniwersytetów na Instagramie wyglądała tak samo jak na Facebooku. Największą liczbą obserwujących mógł pochwalić się Uniwersytet SWPS – ponad 32 tys. Na drugim miejscu znalazł się Uniwersytet Warszawski – ponad 26 tys., na trzeciej pozycji Uniwersytet Jagielloński – ponad 25 tys.
Dwa z tych uniwersytetów zanotowały także największą aktywność użytkowników. Na profilu UW zgromadzono ponad 78 tys. aktywności, a u UJ prawie 69 tys. Na trzecim miejscu znalazła się Wojskowa Akademia Techniczna – z liczbą prawie 53 tys. aktywności.
Trzy najlepsze posty na Instagramie w analizowanym okresie należały do Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Łódzkiej. Na uwagę zasługuje też Uniwersytet Jagielloński – aż 5 jego postów znalazło się w TOP15.
Choć Uniwersytet SWPS zdecydowanie dominuje w wielu obszarach – od liczby fanów po płatne zasięgi – analiza pokazuje, że w mediach społecznościowych nie ma jednej drogi do sukcesu. Collegium Medicum w Bydgoszczy zaskakuje efektywnością kampanii, Uniwersytet Wrocławski wyróżnia się regularnym zaangażowaniem, a mniejsze uczelnie skutecznie walczą o uwagę dzięki precyzyjnie dobranym komunikatom i działaniom reklamowym.
Dane z ekosystemu Meta potwierdzają, że dobrze zaplanowana obecność w social mediach może budować nie tylko zasięgi, ale i autentyczne zaangażowanie – niezależnie od wielkości czy rozpoznawalności uczelni. To, kto wygra w kolejnym roku, zależy nie tylko od budżetu, ale przede wszystkim od strategii.
Podsumowanie: mała skala, duży efekt
Choć niektóre bardziej znane uczelnie konsekwentnie dominują w rankingach, wielu mniejszych graczy pokazuje, że skuteczna strategia może wygrać z rozpoznawalnością i dużą intensywnością działania.
Przykład Collegium Medicum pokazuje, że nawet przy mniejszej liczbie reklam i fanów można zdominować ranking zasięgów. Uniwersytet Wrocławski udowadnia, że regularność i konsekwencja w publikacji wartościowych treści mogą dać lepszy efekt niż pojedynczy viral.
To najlepszy dowód na to, że mniejsze uczelnie mogą dziś skutecznie konkurować z marketingowymi gigantami – i nierzadko wychodzić z tej rywalizacji zwycięsko.
Sotrender był partnerem konkursu Perspektyw na kreatywną kampanię szkoły wyższej - Genius Universitatis 2025. Wśród 9 kategorii konkursowych Perspektywy nagrodziły uczelnie również za kampanie w mediach społecznościowych. Finał konkursu odbył się 7 marca 2025 podczas Międzynarodowego Salonu Edukacyjny Perspektywy 2025. Zwycięskie uczelnie i ich prace: www.genius.perspektywy.pl