Erasmus+ udowadnia, że jest kluczowym narzędziem rozwoju systemów edukacyjnych w Europie – zarówno w latach 2014-2020, jak i w okresie przejściowym 2021-2023 obecnego programu – wzmacniając kompetencje m.in. uczniów, studentów i nauczycieli. W Polsce jego wpływ na modernizację szkół, uczelni i wzrost międzynarodowej mobilności akademickiej jest szczególnie widoczny.
Komisja Europejska opublikowała raport z oceny programu Erasmus+, który obejmuje oba okresy programowania, w tym ocenę końcową programu na lata 2014-2020 i ocenę śródokresową obecnego programu na lata 2021-2023. Poniżej prezentujemy najważniejsze dane wynikające z raportu.
Skala i zasięg programu
W latach 2014-2020 ponad 6,2 miliona osób skorzystało z mobilności edukacyjnej, a w latach 2021-2023 kolejnych 1,6 miliona – pomimo trudności związanych z pandemią.
Współpraca międzyinstytucjonalna
Erasmus+ sfinansował ponad 136 000 organizacji w okresie 2014-2020 i kolejne 77 000 od 2021 roku. W Polsce to działania współpracy szkół, uczelni i instytucji kształcenia zawodowego, które znacznie przyspieszyły wdrażanie innowacyjnych metod nauczania i cyfrowe zmiany w systemie edukacji.
Europejska wartość dodana
Program odgrywa istotną rolę w promowaniu wartości UE, zaangażowania obywatelskiego i poczucia wspólnoty europejskiej. W Polsce uczestnicy mobilności częściej angażują się w projekty edukacyjne i społeczne, również w ramach działań lokalnych.
Reakcje na kryzysy globalne
Erasmus+ zareagował elastycznie na COVID-19 i wojenną rzeczywistość – wdrożono m.in. rozwiązania wspierające integrację ukraińskich uczniów i studentów, a także wzbogacono program o komponenty wspierające zdrowie psychiczne, cyfryzację i edukację obywatelską.
Erasmus+ przyniósł wyraźne i trwałe korzyści dla osób indywidualnych oraz organizacji uczestniczących – od poprawy wyników w nauce uczniów i rozwoju edukacji dorosłych po wzmocnienie współpracy instytucji i poczucia wspólnej tożsamości europejskiej. Uczestnicy programu zdobyli istotne kompetencje, takie jak myślenie krytyczne, odporność psychiczna i zdolność do uczenia się. W porównaniu z osobami nieuczestniczącymi, uczestnicy programu konsekwentnie raportowali lepsze rezultaty.
Więcej o sprawozdaniu dowiesz się na oficjalnej stronie KE:
erasmus-plus.ec.europa.eu
Raport KE dostępny jest pod adresem:
erasmus-plus.ec.europa.eu
Źródło: erasmusplus.org.pl








