REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


Politechnika Krakowska została partnerem naukowym Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej (z ang. Joint Research Centre – JRC). Umowę o współpracy badawczej podpisali prof. Andrzej Szarata, rektor uczelni i dr hab. Piotr Szymański, dyrektor Dyrekcji ds. Energii, Mobilności i Klimatu (JRC.C) Centrum. Wspólne projekty obejmą m.in. takie tematy jak rozwój technologii opartych o wodór, elektromobilność, likwidacja mikroplastików ze środowiska i gospodarka obiegu zamkniętego.

Strategiczna współpraca dla bezpieczeństwa i wzmocnienia gospodarki Europy

Podpisanie umowy z JRC to historyczny moment dla Politechniki Krakowskiej, która od 80 lat rozwija nowoczesną myśl techniczną w Polsce. Uczelnia uzyskała teraz status międzynarodowego partnera naukowego jednej z najważniejszych instytucji badawczych w Europie, działającej na styku nauki, polityki i gospodarki.

– Umowa między Politechniką Krakowską a Joint Research Centre ma nie tylko prestiżowy wymiar. To realne narzędzie do budowania lepszej, bardziej zrównoważonej Europy. Wspólnie tworzymy naukę dla przyszłości – mówi prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.

Dzięki porozumieniu Politechnika Krakowska uzyska dostęp do zaawansowanej infrastruktury badawczej JRC, w tym m.in. do Smart Grid Interoperability Laboratory – laboratorium specjalizującego się w badaniach nad interoperacyjnością systemów cyfrowej energii na styku inteligentnych domów i sieci elektroenergetycznych. Pozwoli to na aktywne wsparcie procesów transformacji energetycznej i digitalizacji sektora energetycznego.

Polscy naukowcy będą również zapraszani na staże badawcze do jednostek JRC w Ispra (Włochy) i Petten (Holandia). Z kolei Wspólne Centrum Badawcze zyska dostęp do najlepszych akredytowanych laboratoriów Politechniki Krakowskiej – m.in. komory termoklimatycznej Laboratorium Badań Technoklimatycznych i Maszyn Roboczych, umożliwiającej testowanie pojazdów i maszyn (w tym czołgów o masie do 50 ton) w ekstremalnych warunkach klimatycznych (od -51°C do +71°C) i środowiskowych (do 98% wilgotności względnej).

Planowane są również wspólne publikacje, organizacja konferencji naukowych oraz udział w programach badawczych Unii Europejskiej, takich jak Horizon Europe. Partnerzy będą zaangażowani m.in. w inicjatywy BATT4EU (ukierunkowaną na rozwój i komercjalizację baterii nowej generacji), Clean Hydrogen (koncentrującą się na rozwoju technologii wodorowych i ogniw paliwowych) oraz 2Zero (jej celem jest przyspieszenie wdrażania bezemisyjnej mobilności drogowej w całej Europie).

Energia z OZE, elektromobilność, mikroplastiki, odporność infrastruktury budowlanej – kluczowe obszary wspólnych badań

Współpraca wpisuje się w misję Wspólnego Centrum Badawczego jako głównego ośrodka naukowo-badawczego Komisji Europejskiej. Jego hasło – „We do science for policy” – nabiera dzięki tej umowie realnego wymiaru. – Rezultaty badań będą wspierać europejskie strategie transformacji energetycznej, mobilności i zdrowia, w tym Strategię Odporności Wodnej UE. Centrum - będące naukowym zapleczem instytucji unijnych - działa na styku nauki i polityki, przewidując kierunki rozwoju Europy, tak, aby decyzje podejmowane dziś, kształtowały lepszą przyszłość dla nas wszystkich – mówi dr inż. Piotr Bielaczyc, prof. PK z Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, koordynator współpracy ze strony uczelni.

Wspólne badania obejmą takie zagadnienia jak:

  • magazynowanie energii, wydajność baterii i analiza ich degradacji
  • rozwój elektromobilności, w tym bezprzewodowe ładowanie zintegrowane z AI, integracja baterii z OZE i inteligentnymi sieciami (smart grids) oraz silniki spalinowe zasilane wodorem i ich wpływ na środowisko
  • technologie biomedyczne, zwłaszcza analizy bezpieczeństwa implantów i nanomateriałów
  • mikroplastiki i ich wpływ na środowisko
  • monitoring jakości wody i neutralizacja zanieczyszczeń
  • badania nad odpornością infrastruktury budowlanej
  • gospodarka o obiegu zamkniętym, szczególnie w zakresie baterii, pojazdów i elektroniki, rozwijana na bazie projektu eCOLAB 4.0 (więcej o projekcie tutaj).

– JRC to najważniejsze Centrum B+R w Europie, działające na rzecz Unii Europejskiej i jej agend. Dzięki współpracy będziemy mieć realny wpływ na politykę rozwojową Unii oraz gospodarkę naszego kraju, nasze porozumienie stanowi szczególną szansę na rozwój motoryzacji i zrównoważonego transportu. Zyskuje też Kraków, umacniając swoją pozycję jako „Dolina Krzemowa” dla europejskich firm technologicznych, co czyni go idealnym miejscem dla inicjatyw integrujących świat nauki i przemysłu – podkreśla Piotr Bielaczyc, światowy ekspert w dziedzinie inżynierii motoryzacyjnej i systemów emisji spalin, aktywny przedstawiciel Polski w strukturach ONZ i Komisji Europejskiej.

Politechnika polskim liderem naukowym w elitarnym gronie partnerów KE

Powstałe w 1957 roku Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej to naukowo-analityczne zaplecze Komisji Europejskiej, które wspiera unijne polityki poprzez prowadzenie badań w najważniejszych obszarach strategicznych. Siedziba główna JRC znajduje się w Brukseli, natomiast infrastruktura badawcza ulokowana jest w pięciu krajach Unii Europejskiej: Belgii (Geel), Niemczech (Karlsruhe), Włoszech (Ispra), Niderlandach (Petten) oraz Hiszpanii (Sewilla).

Wspólne Centrum Badawcze posiada ponad 500 porozumień o współpracy z partnerami z całego świata, obejmujących projekty badawcze, wymianę danych, dostęp do nowoczesnej infrastruktury oraz transfer wiedzy i technologii. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że tylko 29% partnerów JRC stanowią uczelnie wyższe, z czego aż 72% zlokalizowanych jest w sześciu krajach Europy Zachodniej: Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Niderlandach i Hiszpanii. W tym kontekście zawarcie umowy bilateralnej przez Politechnikę Krakowską to wyjątkowe osiągnięcie – uczelnia dołącza do elitarnego grona partnerów JRC w naszym regionie Europy.

Partnerami merytorycznymi porozumienia ze strony Politechniki są:

  • Wydział Mechaniczny, prowadzący badania m.in. nad pojazdami z napędami alternatywnymi, systemami chłodzenia, kompozytami oraz technikami druku 3D;
  • Wydział Inżynierii Chemicznej i Technologii, skupiający się na nanomateriałach, biomateriałach i biotechnologii środowiskowej;
  • Wydział Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej, specjalizujący się m.in. w automatyce, systemach PLC, sztucznej inteligencji oraz cyberbezpieczeństwie;
  • Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, realizujący badania w zakresie bioremediacji i odnawialnych źródeł energii;
  • Wydział Informatyki i Telekomunikacji, rozwijający algorytmy sztucznej inteligencji;
  • Szkoła Doktorska PK, kształcąca młode kadry badawcze.

Źródło: pk.edu.pl

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!