To już finał etapu zgłaszania słów i moment, w którym ogłaszamy ambasadorów dziesiątej edycji plebiscytu Młodzieżowe Słowo Roku. To ostatnia szansa, by dodać swoje propozycje do tegorocznej puli i współtworzyć wydarzenie, w którym głos mają młodzi - twórcy języka pełnego energii, humoru i świeżych znaczeń, dominujących w „młodomowie” 2025 roku.
Młodzieżowe Słowo Roku to już 10. edycja językowego święta organizowanego przez Wydawnictwo Naukowe PWN - w tym roku z wyjątkowymi Ambasadorami! To oni inspirują, bawią i przypominają, że język to nie tylko reguły, lecz przestrzeń wolności i kreatywności.
A jeśli masz swoje ulubione słowo, które w ostatnich miesiącach podbiło internet – nie zwlekaj! To ostatnie dni, by je zgłosić – ten etap trwa tylko do 5 listopada.
Kto został ambasadorem Młodzieżowego Słowa Roku 2025?
Julia Żugaj – wokalistka i influencerka młodego pokolenia, która zadebiutowała w projekcie Young Stars. Dziś Julia podbija sceny muzyczne jako solistka, a jej teledyski gromadzą miliony wyświetleń. Uwielbiana za autentyczność, poczucie humoru i dystans, inspiruje swoich fanów, udowadniając, że szczerość i naturalność to największa siła w świecie mediów społecznościowych.
- „Zdecydowałam się dołączyć do plebiscytu w roli ambasadorki, bo to wydarzenie, które realnie pokazuje, czym żyją młodzi ludzie - i robi to w lekki, autentyczny sposób. Na co dzień mam z nimi kontakt i wiem, jak bardzo lubią bawić się słowami i tworzyć własne trendy. Dla mnie to świetna okazja, żeby wspólnie to celebrować i pokazać, że ich głos ma znaczenie - nawet jeśli czasem brzmi totalnie zaskakująco.”
Jano, czyli DJ Zimny Gulasz – twórca internetowy, który zyskał popularność dzięki połączeniu muzyki, humoru i niepowtarzalnego stylu. Jego satyryczne filmy rozśmieszają widzów w każdym wieku, a charakterystyczne podejście do codzienności sprawia, że stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców w polskim internecie.
-„Objęcie roli ambasadora MSR jest dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem, a jednocześnie rozwinięciem treści, które zdarzało mi się zamieszczać na swoich profilach. Niejednokrotnie w sposób humorystyczny poruszałem w nich tematykę „bycia młodzieżowym”. Zapis w cudzysłowie jest celowy, ponieważ zazwyczaj całość moich „młodzieżowych” porad przedstawionych na tych filmach była żartem, w którym udawałem, że jestem „zacofany”, jeśli chodzi o młodzieżowe słownictwo i to o ładnych kilka lub nawet kilkanaście lat. MSR to ciekawy plebiscyt, który pokazuje jak szybko zmienia się język, którym posługują się dane pokolenia na przestrzeni lat, a ja swoimi treściami chciałem zarówno pożartować z momentami lekko przerysowanych chęci nadążenia za młodzieżą przez starsze pokolenia, jak i równocześnie uspokoić kogokolwiek, kto nie rozumie języka współczesnej młodzieży, ponieważ to normalne. „Każde pokolenie ma własny czas” cytując zespół Kombii. Czy jakoś tak.”
Dominik Więcek – tancerz, performer i choreograf znany z programu You Can Dance oraz licznych spektakli teatralnych. Laureat wielu nagród, który potrafi opowiadać historie ruchem i emocjami. W sieci zyskał popularność dzięki filmom, w których z lekkością i humorem analizuje meandry języka polskiego oraz codzienne życie. To on jest autorem słynnego internetowego „równania matematycznego”, ile bielizny należy zabrać na wakacje.
-„Język polski mnie fascynuje. Czuję się jego obserwatorem. Zachwycają mnie takie wyrażenia jak „trele morele”, „milionpięćsetstodziewięćset”, „pipek” czy „Jezus Marian”. Lubię to zauważać. Jako ciutponadtrzydziestolatek, który regularnie przegląda, używa i publikuje w internetach, obserwuję język młodych. Fascynuje mnie jego precyzja, bawi błyskotliwość, intryguje słowotwórstwo. A plebiscyt Młodzieżowe Słowo Roku to dla mnie prawdziwe święto języka - moment, w którym potoczność spotyka się z kreatywnością, a codzienny slang zyskuje rangę zjawiska kulturowego. To coroczny dowód na to, że język żyje, zmienia się i że młodzi ludzie mają w nim coś mądrego, zabawnego i świeżego do powiedzenia.”
Paulina Mikuła – autorka popularnego kanału Mówiąc Inaczej, od lat pokazująca, że język polski może być fascynujący, zrozumiały i pełen humoru. Dzięki niej nauka poprawnej polszczyzny stała się przyjemnością, a gramatyka – tematem, o którym można mówić z pasją i lekkością.
-"Zdecydowałam się zostać ambasadorką jubileuszowej edycji plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku, bo od lat z uwagą śledzę jego przebieg. Młodzi w pewien sposób kształtują nasz język, więc warto wiedzieć, dokąd podążają. Ponadto zawsze wspieram językową kreatywność i staram się pokazywać, jak ważne jest rozumienie różnic we współczesnych sposobach komunikacji."
Tegoroczną edycję wspierają wyjątkowi partnerzy. Mecenasami Głównymi 10. edycji Młodzieżowego Słowa Roku są ORLEN oraz PKO Bank Polski. Mecenasami są firmy Apart, Local Heroes oraz marki Oxford i Pelikan. Partnerem wspierającym jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Zgłaszanie słów potrwa do 5 listopada. Swoje propozycje można przesyłać poprzez formularz dostępny pod adresem: sjp.pwn.pl








