MegaBaza edukacyjna Perspektywy®









zagadka 630

Rekrutacja na studia jeszcze nie jest zamknięta, ale wiadomo, na których kierunkach toczy się najbardziej zacięta walka o miejsce. Nie przypadkowo tymi kierunkami są m.in. public relations i marketing medialny. Portal Pracuj.pl donosi, że w branży marketingowej ilość ofert pracy wzrosła o 14% w II kwartale 2014 w stosunku do II kwartału 2013r.

Warszawa idzie w marketing, Kraków i Poznań w filologie

Są kierunki cieszące się niezmiennie, niezależnie od wszystkiego popularnością – medycyna i prawo. Jednak pominąwszy te dwa elitarne pola bitwy o miejsce okazuje się, że serca kandydatów podbijają kierunki związane z marketingiem oraz nietypowe filologie.
Według ubiegłorocznych statystyk rekrutacyjnych, najbardziej obleganymi kierunkami na Uniwersytecie Warszawskim (24,10 kandydatów na jedno miejsce!) były dziennikarstwo i komunikacja społeczna, public relations i marketing medialny. Zaraz za nimi natomiast studia ekonomiczno-menedżerskie, a następnie orientalistyka i sinologia.
Uniwersytet Jagielloński zanotował po 15 i 14 osób na jedno miejsce kolejno na japonistykę i anglistykę. Na większości uczelni wśród kierunków humanistycznych nieustannie w Top 3 króluje dziennikarstwo i coraz częściej PR. Są też interesujące tendencje lokalne, na przykład na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odnotowano ponad 22 osoby na miejsce na filologię szwedzką, niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszy się tam też filologia duńska i rosyjska. Na Uniwersytecie Gdańskim było z kolei legendarne 44 osób na jedno miejsce na... kryminalistykę.
Następuje wciąż szybki rozwój kierunków związanych z mediami i marketingiem. Zgodnie z tym, jak szybko przybywa pracy w tej branży.

Serwis z ogłoszeniami o pracę donosi

Jak informuje serwis rekrutacyjny Pracuj.pl, w II kwartale tego roku na portalu znalazło się blisko 4,5 tys. ofert pracy na stanowiska związane z komunikacją i marketingiem; to wzrost o 14% w porównaniu do analogicznego okresu w 2013 roku. Dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od marketingu internetowego. O prawie 40% wzrosła również liczba ofert dla specjalistów ds. PR.
Specjalistom od marketingu pracę najłatwiej jest znaleźć w sektorze handlowym, w branży marketingowej i FMCG (fast-moving consumer goods; produkty szybkozbywalne, np. spożywcze). Najwięcej ofert pracy dla specjalistów ds. PR opublikowały zaś branże z obszaru bankowości i finansów, handlu i sprzedaży oraz marketingu i reklamy. Ofert pracy przybywa, ale są specjalizacje, które szczególnie zyskują na popularności i te, które zdają się tracić na znaczeniu.

Cała nadzieja w e-marketingu

Duży, 40% przyrost ofert odnotowano również w przypadku specjalistów zajmujących się marketingiem w Internecie. Widoczne jest zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się m.in. SEM (marketing w wyszukiwarkach) i SEO (pozycjonowanie), e-mail marketingiem czy mediami społecznościowymi. W stosunku do analogicznego okresu w 2013 spadło natomiast znacząco, bo o prawie 30% zapotrzebowanie na specjalistów marketingu bezpośredniego.
Trend potwierdza również Katarzyna Szaroleta, HR Manager Cheil Poland.
 Wzrastająca rola nowych mediów (digital, social i mobile) zwiększa zapotrzebowanie na "interaktywne" kompetencje menedżerów. Z firmami rozstawać będą się jednak ludzie "starego porządku", w szczególności ci, którym trudno przychodzi poszerzanie kompetencji.

Poszukiwana specjalizacja: marketing handlowy

Z analizy ofert pracy wynika, że najbardziej poszukiwani są specjaliści od marketingu związanego ze wsparciem sprzedaży i rozwoju produktów. Jedna na trzy oferty dla marketingowców to oferty pracy z obszaru marketingu handlowego. Dwie kolejne najbardziej poszukiwane kategorie to specjaliści od kampanii marketingowych i zarządzania produktem. 
Największy przyrost liczby ofert odnotowano w przypadku specjalistów od komunikacji wewnętrznej. W porównaniu do analogicznego okresu w 2013 roku było ich o 75% więcej. 
– Wydaje się, że firmy zaczynają dostrzegać potrzebę dbania o przepływ informacji i swój wizerunek wewnątrz organizacji. Dzięki tym działaniom mogą się bowiem uchronić przed odpływem talentów i zmniejszyć rotację  komentuje Elżbieta Flasińska, PR Manager Grupy Pracuj.

Trendy i umiejętności, które są w cenie

Źródło: IP, Pracuj.pl

Analizując dostępne obecnie w serwisie Pracuj.pl oferty pracy dla marketingowców można zauważyć, że większość z nich przeznaczona jest dla osób, które mają wysokie zdolności analityczne oraz znają narzędzia wspomagające prowadzenie analiz. Osoby, które aplikują na stanowiska w działach marketingu, powinny wykazać się też praktyczną znajomością elementów marketingu zintegrowanego. Od marketingowców oczekuje się także, że będą znali dobrze język angielski. To jednak nie wszystkie wymagania, jak wskazuje Agnieszka Furtas, odpowiedzialna za rekrutację w UPC Polska:
– Z naszych doświadczeń wynika, że rekrutacje na stanowiska marketingowe są wyzwaniem, ponieważ oprócz umiejętności analitycznych oraz biegłej znajomości języka angielskiego, ze względu na częste międzynarodowe projekty, od kandydatów oczekujemy również kreatywności, innowacyjności, proaktywności oraz umiejętności pracy pod dużą presją czasu. To wysokie wymagania, które są jednak koniecznością na stanowiskach związanych z marketingiem. 

Oferty pracy związane z marketingiem znajdziesz TUTAJ

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt