Tylko cztery polskie uczelnie znalazły się wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych na świecie – wynika z najnowszej edycji rankingu "Webometrics Ranking of World Universities". Najlepsza w zestawieniu polska uczelnia – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - jest na miejscu 250.
Ranking "Webometrics Ranking of World Universities" obejmuje ponad 20 tys. szkół wyższych z całego świata, w tym ponad 455 uczelni polskich.
Z krajowych szkół wyższych najwyższą, 250. pozycję, uzyskał Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM), który przez ostatni rok awansował aż o 294 oczka. Wśród najwyżej notowanych 500 uczelni znalazły się również Uniwersytet Jagielloński (299. miejsce), Uniwersytet Warszawski (335. miejsce), a także Akademia Górniczo-Hutnicza (353. miejsce).
Uczelnie z Polski w pierwszym... tysiącu
W pierwszym tysiącu uczelni znalazło się w sumie 12 uczelni z Polski – dodatkowo Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Wrocławski, Politechnika Śląska w Gliwicach, Uniwersytet Łódzki i Politechnika Krakowska.
Najlepsze w rankingu okazały się, jak zwykle, uczelnie amerykańskie. Najlepszy był Harvard, za nim MIT, a na trzecim miejscu - Stanford. W top 500 uczelni na świecie aż 143 szkoły wyższe są ze Stanów Zjednoczonych. W Europie najlepszy był Oksford (17. miejsce) i Cambridge (18. miejsce). UAM w Europie był 97.
Liczy się marketing
Światowy Ranking Uczelni Webometrics jest przygotowywany dwa razy w roku przez CSIC (Consejo Superior de Investigaciones Cientificas) - Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie. W zestawieniu nacisk kładziony jest przede wszystkim na komunikację uczelni za pośrednictwem internetu. W rankingu nie są więc analizowane osiągnięcia naukowe, ale bazuje się raczej na materiałach udostępnianych w internecie przez poszczególne uczelnie.
Pod uwagę są brane m.in. wpływ uczelni (impact), a więc to, jak chętnie inne strony przekierowują do treści na stronie uczelni, obecność (presence), a więc liczba podstron w domenie przynależnej danej uczelni, otwartość (openness) - liczbę dokumentów (np. doc, pdf) udostępnianych na stronach, a także doskonałość (excellence), czyli np. udział uczelni w najczęściej cytowanych publikacjach naukowych. Twórcy rankingu zastrzegają, że w różnych edycjach sposób oceniania uczelni może się zmieniać.
PAP