Naucz się mówić!

Co prawda opanowaliśmy tę umiejętność już we wczesnym dzieciństwie, ale teraz trzeba będzie to udowodnić przed komisją egzaminacyjną. Nowa formuła matury ustnej z języka polskiego to duże wyzwanie. Znam studentów, którzy zrobili licencjat nie zdając ani jednego egzaminu ustnego. Efekty są nie tyle widoczne, co słyszalne: mówimy niechlujnie, niewyraźnie, często także bez sensu i wulgarnie. Czy nowa formuła matury ustnej z polskiego poprawi ten stan rzeczy?

To zależy od nauczycieli, uczniów, egzaminatorów. Nauczyciele muszą tego nauczyć, uczniowie - nauczyć się, egzaminatorzy – wymagać.

Za co dostaniesz najwięcej punktów

Za wypowiedź w części ustnej egzaminu maturalnego zdający może otrzymać maksymalnie 40 punktów, w tym:

  • Meritum wypowiedzi monologowej: 40% (16 pkt),
  • Organizacja wypowiedzi monologowej: 20% (8 pkt),
  • Język i styl wypowiedzi monologowej i dialogowej: 20% (8 pkt),
  • Meritum wypowiedzi dialogowej i przestrzeganie zasad uczestniczenia w rozmowie: 20% (8 pkt).

Na głos i na temat

Formułowanie myśli i ich wypowiadanie, na głos, w sposób uporządkowany i interesujący, można opanować dzięki regularnym ćwiczeniom. Potrzebujemy do tego... słuchacza, bo sami nie jesteśmy w stanie obiektywnie ocenić swojej wypowiedzi. Na początek wystarczy rodzeństwo, koledzy albo rodzice. Potem dobrze jest poddać się ocenie doświadczonego nauczyciela.

Podstawa sukcesu na ustnym egzaminie z języka polskiego, to mówić na temat. A to znaczy, że trzeba dobrze zrozumieć wylosowane zadanie i spokojnie się nad nim zastanowić, a dopiero potem przygotować schemat odpowiedzi. Mówić na temat, sięgać do wiadomości ze szkolnych lekcji języka polskiego, ale także do własnych lektur i przemyśleń – byle pasujących do tematu. Przydatne może być też wcześniejsze zapoznanie się ze schematem oceniania, zawartym w Informatorze maturalnym (na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej) www.cke.edu.pl.

Mów, patrz, słuchaj

  1. Początek jest najtrudniejszy: gdy wchodzimy na egzamin, z reguły mamy pustkę w głowie. Brak oddechu, wypieki, mętlik w głowie, ból brzucha to standard. Spróbuj opanować stres tuż za drzwiami sali egzaminacyjnej. Wyprostuj się, odetchnij głęboko, powiedz wyraźnie „dzień dobry!” i – uśmiechnij się do komisji.
  2. Mów wyraźnie, nie za szybko, ale też i nie ślamazarnie, bo zanudzisz egzaminatorów.
  3. Utrzymuj kontakt wzrokowy z komisją. Nie uciekaj oczami w bok, nie patrz na czubki swoich butów. To ma być ROZMOWA, a nie da się konwersować z kimś, kto na nas nie patrzy.
  4. W sali egzaminacyjnej będzie wisiał zegar, możesz też zabrać własny zegarek ręczny z czytelną tarczą. Kontroluj czas: masz 15 minut na przygotowanie do odpowiedzi. Na pewno zdążysz opanować stres i przywołać odpowiednie informacje. Zrób plan odpowiedzi, zapisz pierwsze zdania. Dalej dasz sobie radę bez stałego patrzenia w notatki.
  5. Jeśli się pomylisz, zaplączesz, zgubisz wątek – po prostu powiedz: przepraszam i zacznij od nowego zdania.
  6. Uważnie słuchaj, co mówią do Ciebie członkowie komisji. Jeśli nie rozumiesz jakiegoś pytania, poproś o jego doprecyzowanie. Nie musisz odpowiadać natychmiast – najpierw pomyśl, CO chcesz powiedzieć.

I jeszcze jedno: znajomość (praktyczna!) zasad savoir-vivre’u obowiązujących podczas rozmowy z egzaminatorami. Wydaje się to mało istotne, ale złe maniery mogą sprawić, że ocena z egzaminu będzie niższa niż wynikałoby to z samego poziomu wiedzy. A nie wszyscy mają okazję uczestniczyć, na przykład, w nudnych rodzinnych przejęciach, podczas których przestrzega się staroświeckich zasad prowadzenia konwersacji. Trzeba sobie te reguły odświeżyć lub… poznać je i stosować, nawet jeśli wydają się anachroniczne i nudne.

Samogłoski, końcówki, „nawigacja”

Paweł Bukrewicz, lektor:

Mówienie jest dziś sztuką nieco zapomnianą, której nie ćwiczy się wystarczająco często w szkole. Efekt? Spłaszczone samogłoski, „zjedzone” końcówki wyrazów, kompletny brak interpunkcji. A przecież interpunkcja to rodzaj nawigacji, pozwala nam bezpiecznie dotrzeć do celu, jakim jest przekazanie informacji słuchaczowi. Poszczególne znaki interpunkcyjne możemy porównać do znaków drogowych, które nas informują i ostrzegają. Przecinek nakazuje by się zatrzymać i nabrać powietrza, wielokropek każe zawiesić głos, kropka – zaznaczyć, że to koniec zdania. To samo zdanie z różną interpunkcją może mieć zupełnie inne znaczenie!

Ćwiczenia w mówieniu dobrze jest zacząć od czytania na głos tekstów z książek czy gazet, z wyraźnym zaznaczaniem znaków interpunkcyjnych i dbałością o poprawną wymowę. Warto nagrywać te ćwiczenia i odsłuchiwać żeby wyłapać błędy.

Podczas wygłaszania dłuższej wypowiedzi monologowej można zwizualizować sobie znaki interpunkcyjne w odpowiednich miejscach. Pamiętajmy, że zarówno zdanie, jak i każdy wyraz mają swój początek, środek i koniec. Każdą z tych części musi być słychać!

Anna Wdowińska-Sawicka

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt | E-booki

blacksprut ссылки

Steroide online kaufen seriösen steroide Shop in Deutschland

Portal edukacyjny Perspektywy poleca: Skorzystaj z unikalnych kodów rabatowych dostępnych w sekcji Dziennik Kody Rabatowe i ciesz się inteligentnym zakupem już dziś. fortune rabbit demo grátis Głównym partnerem nowoczesnej branży gier online portalu perspektywicznego jest Fairspin Casino. Dzięki wspólnemu partnerstwu studenci mogą na studiach otrzymywać stypendia na zakup komputerów.