Do 2011 roku jednym z głównych kryteriów Rankingu Liceów Warszawskich była „Rekrutacja na studia”, w szczególności uwzględniano sukcesy uczniów poszczególnych liceów w ubieganiu się o przyjęcie na najbardziej popularne kierunki studiów w stołecznych uczelniach akademickich.
W latach 2006-2011 kryterium to funkcjonowało równolegle z dwoma kryteriami maturalnymi, jednak od 2012 roku Kapituła Rankingu zdecydowała o oparcie rankingu w głównej mierze o wyniki matur, które stały się, w miejsce egzaminów wstępnych na studia, przepustką na znakomitą większość kierunków studiów.
Kiedy kryterium „Rekrutacja na studia” funkcjonowało jeszcze w Rankingu, dodatkową informacją, niejako uzupełnieniem do Rankingu, były szczegółowe tabele, na jaką uczelnie i na jaki wydział danej uczelni, przyjęto ilu uczniów z danego liceów. Było to poszukiwane przez uczniów i ich rodziców kompendium wiedzy podpowiadające na przykład: chcesz iść na studia na Politechnice Warszawskiej – wybierz Staszica lub Czackiego, chcesz iść na studia medyczne – wybierz Hoffmanową, chcesz dobrze znać języki obce – wybierz Jeziorańskiego.
Dzisiaj powracamy do publikowania tego typu potrzebnej rodzicom i uczniom informacji – choć w nieco odmiennej formie. Mamy nadzieję, że zyska ona Państwa akceptację.
W wydzielonej części tego dodatku (na stronach 44-54) przedstawimy zebrane w pigułce zasady przyjęć na studia dzienne obowiązujące w stołecznych uczelniach podczas najbliższej rekrutacji. Można się tam dowiedzieć, które uczelnie, na których kierunkach studiów, wymagają zdawania na maturze wybranych przedmiotów. Z drugiej strony przygotowaliśmy Ranking Przedmiotów Maturalnych obejmujący licea warszawskie, który pokaże, w jakiej szkole macie szanse na najlepsze przygotowanie się do konkretnego przedmiotu uwzględnianego później w rekrutacji na studia w stołecznych uczelniach.
Nasz Ranking obejmuje 9 najpopularniejszych przedmiotów maturalnych oraz języki obce zdawane w formie dwujęzycznej. Zdajemy sobie sprawę, że każdej szkole może przytrafić się jeden gorszy rocznik, i wyniki egzaminu będą słabsze, więc zestawienia obejmują trzy ostatnie lata, tak aby wynik uśrednić.
Zasady metodologiczne. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów dla liceów. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej w danym roku. Wskaźnik rankingowy stanowi średnią arytmetyczną wskaźników z trzech lat. Tak otrzymany wskaźniki poszczególnych szkół normowany jest do wyniku najlepszego, który otrzymuje 100 pkt. Wskaźniki roczne i końcowy prezentowane są w zaokrągleniu, jednak dla potrzeb obliczeń posługiwano się pełnymi wskaźnikami.
PERSPEKTYWY