MegaBaza edukacyjna Perspektywy®


Dlaczego Politechnika Opolska zdecydowała się na współpracę z Chinami? Wynika to z umiejętności przewidywania powstających trendów – mówił w 2007 roku prof. Marek Tukiendorf, ówczesny prorektor uczelni, inicjator uruchomienia na uczelni Instytutu Konfucjusza.

W grudniu 2007 roku, po rocznych przygotowaniach, doszło do podpisania umowy o otwarciu tej placówki na politechnice. Już w tym czasie, w wyniku współpracy z politechniką w Pekinie, w opolskiej uczeni 200 osób uczyło się języka chińskiego, jako drugiego nowożytnego języka.

 – Studenci świadomie wybierają ten język, bo instynktownie czują, że umiejętność porozumiewania się w języku chińskim pomoże im nie tylko w znalezieniu ciekawej pracy, ale także przeżycia świetnej życiowej przygody. Mam wrażenie, że trudno znaleźć lepsze połączenie niż wykształcenie techniczne i znajomość tego języka – mówił w 2007 roku prorektor, podkreślając, że powołanie instytutu ma dwa zasadnicze cele – zapewnienie zasobów na sprawniejsze i liczniejsze nauczanie języka oraz rozwijanie współpracy naukowej.

Co udało się zrobić

w opolskim Instytucie Konfucjusza przez te osiem lat? – Staramy się realizować misję instytutów, a jest nią promowanie języka i kultury chińskiej, z roku na rok mamy więcej kursantów, przez ostatnie lata 150-200 osób rocznie, przede wszystkim studentów, zapraszamy też do nauki uczniów w wieku od 7 do 11 lat – mówi prof. Maria Bernat, dyrektorka Instytutu Konfucjusza do 2016 r. (obecnie funkcję tę pełni Ewa Jakuczek).  – Zajmujemy się szeroko rozumianym nauczaniem i propagowaniem nauki, kultury, gospodarki chińskiej, pomocą w polsko-chińskich kontaktach naukowych i biznesowych.

Od czterech lat instytut prowadzi podyplomowe studia biznesowe pod nazwą biznes międzynarodowy Unia – Chiny, na których słuchacze przygotowują się do pracy i prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach międzynarodowych, w szczególności chińskim. Program studiów obejmuje poznawanie uwarunkowań ekonomicznych, kulturowych oraz społecznych, wpływających na skuteczność prowadzenia działalności biznesowej w obszarze gospodarki azjatyckiej. Te studia stanowią o specyfice opolskiego instytutu i cieszą się sporym zainteresowaniem.

Opolski instytut prowadzi także naukę chińskiego w siedmiu opolskich podstawówkach i jednej szkole średniej, pomaga w nawiązywaniu kontaktów biznesowych i gospodarczych miastu i regionowi, ubiega się o uzyskanie statusu placówki z uprawnieniami do oficjalnego egzaminowania z języka chińskiego, zakończonego uzyskaniem certyfikatu.

Prof. Marek Tukiendorf, rektor PO, podjął współpracę z Chongqing Jiaotong University (CJU). Jej efektem jest zaproponowany przez chińskiego partnera udział PO w priorytetowym dla rządu Chin przedsięwzięciu transportowym pod nazwą

Nowy Jedwabny Szlak

Jest to gigantyczny projekt, z kapitałem początkowym 40 mld dolarów, lansowany przez administrację prezydenta Chin. Składa się z „jednego pasa i jednego szlaku”, które oznaczają odpowiednio sieć połączeń morskich i lądowych Chin z Europą. W chińskim projekcie Polska może stanowić pomost między Wschodem i Zachodem, pełnić rolę punktu przerzutowego i zyskać na tranzycie, a także przyciągnąć inwestycje chińskie, w tym generujące wysoką wartość dodaną centra badawczo-rozwojowe. PO była pierwszą polską uczelnią, która zaangażowała się w ten projekt, a starania rektora doprowadziły do podpisania deklaracji współpracy CJU z uczelniami zrzeszonymi w KRPUT.

– To oczywiście projekt na lata, ale będziemy mieć w nim swoje miejsce – dostarczając naukowców do badań, inżynierów do budowy. Mamy być tylko jedną z,, mrówek” na tym kilkunastotysięcznym szlaku – wyjaśnia rektor prof. Marek Tukiendorf – ale mamy ten zaszczyt, że jesteśmy pierwszą politechniką, która dostała taką propozycję!

Hinduski partner

Kolejnym rozwijanym przez rektora kierunkiem współpracy międzynarodowej PO są Indie.  – Chcielibyśmy wnieść do życia Opolszczyzny coś nowego i nie boimy się wyzwań. Kiedy przed kilkoma latami powstawał Instytut Konfucjusza – również nie obyło się bez aury niepewności. Jak jednak widać, działamy w oparciu o wartości naukowe i kulturowe, nigdy polityczne, a nowy Instytut otwiera przed politechniką bardzo wiele możliwości – zapewnia rektor Tukiendorf.

W lipcu 2014 r. Politechnika Opolska zawarła umowę z jedynym w Polsce Centrum Współpracy Polska-Indie Intytut Jogi i Ajurwedy. To kolejny ośrodek wymiany naukowo-kulturalnej między politechniką, a wielkim azjatyckim partnerem. Instytut organizuje wraz z uczelnią konferencje naukowe, studia podyplomowe i wspólne przedsięwzięcia mające na celu promocję wiedzy o Indiach, takie jak Światowy Dzień Jogi. Jednym z głównych zadań Instytutu jest kształcenie w zakresie jogi i ajurwedy prowadzone przy współpracy z hinduskim uniwersytetem w Bangalore.

W roku akademickim 2015/2016 rozpoczęły się kierowane m.in. do kadry menadżerskiej i prowadzone głównie przez hinduskich specjalistów studia podyplomowe Holistyczne Zarządzanie Zdrowiem. Uczelnia rozpoczęła ścisłą współpracę z kolejnym hinduskim partnerem. Jest nim Indian School of Mines z Jharkhand specjalizująca się w inżynierii górniczej. Współpraca między uczelniami obejmuje wymianę studentów i nauczycieli, wspólne projekty badawcze i publikacje.

Siedzibą jednostki jest XVII-wieczny pałac w Sulisławiu, gdzie pod patronatem Chandry Mohana Bhandariego, światowej sławy propagatora jogi i ajurwedy praktykuje się medycynę i filozofię wschodu. Jego Ekscelencja jest częstym gościem na uczelni, prowadzi wykłady dla studentów.

LJ

Centrum Współpracy Polska-Chiny Instytut Konfucjusza w Politechnice Opolskiej

To instytucja pożytku publicznego, której misją jest promowanie języka i kultury chińskiej. Instytut działa nie tylko na rzecz uczelni, ale całej społeczności regionu. Opolski ośrodek jest jedną z 350 placówek na świecie, stowarzyszonych w międzynarodowej sieci, których siedziba główna – Hanban, czyli Biuro Międzynarodowej Rady Języka Chińskiego) mieści się w Pekinie.

© 2022 Perspektywy.pl    O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt