27–28 października 2016 r. IV Polski Kongres Przedsiębiorczości obradujący w Lublinie przyznał Polską Nagrodę Innowacyjności naszej Uczelni za pionierską działalność i wprowadzenie studiów dualnych
W dniach 27–28 października 2016 r. w lubelskim Centrum Konferencyjnym miała miejsce niezwykła impreza – IV Polski Kongres Przedsiębiorczości, którego myślą przewodnią było współdziałanie Nauki – Samorządu – Biznesu. Głównymi organizatorami Kongresu, a zarazem wiodącymi dla poszczególnych grup tematycznych (biznesowych i samorządowych) były instytucje działające w strukturach lub pod patronatem lubelskich władz miejskich i wojewódzkich, Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji oraz Polska Agencja Przedsiębiorczości. Patronat honorowy połączony z aktywnym udziałem w organizacji i przebiegu Kongresu przyjęły Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, także Marszałek Województwa Lubelskiego, Prezydent Miasta Lublina, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i in. Podsumowanie obrad, dyskusji, sumowanie wniosków i ich analiza trwać będzie zapewne jeszcze długo, bo w ciągu dwóch dni obrad wystąpiło ok. 150 prelegentów na forum dwudziestu czterech (24) paneli dyskusyjnych. Obrady toczyły się jednocześnie w kilku salach.
Na zaproszenie organizatorów Kongresu w obradach uczestniczyła delegacja PWSZ im. J. A. Komeńskiego w Lesznie, w składzie: prof. dr. hab. Maciej Pietrzak – Rektor PWSZ w Lesznie, prof. dr hab. Aleksander W. Mikołajczak – Prorektor ds. nauki, rozwoju i współpracy zagraniczej, doc. dr Janusz Poła – Kanclerz. W Lublinie spotkaliśmy również Krzysztofa Marca – prezesa Stowarzyszenia Wspierania Przedsiębiorczości Powiatu Gostyńskiego, a także Erwina Garbarczyka – prezesa Firmy Fucco Design z Leszna, który wraz z ekipą (Izabela Wrzesińska, Agnieszka Majewska, Katarzyna Gęstwa i Fryderyk Boncler) swojej firmy prezentował możliwości zastosowań nowych technologii w praktycznej działalności.
Ważnym elementem IV Kongresu Przedsiębiorczości było uhonorowanie wybranych firm, instytucji, uczelni – nagrodami w postaci statuetek Polskiej Nagrody Innowacyjności. Wśród wyróżnionych w ten sposób znalazła się również nasza Uczelnia, a nagrodę z rąk Wojciecha Pomarańskiego, prezesa Polskiej Agencji Przedsiębiorczości przyjął JM Rektor prof. Maciej Pietrzak. Nagrodę przyznano za wypracowanie i wdrożenie modelu studiów dualnych na kierunkach politechnicznych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Lesznie. Przy tej okazji Pan Rektor powiedział m.in., że nagrody, wyróżnienia są zasługą zwykle szerokiego grona pracowników i współpracowników, działaczy, studentów, wolontariuszy i dlatego to jest dorobek Uczelni, a tak naprawdę, to przyjmowana przez Rektora nagroda należy się tym, którzy zapracowali na ten sukces. Tylko oni wiedzą, ile wysiłku trzeba włożyć, ile postawić teorii i je sprawdzić, ile musiało powstać trafionych i nietrafionych pomysłów by nagrodę zdobyć. Pan Rektor wskazał też na moralny aspekt i walor społeczny nagrodzonego przedsięwzięcia, a jako najwyższą wartość wprowadzenia i realizowania w PWSZ w Lesznie studiów dualnych wskazał absolwentów inżynierów dobrze przygotowanych do aktywności zawodowej. To oni będą twórcami nowej rzeczywistości społecznej miasta i regionu, oni będą prowadzić firmy na pola nowoczesności, to oni dobrze zabezpieczą przyszłość swoją i swoich rodzin.
Jednym z paneli dyskusyjnych – „Kształcenie dualne przyszłością polskiego szkolnictwa wyższego" – interesowaliśmy się szczególnie. Odbył się on w pierwszym dniu Kongresu. Wygłaszanie referatów i dyskusja trwały od godz. 12 do 17.30 i trwałyby pewnie jeszcze dłużej, gdyby nie twarda konieczność zdyscyplinowania i poddania się porządkowi organizacyjnemu. Tematami wywoławczymi w tym zakresie były:
- Studia dualne – innowacja w nauczaniu
- Praktyka zawodowa – doświadczenia zdobywane w trakcie studiów,
- Praktyczny model kształcenia – dobry początek kariery zawodowej,
- Efektywna współpraca uczelni i biznesu,Kierunki zamawiane.
Jednym z czterech głównych prelegentów tego obszaru był prof. dr hab. Maciej Pietrzak – Rektor PWSZ im. J. A. Komeńskiego w Lesznie. Jego wystąpienie na temat studiów dualnych należało do najciekawszych i świetnie przedstawionych – dlatego nie dziwiliśmy się, że był oblegany przez dziennikarzy.. W tym panelu jako prelegenci i paneliści wystąpili nadto: prof. dr hab. Elżbieta Basiul – dziekan Wydz. Szt. Pięknych UMK w Toruniu, dr Marek Białach – WSEI, Przew. Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia w Lublinie, Teresa Bogacka – kanclerz Wyższej Szkoły SEI, prof. dr hab. Józef Garbarczyk – rektor PWSZ w Gnieźnie, Krzysztof Hetman – Poseł do Parlamentu Europejskiego, Komisja ds. Rozwoju Regionalnego oraz Komisja ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych, dr hab. Mirosław Jarosz – rektor WSEI, Maciej Maniecki – Prezes Zarządu Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny, Teresa Misiuk – Lubelski Kurator Oświaty, dr hab. inż. Karol Prałat – prodziekan Wydz. Politech. PWSZ w Kaliszu, prof. dr hab. inż. Ryszard Pisarski – rektor PWSZ w Legnicy, dr Helena Babiuch – prorektor ds. Dydaktyki i Studentów PWSZ w Legnicy, dr hab. n. med. Andrzej Stanisławek – Senator RP – reprezentował Ministra Jarosława Gowina, Min. Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ariel Wojciechowski – przedstawiciel Parlamentu Studentów RP, w panelu uczestniczył także przedstawiciel Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Wśród wielu, innym interesującym nas tematem było „Znaczenia marketingu terytorialnego w rozwoju miast i regionów", a to za sprawą E. Garbarczyka z Fucco Design, który w tej grupie zagadnień przedstawił prelekcję „Nowoczesne rozwiązania w informacji turystycznej na przykładzie MAT – Mobilnego Asystenta Turystycznego". MAT doskonale wpisywał się w tematykę i oczekiwania słuchaczy jako alternatywna metoda informacji turystycznej i prezentacji obiektów. Jak się wydaje marketing turystyczny oraz promocja obiektów i tras w wielu miastach nie docenia korzyści i skuteczności nowoczesnych technologii w propagowaniu informacji turystycznej. Moderatorem w tym panelu była Zuzanna Bartczak PwC, a oprócz wymienionego tematu w tym gremium przedstawiono zagadnienia:
- Jak się wyróżnić: skuteczny branding, marketing miejsca,
- Jak się promować: czy warto zatrudniać agencję reklamową, czy lepiej polegać na urzędnikach?
- Autentyczna tożsamość miejsca: kim jesteśmy jako podstawa strategii promocyjnej miasta i regionu,
- Case study: Miasto Lublin.
Jako prelegenci wystąpili: Dariusz Donica – dyrektor Departamentu Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, Michał Furmanek – Brand Manager Marki Gospodarczej Miasta Lublin, Erwin Garbarczyk – prezes zarządu Fucco Design, David Kennedy – dyrektor ds. marketingu Lacrosse Polska, Marcin Prokop – dziennikarz i Tomasz Żak – burmistrz Andrychowa.
Pierwszy dzień Kongresu zwieńczyła uroczysta gala w Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego. Na repertuar muzycznego wieczoru – prowadzonego przez znanego z programów telewizyjnych konferansjera Marcina Prokopa – złożyła się muzyka okresu baroku i romantyzmu w wykonaniu solistów i orkiestry kameralnej Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego. Estrada Filharmonii była też sceną wspólnej pamiątkowej fotografii laureatów nagród przyznanych podczas IV Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości.