Oświadczenie Perspektyw w związku z publikacją na stronie internetowej Dziennika Zachodniego
Na stronie internetowej Dziennika Zachodniego ukazał się materiał, którego pierwotny tytuł brzmiał „Najgorsze licea ogólnokształcące w województwie śląskim 2019” (tytuł został 11 grudnia zmieniony na „Ranking najlepszych liceów ogólnokształcących Perspektyw 2019. Te szkoły zajęły ostatnie miejsca”), wykorzystujący dane z Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2019. Oba tytuły są skandaliczne, bowiem wprowadzają w błąd czytelników i wypaczają istotę ocen rankingowych. W związku z tym wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec używania przygotowanego przez nas Rankingu do produkowania - bo nie ma to nic wspólnego z rzetelną pracą dziennikarską - tekstu o rzekomo najgorszych liceach w województwie śląskim.
W naszym Rankingu publikujemy listę tysiąca liceów ogólnokształcących spośród ponad 3500 działających w Polsce. Cała lista pokazuje licea wyróżniające się, które spełniły wysokie wymagania stawiane przez nas szkołom rankingowanym.
Ranking Liceów i Techników Perspektywy w ogóle nie wskazuje szkół „najgorszych”, obowiązują w nim bowiem kryteria wejścia – w rankingowanej szkole wyniki średnie matury z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo nie mogą być niższe niż 0,75 średniej krajowej. W tekście jest taka informacja, ale wielu czytelników nie znajdzie jej, bo znalazła się ona na końcu materiału. W publikacji nie pojawił się natomiast internetowy adres rankingu http://licea.perspektywy.pl/2019/
Podkreślamy też z całą mocą, że Ranking Liceów i Techników Perspektywy z założenia nie może służyć do jakiegokolwiek piętnowania szkół o słabszych wynikach. Pokazujemy najlepsze szkoły, co ma dopingować te z dalszych miejsc do podnoszenia poprzeczki.
Jesteśmy oburzeni publikacją Dziennika Zachodniego, w której nasz Ranking został karykaturalnie wypaczony. Deklarujemy solidarność z dyrektorami poszkodowanych tą publikacją szkół i zapewniamy, że poprzemy ich wszelkie starania o uzyskanie zadośćuczynienia od redakcji Dziennika Zachodniego.
Perspektywy