Zgodnie z postanowieniem Kapituły, technika zostały ocenione za pomocą pięciu kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych, wyniki egzaminu zawodowego, oraz opinia o uczniach szkoły wyrażona przez kadrę akademicką. Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł egzogenicznych (zewnętrznych) wobec ocenianych szkół. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur oraz egzaminów zawodowych, System Informacji Oświatowej, oraz własne badanie ankietowe przeprowadzone przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” wśród kadry uczelni akademickich w całej Polsce. W zestawieniach zostały zaprezentowane szkoły, które uzyskały najlepszą pozycję rankingową.
Sukces w olimpiadach 20%
W rankingu zostały uwzględnione wyniki 48 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2011/2012. Modyfikacji w stosunku do lat ubiegłych uległ algorytm obliczania tego wskaźnika. Różnica polega na podziale olimpiad na dwie grupy: zwalniające z egzaminu maturalnego i pozostałe olimpiady. Olimpiady zwalniające z egzaminu maturalnego zostały uwzględnione we wskaźniku z wagą 2. Wskaźnik obliczany jest tak, jak w latach ubiegłych – liczba laureatów z wagą dwa plus liczba finalistów. Suma tych dwóch elementów mnożona jest przez liczbę olimpiad, w których szkoła odniosła sukces i dzielona przez liczbę uczniów w szkole.
Matura z przedmiotów obowiązkowych 25%
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów dla techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Wskaźnik maturalny został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języka obcego.
Podobnie jak w roku ubiegłym w kryterium matury z przedmiotów obowiązkowych zastosowano współczynnik przystępowalności do egzaminu maturalnego dla danej szkoły wyliczony na podstawie danych o wynikach matur oraz na podstawie liczby absolwentów wykazanej w Systemie Informacji Oświatowej. Wskaźnik matury obowiązkowej został pomnożony przez współczynnik przystępowalności.
Matura z przedmiotów dodatkowych 20%
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów ze wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym, przy czym osiągnięcia z przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym zostały uwzględnione z wagą 2. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów dla wszystkich techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Uzyskane wskaźniki z poszczególnych przedmiotów mnożone są przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot na odpowiednim poziomie, dając wskaźnik pośredni dla przedmiotu. Współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym obliczany jest jako suma wskaźników pośrednich dla przedmiotów podzielona przez liczbę wszystkich maturzystów. Podobnie obliczamy współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym.
Egzamin zawodowy 30%
Wynik zdawalności szkoły w danym zawodzie został odniesiony do średniej krajowej zdawalności dla danego zawodu w grupie techników. Średnia ważona ze wszystkich współczynników zdawalności dla szkoły w poszczególnych zawodach określa zdawalność egzaminu zawodowego. Wskaźnik końcowy tego kryterium jest iloczynem zdawalności oraz przystępowalności do egzaminów w danym technikum.
Opinia akademicka 5%
Opinia o szkole ponadgimnazjalnej wśród kadry akademickiej jest istotnym wskaźnikiem jakości szkoły, odzwierciedlającym zarówno poziom przygotowania absolwentów, jak i wyposażenie ich przez szkołę w umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresu – co ma, między innymi, bezpośredni wpływ na utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia.
Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku ogólnopolskiego badania ankietowego przeprowadzonego w grudniu 2011 i 2012 roku, drogą internetową, wśród prawie 8 tys. pracowników akademickich polskich uczelni. Wyniki badania zostały dodatkowo przeliczone z uwzględnieniem regionalnego charakteru badania oraz wielkości szkoły.
Kapituła Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych 2013
Przewodniczący:
- prof. dr hab. Jan Łaszczyk – rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Zaproszeni goście:
- prof. dr hab. Marek Rocki – senator RP, przewodniczący Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
- Sławomir Żałobka – dyrektor Departamentu Informacji i Promocji MEN,
- dr Marcin Smolik – kierownik Wydziału Sprawdzianu i Egzaminów z Zakresu Kształcenia Ogólnego CKE,
- Jadwiga Parada – naczelnik Wydziału Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN,
- Artur Matejkowski – starszy specjalista w Wydziale Szans Edukacyjnych i Wspierania Uzdolnień Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych MEN
Przedstawiciele uczelni i Komisji ds. Kształcenia KRASP:
- prof. Mieczysław Adamowicz – rektor Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,
- prof. Jarosław Rutkowski – prorektor Wojskowej Akademii Technicznej im. J. Dąbrowskiego,
- prof. Władysław Wieczorek – prorektor Politechniki Warszawskiej,
- prof. Kazimierz Przybysz – prorektor Akademii Leona Koźmińskiego,
- prof. Marek Kulus – prorektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
- prof. dr hab. inż. Bohdan Macukow – Politechnika Warszawska
Przedstawiciele komitetów głównych olimpiad:
- prof. Teresa Kostkiewiczowa – Olimpiada Literatury i Języka Polskiego,
- prof. dr hab. Antoni Semczuk – Olimpiada Języka Rosyjskiego,
- prof. dr hab. Andrzej Rudecki – Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych,
- dr hab. Piotr Bębas – Olimpiada Biologiczna,
- Małgorzata Sikorska – Olimpiada Geograficzna,
- ks. Piotr Tomasik – Olimpiada Teologii Katolickiej,
- Iwona Wołoszczenko – Olimpiada Języka Rosyjskiego,
- Janusz M. Kowalski – Olimpiada Wiedzy Technicznej
Dyrektorzy OKE:
- Jolanta Gołaszewska – dyrektor OKE w Łomży,
- Danuta Zakrzewska – dyrektor OKE w Łodzi,
- Lech Gawryłow – dyrektor OKE w Krakowie,
- Wojciech Małecki – dyrektor OKE we Wrocławiu
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”
- Waldemar Siwiński – prezes zarządu
Zasady ogólne RANKINGURanking uwzględnia technika, w których maturę w maju 2012 r. zdawało minimum 12 maturzystów, wyniki średnie z j. polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie mniejsze niż 0,75 średniej krajowej w technikach, oraz do egzaminu zawodowego przystąpiło minimum 50% absolwentów. W Rankingu zostały wzięte pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym, oraz wyniki wszystkich egzaminów zawodowych. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium. |