Grupa wyjątkowych uczniów z inicjatywy i pod opieką znakomitych nauczycielek z III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni przy wsparciu absolwentów i przyjaciół "Gdyńskiej Trójki" opracowała projekt FREECLASS ( 3CLASS ) mający na celu szeroko rozumianą pomoc w nauce - z wykorzystaniem narzędzi "IT" - uczniom ze szkół podstawowych niesioną przez uczniów ze szkół maturalnych, a także uniwersytetów. Została stworzona platforma wsparcia edukacyjnego online. Projekt łączy różne szczeble kształcenia adresowane do uczniów szkół podstawowych i liceów oraz nauczycieli i rodziców.
Ww projekt został zgłoszony do adresowanego głównie do programistów konkursu-charytatywnego hackathonu "HackCrisis: Tech for Good", którego celem było stworzenie rozwiązań informatycznych mogących pomóc w walce z pandemią koronawirusa.
Organizatorzy hackathonu poszukiwali pomysłów, które są możliwe do opracowania w ciągu 3-5 dni i które dadzą społeczeństwu dostęp do rzetelnych informacji o kryzysie, a także dadzą ludziom nadzieję i poczucie bezpieczeństwa. W realizację Konkursu zaangażowały się m.in. firmy: Amazon, Microsoft i Google, a także Kancelaria Premiera i GovTech..
„Naszą rolą jest stworzenie przestrzeni, pokierowanie nią i dostarczenie narzędzi dla tych, którzy chcą zhakować ten kryzys z uczciwością w swoich głowach i sercach – powiedział Dmitrij Żatuchin, Co-founder SoDA Poland i CEO DO OK S.A. Wspólnie z premierem RP i GovTech zadecydowaliśmy się zainicjować ruch HackCrisis”. "To, że już po kilku minutach od rozpoczęcia do inicjatywy dołączyło kilkaset osób, a w ciągu kilku dni niemal 2000 pokazuje, jak silna jest solidarność społeczności technologicznej – od wielkich koncernów, przez instytucje publiczne, po indywidualnych programistów” – napisał Mateusz Morawiecki.
Kilkudniowy HackCrisis: Tech for Good – hackathon online zakończył się w niedzielę 22.03.2002. Podczas jego trwania 1800 osób pracowało nad rozwiązaniami mającymi pomóc w walce z koronawirusem. W ciągu 6 dni uczestnicy zgłosili w sumie 189 pomysłów w trzech kategoriach: izolacja, fakty i dane oraz edukacja.
Spośród kilkudziesięciu najwyżej ocenionych projektów organizatorzy wyłonili 10 najlepszych, z których trzy zostały laureatami-zwycięzcami w poszczególnych kategoriach. W kategorii FAKTY I DANE zwyciężył projekt pt. "Covid Genomics", a w kategorii IZOLACJA - "Mama teraz pracuje". Ogromny sukces odniósł projekt "Free Class", który zwyciężył w kategorii EDUKACJA i zdobył nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych ufundowaną przez Kancelarię Premiera RP. Nagrody w takiej samej wysokości otrzymały także projekty, które zwycięży w pozostałych dwóch kategoriach. Natomiast 7 spośród pozostałych najlepszych projektów zdobyły nagrody po 6000 PLN każda.
Twórcy projektu Free Class ( 3class ) - uczniowie i nauczycielki z Gdyńskiej Trójki przeznaczą nagrodę m.in. na zakup drukarek 3D, które wykorzystają do produkcji środków ochronnych dla polskich szpitali.
Wiesław Kosakowski - dyrektor III LO w Gdyni
źródło: http://3-lab.pl/blog/aktualnosci/
https://www.guaana.com/…/dSvc4QnS…/results/hGFw22i6o8FmjodPA
https://www.facebook.com/events/787725218380319
autorka opisu: Olga Wrońska - nauczycielka języka francuskiego i hiszpańskiego oraz inicjatorka i koordynatorka licznych projektów edukacyjnych, w tym międzynarodowych, dla uczniów III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, a także z innych gdyńskich szkół
więcej na: www.3-lab.pl/3class
autorzy projektu :
KOORDYNATORKI : nauczycielki III LO w Gdyni
Koordynator Projektu oraz koordynacja pracy wolontariuszy: Anna Rzepa/ III LO Gdynia( n-lka, inicjatorka i szkolna koordynatorka bardzo licznych uczniowskich projektów naukowych i prospołecznych ) Koordynator współpracy z nauczycielami oraz dyrekcjami szkół oraz koordynacja pracy wolontariuszy : Olga Wrońska /III LO ( n-ka j.franc. i j.hiszp. oraz inicjatorka i koordynatorka licznych projektów edukacyjnych, w tym międzynarodowych, dla uczniów III LO w Gdyni, a także z innych gdyńskich szkół ) Koordynator współpracy z nauczycielami: Marta Mąkosa /III LO Gdynia ( n-lka fizyki, opiekun licznych projektów w zakresie nauczania fizyki,wspierania uczniów zdolnych )
ZESPÓŁ UCZNIOWSKI:
Radek Waga/lider zespołu, zarządzanie danymi, organizacja prac na platformie 3 CLASS/III LO Gdynia Mateusz Król /zarządzanie danymi, organizacja prac na platformie 3 CLASS/III LO Gdynia Zofia Lipka / przygotowanie dokumentacji/III LO Gdynia Mateusz Pietrzak / przygotowanie dokumentacji/III LO Gdynia Alan Soliński /tworzenie formularzy/III LO Gdynia Bartosz Kostarczyk / lider zespołu IT /Platforma Goost Forms/ Stworzenie aplikacji dla szkół/III LO Gdynia Piotr Bieńkowski /zespół IT /Platforma Goost Forms/ Stworzenie aplikacji dla szkół/ Akademickie LO Politechniki Wrocławskiej Mateusz Mazurczak /zespół IT /Platforma Goost Forms/ Stworzenie aplikacji dla szkół/ Akademia High School Evan Collier / przygotowanie filmu promocyjnego / VI LO Gdynia
WSPARCIE MERYTORYCZNE:
Dorota Lubiewska – konsultacje i dokument. dot. ochrony danych osob./n-lka III LO Gdynia dr Agata Goździk – analiza rozwiązń e-learningowych/IGF PAN mec. Jan Wroński – konsultacje prawne, przygotowanie umów Paweł Kudzia – konsultacje w/s zrównoważonego rozwoju, a także: Joanna Piechowiak / n-lka III LO Gdynia i Magdalena Waga
WSPARCIE GRAFICZNE: Adrian Stawicki
źródło: https://mamstartup.pl/programisci-w-walce-z-koronawirusem-za-nami-hackcrisis-tech-for-good
W minioną niedzielę zakończył się HackCrisis: Tech for Good – hackathon online, podczas którego 1800 osób pracowało nad rozwiązaniami mającymi pomóc w walce z koronawirusem. W ciągu 6 dni uczestnicy zgłosili w sumie 189 pomysłów w trzech kategoriach: izolacja, fakty i dane oraz edukacja.
Finalnie do oceny przystąpiło 109 zespołów, spośród których wytypowano TOP10 projektów:
- Mama teraz pracuje – Zuzanna Moskała
- COVID Genomics – Piotr Grzegorczyk
- FreeCLASS – Olga Wronska
- Pomocny Sąsiad/ Helpful Neighbour – Tomek Malski
- EpidemicApp – Maciej Teska
- Quarantify – Mateusz Janowski
- Zakupy SMS dla seniora / SMS Shopping for a Senior – Bartosz Rydziński
- IBLW - Internetowa Baza Lekarzy Wolontariuszy. (Database of Volonteer Online Doctors) – Konrad Strojny
- Medy - be rewarded for prevention – Michał Gaszewski
- Detecting Covid-19 on X-rays with deep learning – Jacek Stańdo
Uczestnicy, mogli nie tylko stworzyć rozwiązania do walki ze skutkami rozprzestrzeniającego się koronawirusa, ale także wygrać nagrody o łącznej wartości 100 000 zł ufundowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów oraz o nagrody partnerów.
– Co może zrobić ponad 1800 mózgów z 13 stref czasowych w kilka dni? Wymyśla 109 pomysłów na walkę z wirusem i zhakowanie kryzysu. Ten kolektyw pokazał potęgę jedności w czasach globalnego zagrożenia i wyzwań, przez które przechodzimy – mówi Dmitrij Żatuchin, organizator wydarzenia, współzałożyciel SoDA Polska, CEO DO OK.
Zwycięzcy
Zwycięzcą w kategorii „edukacja” został zespół FreeClass z platformą wsparcia edukacyjnego online. Ich projekt łączy różne szczeble kształcenia, dedykowane dla uczniów szkół podstawowych i liceów oraz nauczycieli i rodziców.
W kategorii „fakty i dane” zwyciężył projekt Covid Genomics, którego celem jest wsparcie jednostek służby zdrowia i rządów w przewidywaniu mutacji wirusa. Rozwiązanie pomaga opracować skuteczne szczepionki za pomocą analizy genomu przez modelowanie matematyczne i uczenie maszynowe.
Trzecią kategorią była „izolacja”, w której zwyciężył projekt Mama teraz pracuje - autorzy stworzyli aplikację z kompleksową ofertą zajęć pozalekcyjnych, łączącą edukatorów i rodziców. Jej celem jest pomoc w utrzymaniu aktywności dzieci, uwalniając jednocześnie czas opiekunów.
Ocena i zasady
Na ocenę projektów składały się: nota komitetu, poziom ważności i istotności w odniesieniu do rozwiązanego problemu, skalowalność i wydajność wdrożenia oraz skala zastosowania rozwiązania w odniesieniu do społeczeństwa.
Uczestników wspierało blisko 100 mentorów m.in. z Finlandii, Estonii, Stanów Zjednoczonych, Łotwy, Szwajcarii, Polski czy Niemiec. Swoją wiedzą podzielili się eksperci z zakresu programowania, budowania architektury informacji i aplikacji, psychologii, wirusologii, oraz osoby związane z projektowaniem interakcji, bezpieczeństwem danych i nauki. Wśród mentorów znaleźli się także konsultanci medyczni, prawnicy, edukatorzy i analitycy.
Organizator zadbał o wirtualne miejsce spotkań, jakim był Slack, popularna w środowisku programistycznym platforma do komunikacji. W trakcie wydarzenia, uczestnicy mieli również unikalną możliwość wzięcia udziału w webinarach i szkoleniach specjalnie stworzonych na potrzeby HackCrisis: Tech for Good m. in. z przedstawicielami służby zdrowia, władz lokalnych i ekspertami prawnymi. Na koniec zespoły miały sesję szkoleniową z prowadzenia prezentacji pod okiem Gleba Maltseva, międzynarodowego trenera wystąpień publicznych.
O wydarzeniu
HackCrisis: Tech for Good zostało powołane do życia w DO OK jako jedno z pierwszych tego typu wydarzeń na świecie, w formie hackathonu do walki z pandemią koronawirusa w celu realizacji projektów pro publico bono na licencji open source. Podobne wydarzenia mają miejsce m.in. w Estonii, na Łotwie, Ukrainie, Litwie, Finlandii, w Niemczech, Kanadzie czy UK, a kolejne kraje dołączają do tego globalnego ruchu.