Sukcesy uczniów są prawdziwą miarą pracy nauczyciela. Myślę, że nikt nie zakwestionuje tej myśli, jasno i w zwięzłej formie wyrażającej istotę pracy szkoły.
Jednak szerszego kontekstu wymaga określenie tego, co się mieści w pojęciu sukces. Nauczyciele wiedzą najlepiej, jak wiele wymiarów ma sukces w odniesieniu do konkretnego ucznia. Dla jednego jest to zrozumienie matematycznego wzoru, dla drugiego opanowanie w kilka miesięcy rocznego programu z fizyki. I właśnie tego typu sukcesy osiągają uczniowie zaangażowani w polskim i międzynarodowym ruchu olimpijskim. Praca z tak zdolnymi uczniami w szkole wymaga nie tylko szczególnego zaangażowania nauczycieli i wypracowania specyficznych metod, ale także tworzenia klimatu sprzyjającego zainteresowaniu uczniów tą wyjątkową, umysłowo- sportową konkurencją.
Polscy uczniowie od ponad 50 lat zdobywają złote, srebrne i brązowe medale w międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. Co roku cieszymy się, więcej – jesteśmy dumni – z kolejnych sukcesów naszych uczniów w olimpiadach matematycznych, informatycznych, fizycznych, chemicznych, astronomicznych, geograficznych, filozoficznych. Z zestawienia rezultatów Polaków jasno wynika, że znajdujemy się w czołówce krajów Europy, nasi utalentowani uczniowie zdominowali najwyższe podium niektórych olimpiad, jak na przykład międzynarodowej olimpiady informatycznej.
Zawdzięczają to ogromnej pracy własnej, ale także sprzyjającym warunkom, jakie stwarzają im szkoły – indywidualnemu tokowi nauki, zajęciom pozalekcyjnym, nauczycielom, którzy własną pasją potrafią „zarazić” swoich uczniów. Jestem przekonana, że takie szkoły, uwzględniające w pracy dydaktyczno-wychowawczej potrzeby najzdolniejszych i motywujące ich do pracy warto wyróżniać. Dlatego cenię wszelkie zestawienia uwzględniające olimpijskie sukcesy naszych uczniów i cieszę się, że kryteria, jakie zostały przyjęte w Ogólnopolskim Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych zostały wzbogacone o międzynarodowe sukcesy olimpijskie uczniów tych szkół.
Gratuluję wyróżnionym w tej kategorii szkołom długoletniego i wytrwałego wysiłku, związanego z wypracowaniem oryginalnych metod pracy z uczniami zdolnymi, a Kapitule i organizatorom rankingu poszerzania skali kryteriów, które charakteryzują pracę polskich szkół. Gratuluję też wszystkim innym szkołom z pierwszej polskiej 500. To Wy tworzycie sukcesy polskiej edukacji.