REKLAMA


REKLAMA


Od Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, przez certyfikat Ashoka Journey to Changemaker, współpracę z ONZ do projektów badawczych i inicjatyw popularyzatorskich - Collegium Civitas konsekwentnie podejmuje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, związane nie tylko ze zmianami klimatycznymi, lecz także pozostałymi celami zrównoważonego rozwoju wyznaczonymi przez ONZ.

Budowanie świadomości

Podstawową odpowiedzialnością każdej uczelni wyższej jest nauczenie studentek i studentów, wspieranie ich rozwoju osobistego i zawodowego, ale także kształtowanie postaw świadomych, przedsiębiorczych oraz odpowiedzialnych. To właśnie poprzez programy kształcenia, niezliczone wykłady i warsztaty, rozmowy i spotkania prowadzone w ramach studiów Collegium Civitas bierze na siebie odpowiedzialność – odpowiedzialność społeczną – a tym samym krzewi wartości zapisane w misji Uczelni. W dzisiejszym świecie zrównoważony rozwój jest jednym z najważniejszych pojęć organizujących badania i krytyczną refleksję w obszarze nauk społecznych. Tym samym zagadnienie to nie tylko jest wykładane i analizowane obok szeregu innych pojęć socjo-ekonomicznych, ale także przenika całość refleksji nad kondycją współczesnych społeczeństw i gospodarek.

– Jak możemy zmieniać świat? Amerykański socjolog, Jeffrey Goldfarb zauważa, że najważniejsze w tym procesie są rozmowy przy stole kuchennym w naszych rodzinnych domach, gdzie w atmosferze zaufania i życzliwości, w gronie najbliższych mówimy o wartościach i rzeczach dla nas ważnych. Takie rozmowy kształtują nasze postawy, a te z kolei przekładają się na nasze działania. Studia wyższe, realizowane w atmosferze zaufania i życzliwości, powinny pogłębiać nasze rozumienie otaczającej nas rzeczywistości i kształcić umiejętność krytycznego myślenia o niej. Dzięki nim powinniśmy stawać się mądrzejsi, bardziej kompetentni, ale także mniej cyniczni i bardziej odpowiedzialni za to, by rozwój naszej planety był zrównoważony – mówi dr dr Roland Zarzycki, prorektor ds. dydaktycznych w Collegium Civitas.

Naukowcy z pasją na rzecz zrównoważonego rozwoju

Collegium Civitas prowadzi badania naukowe dotyczące obszarów ujętych w Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ już od kilku lat, będąc jednym z przodujących ośrodków naukowej refleksji nad tą tematyką w Polsce. Przykładem może być projekt WISE (Widening Interdisciplinary Sustainability Education), realizowany w partnerstwie międzynarodowym na rzecz podnoszenia świadomości wykładowców akademickich na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, którego rezultatem było m.in. powstanie podręcznika pod red. Katarzyny Iwińskiej, prorektorki ds. badań naukowych w Collegium Civitas, Michaela Jonesa (Swedish University of Agricultural Sciences SLU) i Magdaleny Kraszewskiej (Collegium Civitas).

– W pracach towarzyszyło nam hasło „Zrównoważony rozwój zaczyna się od nauczycieli!” – nadal uważam, że jest ono aktualne i dotyczy szeroko pojętej edukacji. Podręcznik przeznaczony jest bowiem dla wykładowców, ale także nauczycieli, działaczy organizacji pozarządowych, akademików i wszystkich, którzy chcą uczyć umiejętności i kompetencji do rozwiązywania problemów społecznych i ekologicznych. Oczywiście gorąco zachęcam do korzystania i inspirowania się omawianymi tam przypadkami. Podręcznik został pomyślany tak, aby kształcić najważniejsze kompetencje niezbędne, aby społeczeństwo mogło zmierzyć się z wyzwaniami w zakresie globalnych zmian. Są to: myślenie systemowe, kompetencje interpersonalne, normatywne i strategiczne oraz zdolności antycypacyjne – wyjaśnia współautorka podręcznika, dr Katarzyna Iwińska, socjolożka z Instytutu Socjologii, prorektorka ds. badań naukowych Collegium Civitas.

Kontynuacją prac w ramach projektu WISE jest kolejny projekt realizowany przy wsparciu funduszy europejskich – Partnership for Sustainable Development and Social Innovations (PASSION), czyli międzynarodowe partnerstwo akademickie dla zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych, prowadzony przez ekspertów Collegium Civitas (z Instytutu Socjologii i Katedry Zarządzania) we współpracy z uczelniami z Wielkiej Brytanii, Szwecji, Islandii, Grecji i Portugalii. PASSION to projekt, który reprezentuje całościowe podejście do tematu Celów Zrównoważonego rozwoju ONZ, jednak w Collegium Civitas realizowane są także projekty dotyczące poszczególnych obszarów, jak np. projekt „Lista (nie)obecności. Niepełnosprawność w podręcznikach szkolnych” realizowany pod kierunkiem dr Marty Sałkowskiej. Zwyciężył on w konkursie PFRON na badania, analizy i ekspertyzy dotyczące rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami.

Uczelnia w procesie zmian

W 2019 r. Collegium Civitas dołączyło również do grona sygnatariuszy Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Dokument ten zawiera zobowiązania w zakresie m.in. etyki pracy naukowej, wspierania idei odpowiedzialnego rozwoju oraz promocji polityki społecznej odpowiedzialności uczelni. Collegium Civitas realizuje te aspekty nie tylko poprzez kształcenie akademickie studentów, ale także poprzez wielopokoleniową edukację i realizację wspomnianych wyżej projektów naukowych, dzięki którym dociera do różnorodnych grup społecznych z wiedzą pozwalającą na lepsze, bardziej świadome i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

W wyniku przeprowadzonego procesu akredytacji w roku akademickim 2019/2020 uczelnia uzyskała Certyfikat Journey to Changemaker przyznany przez międzynarodową organizację Ashoka. Tym samym Collegium Civitas – jako druga uczelnia w Polsce – dołączyło do największej sieci przedsiębiorczych oraz zaangażowanych społecznie uczelni, zrzeszającej ponad 65 jednostek naukowych i edukacyjnych z całego świata.

– Pozytywny rezultat procesu certyfikacji pozwolił nam dołączyć do grona uczelni z całego świata zrzeszonych wokół idei #MillionsofChangemakers. Chcemy pokazać naszym studentom możliwości i obszary, dzięki którym mogą wpływać na pozytywne zmiany w świecie, oraz wyposażyć ich w niezbędne kompetencje w tym zakresie, czyli tzw. changemaker skills” – zaznacza prof. CC Małgorzata Baran, prorektor ds. rozwoju strategicznego Collegium Civitas, odpowiedzialna za koordynację procesu akredytacji po stronie uczelni.

Współpraca z ONZ

Uczelnia współpracuje z UN Global Compact Polska, agendą ONZ działającą na rzecz zrównoważonego biznesu, m.in. poprzez realizację wspólnych projektów (Filmowe Piątki z UN Global Compact), a także współpracę akademicką – eksperci UN Global Compact Polska prowadzą zajęcia dla studentów I i II stopnia oraz słuchaczy studiów podyplomowych Manager CSR.

Collegium Civitas jest również pierwszą polską uczelnią, która podpisała porozumienie o współpracy z Instytutem ONZ ds. Badań i Szkoleń (UNITAR). Zakres współpracy obejmie m.in. programy szkoleń i studiów, konferencje i publikacje. Rezultatem podpisanego porozumienia była realizowana we współpracy z UNITAR tegoroczna edycja programu Szkoły Letniej „Security and Society in the Information Age”.

Dr Katarzyna Maniszewska
Prorektor Collegium Civitas

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!