REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


Ponad 120 uczestników wzięło udział w seminarium Polskie uczelnie w rankingach „by subject” – droga do sukcesu, które odbyło się 17 grudnia online, w ramach International Visibility Project (IntVP), realizowanego przez Fundacje Edukacyjna Perspektywy (program DIALOG). W spotkaniu uczestniczyła  Anna Budzanowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Rola i znaczenie rankingów „by subject” od kilku lat zdecydowanie rośnie, zatem prezentacja specyfiki metodologicznej tych rankingów oraz analiza możliwości poprawy pozycji polskich uczelni w poszczególnych dyscyplinach jest działaniem jak najbardziej na czasie.

- Polskie uczelnie nieźle wypadają w rankingach „by subject” – powiedziała minister Anna Budzanowskachociaż chcielibyśmy, żeby były też bardziej widoczne w rankingach „ogólnych”. Pani minister zaapelowała do uczelni o staranne przygotowanie się do rankingów, porównując je do… Igrzysk Olimpijskich. – Nikt ich nie kocha, wszyscy startują – powiedziała. - Od przygotowań zależy, jak wypadniemy.

Minister Budzanowska i kierownik projektu IntVP Waldemar Siwiński zaapelowali do przedstawicieli uczelni o udział w badaniach prestiżu, w których polskie uczelnie niestety tracą co roku dużo punktów z powodu ignorowania przez polskich pracowników naukowych maili od organizacji rankingowych. – Zróbmy wszystko, żebyśmy nie tracili tych potężnych procentów za rozpoznawalność – podkreślili.

Podczas seminarium przedstawiono również wyniki analizy stron polskich uczelni w języku angielskim, przygotowanej przez Isidro Aguillo z Madrytu, autora rankingu „Webometrics”, wybitnego eksperta w zakresie naukometrii i webometrii. Jak podkreślił dr Wojciech Marchwica, koordynator Audytu Rankingowego Uczelni IntVP, w dobie pandemii, przy braku kontaktów bezpośrednich, wszyscy widzą nas poprzez filtr stron www.

Dlatego szefowie projektu zlecili przygotowanie raportu  na temat stron angielskojęzycznych Isidro Aguillo, który dokonał przeglądu stron i wyciągnął z niego niezbyt optymistyczne wnioski. Pełna wersja raportu trafi do uczelni biorących udział w programie, natomiast podczas seminarium ekspert sugerował uczelniom m.in.: zamieszczanie na angielskojęzycznych stronach maksimum informacji o szkole wyższej (na razie bywa, że jest to zaledwie 5 proc.!), zwiększenie aktywności w mediach społecznościowych -  także po angielsku oraz przywiązywanie większej wagi do pozycjonowania.

Waldemar Siwiński zapowiedział na połowę stycznia kolejne seminarium projektowe, poświęcone raportowaniu danych do rankingów międzynarodowych. Powitał także ponownie w programie Politechnikę Poznańską, która jakiś czas temu zawiesiła swój udział w projekcie, ale wróciła do grona uczestników.

W seminarium jako mówcy wzięli także udział: Bartłomiej Banaszak, dyrektor Departamentu Nauki MNiSW, Justyna Kopańska, lider Sekcji Akredytacji i Rankingów Międzynarodowych, Politechnika Łódzka, dr Marcin Matyja, koordynator ds. rankingów, Akademia Leona Kamińskiego, Marek Michajłowicz, z-ca dyrektora OPI PIB i Emil Podwysocki z OPI PIB, Guillaume Rivalle, Solutions Consultants, Clarivate Analytics, Tomasz Psonka, Bartłomiej Więckowski z Elsevier.

Więcej o projekcie: http://intvp.edu.pl

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!