REKLAMA


REKLAMA


Firma badań rynkowych z Toronto, Strategic Councel przeprowadziła badania wśród kanadyjskich studentów, pytając ich, czy są zadowoleni z nauki na odległość oraz czy i w jakim stopniu chcieliby taką formę kontynuować, kiedy skończą się ograniczenia narzucone przez pandemię.

Wprawdzie podobne badania były prowadzone na wiosnę w kilku miejscach na świecie, wkrótce po wprowadzeniu lockdownu, ale wtedy wydawało się, że pandemia szybko minie i w zasadzie życie akademickie powróci na swoje normalne, wiekami wypracowane, tory. Znaczenie kanadyjskiego badania jest tym większe, że respondenci już prawie rok uczą się w trybie zdalnym i doskonale znają, i rozumieją jego implikacje.

Z badania wynika, że dwie trzecie studentów jest „zadowolonych” ze swoich studiów w semestrze jesiennym, jedna szósta jest „bardzo zadowolona”, tyle samo jest „niezadowolonych”, a tylko niewielka liczba studentów jest „bardzo niezadowolona”. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest dobrze, jednak z odpowiedzi na inne pytania wyłania się obraz bardziej skomplikowany.

Dwie trzecie studentów przyznało, że przejście na naukę online wiąże się u nich ze zwiększonym stresem. Przede wszystkim przeważającej większości studentów (77%) brakuje uczestniczenia w życiu na kampusie, a prawie połowie „bardzo brakuje”. To potwierdza, że dla większości uniwersytet to nie tylko zajęcia i zdobywanie wiedzy, lecz także dorastanie i rozwój poprzez kontakty oraz aktywność poza salami zajęć.

Bardzo ciekawe są odpowiedzi na pytanie, jaką (mając możliwość) wybraliby formę nauki: całkowicie twarzą-w-twarz, głównie twarzą-w-twarz, pół na pół, czy głównie lub całkowicie online. Okazuje się, że tylko co czwarty student chciałby, aby nauka była prowadzona w trybie tradycyjnym, 20% wybrałoby naukę całkowicie online, zaś większość wolałaby połączenie nauki online z nauką na żywo.

Wniosek jest jednoznaczny - kiedy COVID przeminie, nauka online pozostanie stałym elementem życia akademickiego. Czas pokaże, jak znacznym. Ale kanadyjskie badanie też pokazuje, że młodym ludziom nic nie zastąpi doświadczenia z uczestniczenia w życiu na kampusie.

Opr. KB

Źródło: https://higheredstrategy.com

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!