REKLAMA


REKLAMA


Studenci wiodących rosyjskich uniwersytetów wnoszą pozwy zbiorowe przeciwko swoim uczelniom. Domagają się obniżenia kosztów czesnego z powodu przejścia na naukę online w wyniku COVID-19.

Jeden z pozwów został złożony przez studentów Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego pod koniec listopada. Nie ustalono jeszcze daty rozpoczęcia postępowania przez moskiewski sąd. Podobne pozwy mogą wkrótce wnieść studenci innych wiodących uczelni krajowych, wśród których są m.in. Rosyjska Akademia Gospodarki Narodowej i Administracji Publicznej przy Prezydencie Federacji Rosyjskiej, Moskiewski Uniwersytet Pedagogiczny, Państwowy Uniwersytet im. Jarosława Mądrego w Nowogrodzie, Uniwersytet Czuwaski i niektóre inne regionalne uniwersytety rosyjskie. W przypadku Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego pozew złożyło 21 studentów. Żądają oni częściowej refundacji za semestr wiosenny w roku akademickim 2019/20 i semestr zimowy w roku akademickim 2020/21.

Petycję studentów z podobnymi żądaniami (przygotowaną przez ekspertów Wszechrosyjskiego Związku Studentów) podpisało już ponad 50 000 studentów z różnych rosyjskich uczelni.

Według studentów Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego i innych rosyjskich uczelni jakość szkolnictwa wyższego znacznie spadła w wyniku przejścia na naukę online. Niemniej jednak wg prezesa Ogólnorosyjskiego Związku Studentów Olega Tsapko wielu z nich nadal nie jest gotowych do pisania skarg i pozwów przeciwko swoim uczelniom z obawy przed możliwymi konsekwencjami ze strony ich administracji. W międzyczasie rosyjskie uczelnie zapowiedziały, że nie planują ustępstw wobec swoich studentów czy to w postaci ulg, czy obniżenia kosztów czesnego.

Prawie to samo stanowisko zajął Petersburski Uniwersytet Państwowy. Jej oficjalny rzecznik powiedział, że wprowadzenie środków kwarantanny w Rosji „zmusiło uczelnię do zmiany formatu świadczenia szeregu usług edukacyjnych”. Jednak opierając się na oficjalnych wyjaśnieniach rosyjskiego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 18 marca 2020 roku, wykorzystanie technologii e-learningu i nauczania na odległość „nie oznacza zmiany formy kształcenia”. - Zgodnie z obowiązującymi federalnymi standardami edukacyjnymi, ocena jakości kształcenia dokonywana jest na podstawie punktów, niezależnie od formy studiów i technologii edukacyjnych - powiedział. Jednocześnie dodał, że świadczenie usług edukacyjnych z wykorzystaniem technologii na odległość wiąże się ze zwiększonymi kosztami utrzymania infrastruktury sieciowej i wynagrodzeń personelu pomocniczego. - Ogólnie rzecz biorąc, całkowite koszty studiów stacjonarnych i tych z wykorzystaniem technologii na odległość są porównywalne - oznajmił rzecznik.

Opr. MTA

Źródło: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210129102208673

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!