REKLAMA


REKLAMA


Trzy lata temu, podczas konferencji „Studenci zagraniczni w Polsce 2018” na Politechnice Śląskiej, plan ściągnięcia do naszego kraju 100 tysięcy zagranicznych studentów wydawał się całkiem realny.

Dziś już wiemy, że to się nie uda… Nie możemy w tym roku polecieć do Armenii, Gruzji, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Uzbekistanu, Indii, na Ukrainę i Białoruś, ale możemy – a nawet musimy! – spotykać się z przyszłymi studentami z tych krajów. Dlatego - zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami - startujemy z serią wirtualnych targów edukacyjnych „Study in Poland”, które odbędą się w krajach, z których co roku przyjeżdża do nas prawie 70 procent studentów zagranicznych w Polsce. Trzeba obecnie zrobić wszystko, co możliwe, aby jesienią nie nastąpiło drastyczne tąpnięcie w rekrutacji obcokrajowców.

Pandemia znokautowała umiędzynarodowienie na całym świecie i dziś nawet kraje, dla których przychody uzyskiwane od zagranicznych studentów stanowiły znaczącą część produktu krajowego, nie znalazły skutecznego sposobu na odbudowanie tej gałęzi gospodarki.

Naczelna Izba Kontroli potwierdziła w swoim raporcie, że Polska zapewnia właściwe warunki prawne i organizacyjne do rekrutacji i kształcenia cudzoziemców w szkołach wyższych, ale mało realne jest osiągnięcie w roku 2021 zaplanowanej w rządowych dokumentach liczby 100 tys. studiujących cudzoziemców

Daliśmy radę?

Pandemia trwa dłużej niż się rok temu wydawało i stawia pytania, na które wcześniej nikt nie szukał odpowiedzi. Dlatego już w czerwcu 2020 Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, we współpracy z Komisją do spraw Współpracy Międzynarodowej KRASP, przygotowała raport „Internacjonalizacja w czasach pandemii. Wpływ COVID-19 na studentów zagranicznych w Polsce i rekrutację na studia w roku akademickim 2020/21.”

Z perspektywy (wówczas) dwóch miesięcy lockdownu spojrzeliśmy na zachodzące zmiany, aby zidentyfikować fakty, zauważyć tendencje, podsumować dotychczasowe działania i wyciągnąć pierwsze wnioski. Do najważniejszych ustaleń raportu należała raczej zadowalająca ocena działań większości polskich uczelni w odniesieniu do aktualnych international students – w zakresie podtrzymywania kontaktów z nimi i ułatwianiu im powrotu na uczelnie po wakacjach (indywidualna opieka, wsparcie psychologiczne, renegocjacje czesnego, opłat za akademiki itp.). Większość uczelni podkreślała, że w obliczu pandemii szczególnie zyskały na znaczeniu różne aktywności uczelni w przestrzeni wirtualnej i pozyskiwanie w ten sposób studentów z zagranicy.

Osiem krajów=70 proc. studentów zagranicznych

Od ponad roku nie odbywają się „stacjonarne” targi edukacyjne, na które jeździły uczelnie należące do programu „Study in Poland”. Odpadły nam stresy związane z budowaniem stoiska, jego aranżacją, koszty przelotów i hoteli, ale wszyscy wiemy, że nie ma się z czego cieszyć.

Dlatego ruszamy w wirtualny objazd po krajach, z których pochodzi blisko 70 procent zagranicznych studentów w Polsce.      

Na początek, 17 marca: Gruzja i Armenia, gdzie mamy dużo roboty

Według Raportu Perspektyw „Studenci zagraniczni w Polsce 2020” w roku akademickim 2015/16 w Polsce studiowało 241 studentów z Gruzji. W roku 2019/20 było ich 469, współczynnik przyrostu wyniósł 1,9. Natomiast młodych ludzi z Armenii było na polskich uczelniach zaledwie 99. Postawmy sobie wyzwanie, aby w następnym roku akademickim nie tylko „dobić” do setki, ale znacznie ja przekroczyć!

24 marca: Kazachstan, Uzbekistan i Azerbejdżan, które dobrze rokują

Wysoki współczynnik przyrostu liczby studentów obserwujemy w przypadku Azerbejdżanu i Uzbekistanu, które znalazły się w pierwszej „10” krajów z największą dynamika przyrostu studentów.

Azerbejdżan jest na pozycji 9., w roku 2015/16 przyjechało stamtąd 237 studentów, w roku 2019/20 – 1256 (współczynnik przyrostu wyniósł 5,3.). Studentów ze znajdującego się na 10. pozycji Uzbekistanu mieliśmy roku akademickim 2015/16 242, a w roku 2019/20 było ich 1032 (współczynnik 4,3).

Jednym z nich jest Mihkail Urmich , student na kierunku Computer Science na Politechnice Warszawskiej, nagrodzony tytułem Interstudenta 2020 za aktywność społeczną i zawodową.

Mikhail z powodzeniem łączy pracę zawodową ze studiami i działalnością społeczną. – Jest ambasadorem swojego kraju i kultury – podkreśla Grzegorz Robak, dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej PW.

Studiuje po angielsku na jednym z najtrudniejszych kierunków na Politechnice Warszawskiej. Już na drugim roku otrzymał stypendium dla najlepszego studenta zagranicznego. Aktywnie angażuje się w życie studenckie, m.in. promuje studia na PW i opiekuje się nowo przyjętymi studentami zagranicznymi. Zanim rozpoczął studia na wybranym kierunku, wziął udział w rocznym kursie przygotowawczym. Musiał poprawić swoją znajomość języka angielskiego, żeby moc się kształcić na kierunku Computer Science. Obecnie jest już na lektoracie przygotowującym do egzaminu Cambridge Proficiency in English. – Rzadko zdarza mi się mieć tak pracowitych i wytrwałych studentów, którzy robią tak duże postępy – mówi Bożena Przybyła, starszy wykładowca w Studium Języków Obcych PW.

Mikhail ma wielu przyjaciół wśród polskich i zagranicznych studentów swojej uczelni. Mówi biegle po rosyjsku i angielsku, uczy się też języka polskiego, poznając naszą kulturę i tradycje. Od 2017 r. pracuje w firmie GMV Innovating Solutions. Projektuje, programuje oraz testuje oprogramowanie pokładowe dla przemysłu kosmicznego.

7 kwietnia – Indie, które są naszą wielką nadzieją

W każdym razie: powinny być. W roku akademickim 2015/16 studiowało w Polsce 896 Hindusów, w roku 2019/20 - już 3 388 (współczynnik przyrostu 3,8).

Wszyscy wiemy, że potencjał Indii jako źródła naboru zagranicznych studentów jest praktycznie nieograniczony. Kraj zajmuje drugie miejsce (po Chinach) pod względem liczby młodych ludzi wyjeżdżających na studia za granicę. Według indyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych w 2019 roku za granicą studiowało 753 000 studentów.

Pandemia nie ograniczyła radykalnie tych ambicji, spowodowała jednak większą ostrożność w wyborze kierunku wyjazdu. Na decyzję dotyczącą podjęcia nauki za granicą mają wpływ takie czynniki jak: możliwość pracy, jakie daje program studiów zarówno w kraju, jak i za granicą po ich ukończeniu, możliwość uzyskania pożyczek na cele edukacyjne, otwartość krajów na niepełny wymiar pracy w trakcie studiów, elastyczność przyjęć i zasad wizowych, hybrydowy model nauczania w czasach koronawirusa.

14 kwietnia: Ukraina i Białoruś, czyli „lokomotywy” polskiego umiędzynarodowienia

39017 studentów z Ukrainy w roku akad. 2019/20, w porównaniu z 30589 w roku akad. 2015/16 oznacza współczynnik przyrostu 1,3, dość niski, choć Ukraińcy stanowią aż 47,5 proc. zagranicznych studentów na polskich uczelniach. Białorusinów jest 8373 (10,2 proc), zatem wspólnie te dwa rynki dają nam ponad połowę studentów zagranicznych. Musimy o nie dbać, bo konkurentów z pewnością nie brakuje…

A przecież warto przyciągać takich studentów jak Yauheniya Barkun z Białorusi, doktorantka z Politechniki Białostockiej, wyróżniona tytułem Interstudenta w roku 2020, o której pisaliśmy w „Perspektywach”:

„Średnia ocen 4,8 po pierwszym roku studiów doktoranckich to dla Yauheniyi zdecydowanie za mało. Prowadzi badania naukowe i publikuje, popularyzuje badania w środowisku międzynarodowym, promuje Politechnikę Białostocką wśród kandydatów na studia i wśród młodych naukowców.

 Jej obecne studia stanowią kontynuację studiów magisterskich na specjalności Management of Innovation and Business Development, które ukończyła na tym samym wydziale – z wyróżnieniem! – w roku 2016. Jest członkiem Uczelnianej Rady Samorządu Doktorantów na swojej uczelni. Mówi biegle po angielsku, rosyjsku i po polsku. Bierze aktywny udział w organizowaniu międzynarodowych konferencji na PB.

Tytuł rozprawy doktorskiej Yauheniyi brzmi Zarządzanie wizerunkiem regionu dla pozyskania i utrzymania talentów. Badania prowadzone przez nią w ramach doktoratu pomogą wypracować wytyczne do strategii rozwoju regionów Polski Wschodniej. W roku 2019 znalazła się w finale konkursu „Moje województwo. Podlaskie 2030”, który przeprowadza Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

Jak podkreśla jej promotorka prof. Ewa Glińska, Yauheniya jest nie tylko bardzo utalentowana i pracowita. Wyróżnia ją też radość, z jaką uprawia naukę.”

 

Za parę tygodni, podczas konferencji „Studenci zagraniczni w Polsce 2021” na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, poznamy kolejnych Interstudentów. W „pandemicznym” roku akademickim dostaliśmy rekordową liczbę zgłoszeń – blisko 150. Obyśmy w kolejnych latach także mieli ich tak wiele!

Anna Wdowińska

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!