REKLAMA


REKLAMA


Istniejące od 2006 roku Stowarzyszenie Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych SERMO współtworzy politykę językową w Polsce, wyznacza standardy jakości w nauczaniu i uczeniu się języków obcych w szkołach wyższych, promuje dobre praktyki dydaktyczne oraz projekty językowe, realizowane zarówno przez członkowskie ośrodki językowe, jak i przez inne jednostki nie należące do SERMO.

Jako członek Europejskiej Konfederacji Akademickich Ośrodków Językowych CERCLES składającej się z niezależnych narodowych stowarzyszeń z 22 krajów Europy, SERMO przyczynia się do ujednolicenia standardów jakości kształcenia językowego w Europie.

Między innymi dzięki działalności SERMO w ostatnich 15 latach odbyła się projakościowa reorientacja akademickich ośrodków językowych (AOJ), które nie tylko utworzyły wewnętrzne systemy zapewniania jakości kształcenia językowego, często jedne z lepszych na uczelniach, ale również stały się wielozadaniowymi organizacjami o nowoczesnych strukturach zarządzania i wysoko rozwiniętej kulturze jakości. Mimo to jakość kształcenia językowego na uczelniach podlega jedynie samoocenie lub wewnętrznej ocenie przez uczelniane komisje ds. jakości.

Akademickie ośrodki językowe jako ogólnouczelniane lub międzywydziałowe jednostki szkół wyższych nie są akredytowane przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz inne środowiskowe komisje akredytacyjne działające w Polsce. Nie ma również środowiskowej komisji akredytacyjnej, która zajmowałaby się oceną procesu kształcenia językowego w szkolnictwie wyższym.

Powołanie komisji akredytacyjnej SERMO

W związku z powyższym stowarzyszenie SERMO wykazało się inicjatywą wypełnienia luki istniejącej w systemie akredytacyjnym w szkolnictwie wyższym w Polsce i we wrześniu 2020 roku powołało środowiskową komisję akredytacyjną pierwszej kadencji (2020 – 2024).

Powołanie Komisji Akredytacyjnej SERMO (KAS) w składzie: dr Irina Modrzycka, prof. uczelni (Politechnika Wrocławska), dr Magdalena Nowacka (Uniwersytet Łódzki), mgr Lucyna Skwarko (Politechnika Warszawska), mgr Anna Krukiewicz-Gacek (Akademia Górniczo-Hutnicza) oraz mgr Joanna Patan (Politechnika Koszalińska) zostało pozytywnie odebrane przez środowisko akademickich ośrodków językowych stowarzyszonych w SERMO.

KAS opracowała pakiet podstawowych dokumentów wspierających pracę komisji, dokumenty dla AOJ wykorzystywane przy ubieganiu się o akredytację SERMO oraz cały szereg dokumentów wewnętrznych potrzebnych do przeprowadzenia postępowania oceniającego. Od stycznia do kwietnia 2021 r. członkowie komisji przeprowadzili cykl szkoleń dla kandydatów na ekspertów Komisji Akredytacyjnej SERMO – doświadczonych nauczycieli akademickich, specjalistów o wysokich kwalifikacjach zawodowych, których zgłosiły ośrodki językowe stowarzyszone w SERMO. W kwietniu 2021 roku został powołany Zespół Ekspertów KAS składający się z przedstawicieli różnych typów szkół wyższych.

System akredytacji SERMO

Akredytacja SERMO, tak jak każda inna akredytacja środowiskowa, jest systemem zewnętrznej oceny jakości kształcenia zbudowanym na zasadach dobrowolności i bezstronności, systemem jednolitej oceny jakości kształcenia w akademickich ośrodkach językowych opartym na przyjętych przez SERMO kryteriach i standardach projakościowych.

Przy opracowaniu własnego systemu akredytacji SERMO opierało się na wieloletnich doświadczeniach i osiągnięciach PKA oraz innych komisji środowiskowych, dopasowując istniejące merytoryczne i organizacyjne rozwiązania postępowania akredytacyjnego do specyfiki funkcjonowania AOJ. Akredytacja SERMO bazuje na 8 kryteriach oceny jakości kształcenia składających się z 22 standardów, które są kompatybilne z kryteriami oceny PKA oraz innych środowiskowych komisji akredytacyjnych.

Czym się wyróżnia akredytacja SERMO?

Akredytacja SERMO jest systemem opracowanym na podstawie koncepcji S.M.A.R.T:

S = specific (skonkretyzowany) – akredytacja opiera się na konkretnych, jednoznacznie sformułowanych kryteriach i standardach;

M = measurable (mierzalny) – ocena spełnienia kryteriów i standardów bazuje na opracowanych miernikach liczbowych pozwalających na określenie stopnia spełnienia standardów i kryteriów oraz zapewnia wymierną obiektywność i „sprawiedliwość” oceny;

A = achievable (osiągalny) / ambitious (ambitny) – uzyskanie akredytacji przez AOJ jest ambitnym celem stosunkowo trudnym do zrealizowania, ale możliwym do osiągnięcia;

R = relevant (istotny) – przystąpienie do postępowania akredytacyjnego ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju jednostki, a otrzymany certyfikat jako dowód wysokiej jakości kształcenia stanowi wymierną wartość dla AOJ;

T = timebound (określony w czasie) – proces akredytacyjny ma dokładnie określone ramy czasowe dla pracy KAS, ekspertów oraz dla AOJ, a biorąc pod uwagę fakt, że jakość nie jest wartością stałą, akredytacja SERMO nie jest jednorazową akcją i jest przyznawana na ustalony okres, po którym AOJ będzie mógł poddać się ponownej ocenie.

Kto może uzyskać akredytację SERMO?

O akredytację SERMO mogą się starać akademickie ośrodki językowe zajmujące się nauczaniem języków obcych w wyższych szkołach publicznych i niepublicznych wszystkich typów, zainteresowane uzyskaniem potwierdzenia wysokiej jakości oferowanych przez siebie usług edukacyjnych.

Korzyści wynikające z uzyskania akredytacji SERMO

Akredytacja SERMO to nowa forma potwierdzenia wysokiego poziomu jakości kształcenia językowego i jego efektów w polskich szkołach wyższych oraz jeden z mechanizmów bardziej skutecznego zarządzania procesem kształcenia językowego w perspektywie czasowej. Uzyskanie akredytacji i związane z tym systematyczne doskonalenie jakości procesu kształcenia językowego podnosi prestiż AOJ, daje nauczycielom języków obcych dużą satysfakcję z pracy w kulturze wysokiej jakości, przyjemność współpracy z ludzi zmotywowanymi, spełnionymi zawodowo i dumnymi z przynależności do swojej jednostki.

Ale posiadanie akredytowanego ośrodka językowego niesie ze sobą wiele korzyści dla całego środowiska akademickiego uczelni: dla studentów, doktorantów i pracowników uczelni. Realizacja kształcenia językowego przez ośrodek posiadający akredytację SERMO może być dodatkowym atutem przy akredytacji wydziałów uczelni przez PKA lub inne krajowe lub zagraniczne komisje akredytacyjne.

https://www.sermo.org.pl

dr Irina Modrzycka, prof. uczelni, Politechnika Wrocławska (przewodnicząca KAS)

dr Magdalena Nowacka, Uniwersytet Łódzki, Head of International Hub (członek KAS)

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!