REKLAMA


REKLAMA


Blisko 50 tysięcy studentów kształci się w 32 uczelniach należących do Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych. PUZ-y to szkoły wyższe działające przede wszystkim lokalnie, przygotowujące fachowców potrzebnych na miejscowym rynku pracy, silnie zrośnięte z otoczeniem gospodarczym i społecznym.

Publiczne Uczelnie Zawodowe mają już swoje określone miejsce i rolę do wypełniania w systemie szkolnictwa wyższego, do czego doszły po ponad dwudziestu latach rozwoju - pisaliśmy w raporcie. - To eksperyment, który się udał – podsumowywał w 2017 roku 20 lat funkcjonowania w polskim systemie edukacji publicznych uczelni zawodowych prof. Witold Stankowski, ówczesny przewodniczący Konferencji Rektorów Państwowych Szkół Zawodowych. I choć ze skrajnymi opiniami o ich miejscu, roli i potrzebie istnienia w systemie polskiej edukacji uczelnie zawodowe spotykają się od początku, w ostatnich latach zostały docenione.

pobierz .pdf

W 2018 roku minister nauki Jarosław Gowin zapewniał w trakcie debat nad Konstytucją dla Nauki, że PWSZ mają trwałe miejsce na mapie polskiego szkolnictwa wyższego, a ich misji nie należy deprecjonować. Ale również apelował: PWSZ muszą zdecydować, czy lepiej dla nich walczyć o prymat najlepszej w Polsce wyższej szkoły zawodowej, czy zajmować ostatnie miejsca w rankingach uczelni akademickich i uniwersyteckich.

Pomimo częstych zmian prawnych i konieczności dostosowywania się do nich, państwowe wyższe szkoły zawodowe „okrzepły” i usamodzielniły się, a większość z nich wybrała własne ścieżki rozwoju, dostosowane do istniejących możliwości i oczekiwań środowiska. Jest to widoczne zwłaszcza w zestawieniach dotyczących rosnącej infrastruktury tych uczelni.

W ostatnich dwóch latach uczelnie zawodowe, które najlepiej przygotowały absolwentów do podjęcia pracy w ich powiecie czy regionie, mogą ubiegać się dofinansowanie w konkursie „Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości”. Dodatkowe pieniądze otrzymuje co roku maksymalnie 15 publicznych uczelni zawodowych, które mogą pochwalić się najlepszymi wynikami ekonomicznych losów absolwentów mierzonych zobiektywizowanymi danymi systemu ELA. W drugiej edycji tego projektu do 15 uczelni trafiło 15 mln zł. Środki zagwarantowane w Konstytucji dla Nauki są przeznaczone na poprawę jakości kształcenia.

W rezultacie ustawowych zapisów przed uczelniami zawodowymi otwierają się nowe możliwości, mają realną szansę na umocnienie swojej pozycji, wobec takich walorów jak krótkie i stosunkowo tanie cykle kształcenia, możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby rynku pracy, oferowanie kształcenia praktycznego w pożądanych przez gospodarkę kompetencji. I jak wynika z badań dr Gądek, to właśnie wpływa na decyzje studentów uczelni zawodowych, którzy wskazują na ciekawe kierunki, dobre relacje z kadrą dydaktyczną, silne upraktycznienie kształcenia, wzrastający prestiż uczelni w lokalnym środowisku.

W opinii rektorów uczelni zawodowych ostatnie lata są dobre dla uczelni zawodowych i społeczności, dla których kształcą młodzież. – Mam nadzieję, że tak będzie nadal – podkreśla prof. Dariusz Surowik, przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych.

Źródło: Perspektywy nr 10/11, 2020, fragmenty Raportu: Publiczne Uczelnie Zawodowe

Misja: kształcić praktycznie .pdf

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!