Mimo trwającej od ponad roku pandemii, niepewności biznesowej oraz mimo pokutujących stereotypów związanych z płcią są w Polsce młode kobiety, które decydują się właśnie teraz na założenie swojego startupu.
Pomaga im w tym Shesnnovation Academy – program akceleracyjny realizowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy i Citi Foundation ze wsparciem merytorycznym Fundacji Kronenberga. Za nami gala II edycji programu, w wyniku którego powstało 12 kobiecych startupów.
– W ramach naszego programu zapewniamy dziewczynom 360 stopni wsparcia – mówiła dr Bianka Siwińska, CEO Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” w czasie otwarcia gali II edycji Shesnnovation Academy. – To zarówno twarda wiedza, jaką czerpią ze szkoleń, jak i inspiracje i energia powstające w czasie mentorskich spotkań 1:1, a wreszcie networking, jaki mogą stworzyć dzięki naszemu programowi i dzięki dostępowi do najlepszych ekspertów na rynku.
Dr Siwińska, doceniając odwagę i determinację uczestniczek kończącej się właśnie edycji programu, nazwała nowe startuperki role models dla innych młodych dziewczyn. – Ich bezczelność, oczywiście w dobrym tego słowa znaczeniu, sprawia, że stereotypy o tym, że kobiety boją się podejmować ryzyka i przez to jest ich mniej w startupach technologicznych, mogą niebawem trafić do lamusa.
Otwarcia gali dokonali też znakomici partnerzy programu: Dorota Szostek-Rustecka, prezes zarządu Fundacja Kronenberga, oraz Jacek Czarniak, dyrektor Departamentu Klientów Globalnych w CitiHandlowy. – Kilkanaście startuperek, które postanowiły założyć swój biznes dzięki w tej edycji, to prawdziwe ambasadorki postępu – zauważyła Dorota Szostek-Rustecka. – Mają w sobie rodzaj pozytywnej agresji, która pozwala im przeć do przodu. To prawdziwe samurajki.
Prezes Rustecka dziękowała też „Perspektywom” za inicjatywę programu – doceniła fakt, że „Perspektywy” wyłowiły problem (niedoreprezentowanie kobiet w startupach IT&Tech) i znalazły rozwiązanie, które niesie ze sobą pozytywną i realną wartość.
Z kolei dyrektor Jacek Czarniak życzył uczestniczkom programu, by nie słabły w nich ciekawość ani chęć pokonywania kolejnych barier. – W biznesie kluczowa jest pasja, to ona napędza energię do działania, zwłaszcza w kontekście prowadzenia własnego biznesu. A przecież trudno jest z równą energią rozwijać to, do czego nie czuje się sympatii – mówił. I przez analogię do Krzysztofa Kolumba, który wypływając w swoją podróż, nie wiedział, że odkryje Amerykę. Dyrektor Czarniak, który był mentorem w II edycji programu był mentorem, przyznał też, że mentee mogą dostarczać mentorom i ekspertom ogromnej inspiracji.
Podczas gali odbyła się także druga edycja konkursu Shesnnovation na najlepszy kobiecy startup. W rywalizacji mogły wziąć udział wyłącznie uczestniczki II edycji Shesnnovation Academy – wystąpiło 12 startuperek. Konkurs został podzielony na dwa etapy: preselekcji (formularz, oświadczenie, 2-minutowy pitch deck) oraz pitchingu finałowego (startuperki oceniało jury w składzie: Joanna Zdulska, CitiBank, Magdalena Surowiec, Leonarto VC, Karolina Wojtas, Icos Capital, Bianka Siwińska, Fundacja „Perspektywy”, i Michał Dżoga, Intel). Zwyciężczyniami II konkursu pitchingowego Shesnnovation zostały:
I nagroda (15 tys. zł) Barbara Klaudel, MIDAS
Startup rozwija spersonalizowane narzędzie do opracowywania i zarządzania dużymi zbiorami danych medycznych. MIDAS zapewnia anonimizację danych pacjentów, a dane (przekazywane np. przez szpitale) mogą posłużyć zarówno do uczenia maszynowego, jak również do dowolnej formy badań statystycznych (dla lekarzy i naukowców).
II nagroda (10 tys. zł) Aleksandra Szymańska, The Woof
Projekt smart obroży dla psów, która pozwoli opiekunom lepiej zrozumieć swoich podopiecznych, monitorować ich aktywność, procesy życiowe i parametry witalne. The Woof wyposażona jest także w takie funkcjonalności jak lokalizator GPS czy światła LED oraz w monitoring otoczenia czy możliwość przechowywania dokumentacji medycznej.
III nagroda (5 tys. zł) Paulina Skupin-Mrugalska, Pharmacentical Preformulation Services
Specjalistyczne usługi optymalizacji składu i technologii otrzymywania zaawansowanych formulacji substancji leczniczych w skali laboratoryjnej, oraz realizacji projektów badawczych własnych i we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
SHESNNOVATION Academy
Program skierowany głównie do studentek, doktorantek i absolwentek kierunków technicznych i ścisłych, ale także do wszystkich innych kobiet, które chcą założyć własny startup technologiczny.
Program kończy konkurs organizowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy, Citi Foundation oraz przy wsparciu Partnerów Merytorycznych: Fundacji Kronenberga działającej przy Citi Handlowy i Stowarzyszenia Top 500 Innovators. Partnerem programu jest również Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Obecnie otwiera się nabór do III edycji programu.