Uczniowie najstarszych klas liceów i techników, czyli kandydaci na studia w roku akademickim 2022/23 zaczynają trudny rok przygotowań do egzaminów, do wyboru kierunku studiów i uczelni.
Mają za sobą dwa lata niepewności wynikającej najpierw ze strajku nauczycieli, a teraz z epidemii coronawirusowej. Są często niepewni siebie, brak im motywacji i wiary w to, że poradzą sobie z wyzwaniami „nowej normalności”. Czy muszą być „pechowym pokoleniem”, które wejdzie na uczelnie jako najsłabszy rocznik w najnowszej historii Polski?
Tegoroczni maturzyści zdali egzaminy gorzej nic przed rokiem. To niepokoi uczelni, bo dostają słabiej przygotowanych studentów. Powstaje zarazem pytanie: co będzie, jeśli sytuacja z wiosny się powtórzy i szkoły znów – na parę tygodni bądź miesięcy – będą zmuszone przejść w tryb zdalny. Jak będą wyglądały wyniki maturzystów 2022?
Na to pytanie na razie nie ma odpowiedzi. Bo też i trudno wyrokować, gdy dysponuje się tak niewielką liczbą danych. Pewne jest jedno: jeśli pandemia nie odpuści, narzekanie na odwieczne uczniowskie lenistwo, brak motywacji do nauki czy młodzieńczo beztroskie podejście „jakoś to będzie” będzie musiało zejść na dalszy plan wobec splotu feralnych okoliczności, które stanęły na drodze tysiącom młodych ludzi i dla wielu z nich równać się będą barierze nie do przeskoczenia w ich dalszym edukacyjnym rozwoju. Okoliczności, które stanowią obiektywny czynnik demotywujący do starań.
A przecież obawy o przyszłość maturzystów 2022 powinni odczuwać wszyscy, którzy są obecni na edukacyjnym rynku. Maturalny sukces nie jest bowiem wyłącznie sprawą uczniów i ich rodziców czy nauczycieli i szkół. Zatroszczyć się o niego muszą także uczelnie, bo to w ich interesie jest przyciągnięcie jak największej liczby kandydatów na studia – dodajmy: kandydatów dobrze przygotowanych, a także (co często okazuje się ważniejsze) dobrze zmotywowanych do studiowania. I to niezależnie od tego, czy studia miałyby znów przybrać formę zdalną, czy w pełni wrócą w mury szkół wyższych.
Wszystkie poradniki psychologiczne wskazują, że najlepszym sposobem, by pobudzić motywację, jest jasno określić cel, do jakiego się dąży. Badania Briana Jeffreya Fogga, psychologa z Uniwersytetu Stanforda dowodzą jednak, że oprócz celu liczą się też umiejętności oraz tzw. wyzwalacze (inaczej: iskry, sygnały) – coś, co kolokwialnie mówiąc, da nam kopa do działania, podziała na nasze emocje i sprawi, że zachce nam się poważnie pomyśleć o postawionym sobie celu.
W kontekście sukcesu maturalnego w 2022 r. za taki wyzwalacz można by uznać odpowiednio zaprezentowaną ofertę uczelni – garść rzetelnych informacji o specyfice poszczególnych kierunków studiów, ale też przekaz, którego istotę stanowić może idea, że studia to po prostu fajny czas. Czas, który warto przeżyć, bo to ważny etap kształtowania umiejętności i umacniania siebie jako człowieka – w nawiązywanych wtedy relacjach, w zdobywanych doświadczeniach, w coraz wyraźniejszej świadomości tego, na czym nam w życiu zależy i do czego chcemy dążyć. Jednak to czas, do którego wstępem może być wyłącznie zdana matura.
Salon Maturzystów Perspektywy 2021 online, który tradycyjnie organizujemy we wrześniu – zanim maturzyści złożą swoje deklaracje maturalne i zanim na poważnie zaczną określać swoje cele w kontekście egzaminów – to dla uczelni szansa, by zainspirować młodych ludzi do starań o ich dobrą przyszłość, do której droga wiedzie najpierw przez maturalny sukces, a dalej – przez świadomie wybrane studia. Nie bez powodu od lat promujemy tę imprezę hasłem „Tu matura spotyka się ze studiami”.
W tym roku organizując tę największą w Polsce kampanię informacyjną dla maturzystów, mamy szczególne poczucie misji – chcemy pomóc już poszkodowanym w procesie edukacyjnym młodym ludziom w odkryciu ich własnych motywacji do studiowania i rozwoju. Motywacji, które nie osłabną, niezależnie od pandemicznych okoliczności.
Obok badań psychologów dobrze rozumiemy bowiem także stare polskie przysłowie: „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal”. Salon Maturzystów Perspektywy 2021 online ma sprawić, że oczy zobaczą – i skutek tego może być wyłącznie korzystny. Dla wszystkich.
Magda Rulska, Magda Tytuła