W piątek 5 listopada Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” zorganizowała webinarium Plany Równości Płci w praktyce – Gender Equality Plan.
W spotkaniu online, które poprowadziła dr Bianka Siwińska, CEO „Perspektyw”, zarejestrowało się ponad 300 osób reprezentujących zarówno uczelnie publiczne, jak i niepubliczne. Tak duże zainteresowanie webinarium to przede wszystkim efekt wymagania formalnego postawionego w programie Horyzont Europa.
– Po liczbie zainteresowanych naszym webinarium widzimy, że potrzeba zorganizowania takiego spotkania jest ogromnie paląca – mówiła dr Bianka Siwińska, otwierając piątkowe webinarium. – Czas bowiem, jaki został uczelniom do aplikowania do programu Horyzont Europa, choć nie kończy się wraz z 2021 rokiem, to jednak zaczyna nas gonić.
Horyzont Europa jako Program Ramowy UE o budżecie ponad 95,5 mld euro stanowi szansę dla polskich uczelni na pozyskanie środków, które pozwolą na zrealizowanie przełomowych projektów badawczych czy innowacyjnych i przyczynią się do umiędzynarodowienia polskiej nauki. Konieczne jest jednak zachowanie przez uczelnię równości szans dla obu płci. Przed aplikującymi postawiono wymaganie formalne polegające na konieczności implementowania Planu Równości Płci (Gender Equality Plan). Już na etapie aplikowania uczelnia musi zadeklarować, że taki plan posiada; będzie on weryfikowany podczas audytu lub review.
– Walka o równość szans dla kobiet i mężczyzn to w istocie walka o merytorykę, o to, by nauka była lepsza, bo różnorodność działa na korzyść jakości – mówiła dr Bianka Siwińska, CEO Fundacji Edukacyjnej Perspektyw, podkreślając wagę wyrównywania szans w kontekście badań naukowych, odkryć, innowacji, wynalazków itp., które dzięki równości płci są po prostu bliższe prawdy.
Fundacja Edukacyjna Perspektywy, która od 20 lat specjalizuje się we wspieraniu karier kobiet w obszarze nauki, technologii i innowacji, a także w przygotowywaniu instytucji i organizacji do wdrażania zmian systemowych mających na celu usunięcie przeszkód na drodze do pełnej równości i z zakresu gender mainstreaming, postanowiła podzielić się swoją wiedzą w zakresie diagnozowania stanu wyjściowego, tworzenia i praktycznej implementacji Planu Równości Płci (Gender Equality Plan) w uczelniach. Do udziału w webinarium zaproszono także przedstawicieli dwóch instytucji, które już wdrożyły GEP, by podzieliły się swoimi doświadczeniami: Uniwersytetu Warszawskiego (dobrą praktykę przedstawiły dr hab. Julia Kubisa, prof. UW, i Anna Grędzińska, Uniwersytet Warszawski) oraz Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN (o wdrożonym GEP opowiadała dr Marta Gawor). Podsumowującą informację przedstawiła Magdalena Chrobak-Tatara, z Departamentu Innowacji i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji i Nauki, która jest współautorką podręcznika do tworzenia GEP.
Materiały z poszczególnych prezentacji:
Perspektywa płci i Plany Równości Płci w Horyzoncie Europa – Katarzyna Walczyk-Matuszyk, Krajowy Punkt Kontaktowy/Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Plan Równości Płci i działania na rzecz równouprawnienia na Uniwersytecie Warszawskim – dr hab. Julia Kubisa, prof. UW i Anna Grędzińska, Uniwersytet Warszawski
Doświadczenia z tworzenia GEP oraz inicjatywa „Women in Science” – dr Marta Gawor, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
GENDERACTION – Plany równości płci jako katalizator zmian – Magdalena Chrobak-Tatara, Departament Innowacji i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji i Nauki