Jakie są oczekiwania wobec studentów? Jakie cechy programu MBA są ważnymi wyróżnikami z punktu widzenia biznesu?
W panelu „dyrektorskim”: Przewagi konkurencyjne programów MBA – czym są, dokąd ewoluują, jak je mierzyć?, który prowadził w ramach Forum Liderów Kształcenia Menedżerskiego Mik Kuczkiewicz, członek Kapituły rankingu MBA, rozmawiano na temat oczekiwań pracodawców wobec programów MBA.
Wzięli w nim udział dr Barbara Geniusz-Stepnowska z Politechniki Gdańskiej, Wioletta Kandziak, dyrektor wykonawcza ds. kadr PKN ORLEN, Anna M. Kozińska, ekspert HRM CCC INSEAD, dr Aleksander Poniewierski, EY Global Digital.
Wśród ważnych cech decydujących o jakości programu dyskutanci zgodnie podkreślali, iż należy do nich umiejętna budowa mostów-relacji między potrzebami pracodawców i potrzebami słuchaczy. Epoka VUCA, akronim określający cechy naszej współczesności: zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność powodują, że – zdaniem dr Geniusz-Stepnowskiej, jedną z kluczowych cech mistrzów biznesu powinna być ich dobrze rozumiana adaptowalność, połączona ze zdolnością do ciągłych zmian. Wioletta Kandziak podkreślała wagę najwyższej jakości programów akademickich z jednoczesnym dążeniem do ścisłej współpracy w tworzeniu szytych na miarę, pełnowymiarowych programów uwzględniających specyfikę, system wartości i przede wszystkim potrzeby organizacji. – Kadra menedżerska jest siłą napędową każdej organizacji. W PKN ORLEN od menedżerów oczekujemy angażującego przywództwa. Wiedza praktyczna i doświadczenie jest ważne, niemniej jednak rozwijanie kompetencji liderów jest równie istotne. W ORLENie dbamy o rozwój kompetencji menedżerskich, umożliwiających zarządzanie pracą zespołową, budowanie zespołu i rozwijanie pracowników. W swojej praktyce zawodowej szybko znajduję potwierdzenie, że programy MBA to podstawowy warsztat pracy każdego menedżera.
Anna M. Kozińska podkreślała: - Po to także są przeprowadzane rankingi i ratingi studiów MBA, aby dać cenną informację… pracodawcom. Warto w środowisku HR śledzić te listy i traktować je jako cenne casy. Warto pilnie obserwować konkurencję, aby podpatrywać dobre rozwiązania i tworzyć nowe trendy.
Na ważną cechę studiów MBA, cenioną w wielkich korporacjach, zwrócił uwagę dr A. Poniewierski: - Wielka różnorodność potrzeb i doświadczeń organizacji powoduje, że ludzie mówią „różnymi językami”, czyli kodami z różnych branżowych światów. Studia MBA, z ustandaryzowaną nomenklaturą i podstawowym zrębem programu, zdejmują nam ten problem i przyspieszają realizację korporacyjnych celów. Światowi liderzy coraz częściej podejmują decyzje, aby nie pojedyncze osoby, ale całe firmy konsultingowe mogły odbyć studia MBA tak, aby ten rejs w przyszłość organizacji wykonywała dobrze przygotowana załoga.
To tylko kilka wątków z dyskusji, która rozpaliła jej uczestników i uznana została za wartą kontynuacji.
Pełna relacja z panelu.