Prezydium Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych wyraża zdecydowane poparcie dla rozwiązań legislacyjnych, umożliwiających uruchomienie w Publicznych Uczelniach Zawodowych kształcenia na kierunku lekarskim.
Aktualna sytuacja kadrowa w polskich szpitalach i innych podmiotach systemu ochrony zdrowia oraz pandemia SARS CoV-2 boleśnie uwidoczniły narastające niedobory kadrowe w grupie zawodowej lekarzy. Przekłada się to na eskalujące trudności w zapewnieniu bezpieczeństwa systemu opieki zdrowotnej, w szczególności zapewnienia ochrony życia i zdrowia pacjentów. Taki stan rzeczy uzasadnia konieczność poszukiwania przez Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki nowych rozwiązań legislacyjnych, prowadzących w najbliższej perspektywie czasowej do pełniejszego wykorzystania zasobów polskiego systemu szkolnictwa wyższego na potrzeby wykształcenia zdecydowanie większej liczby lekarzy, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu merytorycznego kształcenia.
W Polsce występuje jeden z najniższych w Unii Europejskiej wskaźników zatrudnienia lekarzy. Występuje także niekorzystna struktura wiekowa tej grupy zawodowej, emigracja zarobkowa oraz nadmierne obciążenie pracą, w tym zatrudnienie w kilku podmiotach. Dotychczasowy system kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza nie zapewnia wystarczającej liczby odpowiednio wykształconych absolwentów. Jak wynika z raportu Niedobór talentów w branży medycznej Polskiej Federacji Szpitali i Manpower, obecnie 68 % szpitali ma niedobory kadrowe i poszukuje lekarzy.
Odpowiadając na konieczność zapewnienia pacjentom dostępu do świadczeń zdrowotnych oraz uwzględniając zasoby kadrowe, nowoczesną infrastrukturę oraz wysoką jakość dotychczasowego kształcenia na prowadzonych przez Publiczne Uczelnie Zawodowe kierunkach studiów w dziedzinie nauki medyczne czy dziedzinie nauki o zdrowiu (m.in. pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, fizjoterapia), Publiczne Uczelnie Zawodowe są gotowe do podjęcia wyzwania, jakim jest uruchomienie kierunku lekarskiego na wybranych uczelniach tego typu.
Kształcenie na kierunku lekarskim reguluje, obok ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, standard kształcenia. Program studiów dla tego kierunku na wszystkich uczelniach, bez względu na fakt, czy są to Uniwersytety Medyczne, czy Publiczne Uczelnie Zawodowe, musi obejmować realizację wszystkich efektów uczenia się określonych w standardach. Wymagania stawiane studentom kierunków lekarskich muszą być wszędzie takie same, bez względu na typ uczelni, na którym kierunek ten jest realizowany. W kształceniu lekarzy ogromne znaczenie ma wyposażenie absolwentów w umiejętności praktyczne, bazujące na aktualnej wiedzy i najnowszych dokonaniach naukowych.
Spełnianie ustalonych standardów oraz zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia na kierunkach lekarskich prowadzonych w Publicznych Uczelniach Zawodowych będzie podlegało procesowi weryfikacji prowadzonemu przez Polską Komisję Akredytacyjną, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Zdrowia na takich samych zasadach oraz według takich samych kryteriów, jak w każdej innej uczelni prowadzącej kształcenie na kierunku lekarskim. Jest to gwarancją zapewnienia właściwej jakości kształcenia. Tak samo od wielu lat w Publicznych Uczelniach Zawodowych prowadzone jest i weryfikowane kształcenie na innych kierunkach medycznych takich jak: pielęgniarstwo, położnictwo, fizjoterapia czy ratownictwo medyczne.
Inicjatywa legislacyjna, umożliwiająca Publicznym Uczelniom Zawodowym prowadzenie kształcenia na kierunkach studiów przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, wyzwala w różnych środowiskach różne nastawienie: pozytywne, negatywne, czasami obojętne. Wydaje się, że taka sytuacja jest immanentnym elementem każdego procesu wprowadzania zmian.
Nie jest jednak zrozumiały, przy okazji wprowadzanej zmiany legislacyjnej, atak środowisk medycznych na Publiczne Uczelnie Zawodowe, deprecjonowanie ich roli w systemie polskiego szkolnictwa wyższego, dewaluacja jakości kształcenia na kierunkach studiów prowadzonych przez te uczelnie, nazywanie tych uczelni „szkołami zawodowymi dla lekarzy” itp. Pojęcie „szkoła zawodowa” ma zupełnie inną etymologię w języku polskim i w żadnej mierze nie odnosi się do Publicznych Uczelni Zawodowych. Wprowadzanie opinii publicznej w błąd poprzez szkalowanie jakości kształcenia prowadzonego na tych uczelniach to jedyny argument prezentowany przez Naczelną Izbę Lekarską.
Jako środowisko Publicznych Uczelni Zawodowych doceniamy działalność i poziom kształcenia na wszystkich uczelniach prowadzących kierunki lekarskie oraz podchodzimy do tych uczelni z szacunkiem. Takiego samego szacunku oczekujemy w stosunku do naszych uczelni.
Publiczne Uczelnie Zawodowe są elementem polskiego systemu szkolnictwa wyższego już prawie ćwierć wieku. Zdecydowana większość tych uczelni prezentuje bardzo wysoki poziom jakości kształcenia, stosując nowoczesne metody dydaktyczne, nowe technologie, jednocześnie prowadząc badania naukowe, których wyniki wykorzystywane są niejednokrotnie w realizacji procesu dydaktycznego. Jedynym elementem, różnicującym realizację procesu dydaktycznego w Publicznych Uczelniach Zawodowych w porównaniu do uczelni akademickich jest fakt, że Publiczne Uczelnie Zawodowe zobligowane są przez ustawodawcę do prowadzenia wszystkich kierunków na profilu praktycznym, podczas gdy uczelnie akademickie mogą prowadzić kierunki o profilu zarówno praktycznym, jak i ogólnoakademickim.
Uczelnie akademickie rzadko jednak decydują się na otwieranie kierunków o profilu praktycznym, gdyż przygotowanie procesu dydaktycznego na takim profilu jest znacznie trudniejsze niż w przypadku profilu ogólnoakademickiego. Na profilu praktycznym znaczna część zajęć musi być realizowana w postaci zajęć praktycznych oraz obowiązują sześciomiesięczne praktyki zawodowe. Wszystkie efekty uczenia się są takie same jak w przypadku realizacji kształcenia na danym kierunku na uczelni akademickiej. W naszej opinii absolwenci kierunków o profilu praktycznym ze względu na znacznie większą liczbę zajęć praktycznych i znacznie dłuższe praktyki zawodowe są dzięki temu lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy.
Zwracamy się z apelem do środowiska medycznego o zaprzestanie szkalowania dobrego imienia Publicznych Uczelni Zawodowych oraz docenienie roli, jaką pełnią one w systemie szkolnictwa wyższego.
Prezydium
Konferencji Rektorów
Publicznych Uczelni Zawodowych
Źródło: http://www.krepsz.pl