Lokalizator zaginionych produktów, designerskie kolekcje z używanej odzieży i kubki termiczne z karykaturami – takie pomysły wspólników młodzieżowych miniprzedsiębiorstw najbardziej spodobały się doświadczonym przedstawicielom biznesu w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Najlepsze Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo – Produkcik.
11 i 12 kwietnia 2013 roku na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych konkurowało ze sobą 30 najlepszych młodzieżowych miniprzedsiębiorstw powstałych w ramach projektu „Szkoła praktycznej ekonomii – młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo”. Stworzone przez uczniów w szkole firmy szukały dla siebie niszy nie tylko na lokalnym rynku, a młodzi wspólnicy musieli rozwiązywać problemy, z jakimi borykają się inni. Podczas finału konkursu młodzież nie tylko musiała zaprezentować swoje miniprzedsiębiorstwo przed oceniającą je Komisją Konkursową, ale również miała okazję sprzedać swoje produkty lub zaprezentować usługi.
GRAND PRIX konkursu otrzymało młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo click&find z Liceum Ogólnokształcącego im. B. Chrobrego w Gryficach. Udoskonalili istniejące już lokalizatory przedmiotów – powiększyli ich zasięg aż do 40 metrów i umożliwili ich ładowane za pośrednictwem kabla USB.
II miejsce zdobyła firma Infinity Garden z V Liceum Ogólnokształcącego im. L. Kruczkowskiego w Bydgoszczy. Młodzież nadaje „drugie życie” odzieży, przerabiając używane ubrania na stylowe i modne kolekcje. Do tej pory stworzyli dwie.
III miejsce zdobyło miniprzedsiębiorstwo MODULO z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej – Curie w Olsztynie. Młodzi ludzie sprzedają kubki termiczne z możliwością umieszczenia na nich zdjęcia, karykatury czy napisu. Kubki odkupili po niskiej cenie od firmy, która zakupiła je na Euro 2012 i chciała się pozbyć nieaktualnych produktów.
Komisja Konkursowa przyznała również trzy wyróżnienia.
W kategorii Raport – firmie Dalejlama z Państwowego Liceum Plastycznego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Uczniowie specjalizują się w szyciu oryginalnych maskotek w kształcie długiego jamnika, naszywek ze skóry oraz produkowaniu biżuterii.
W kategorii Stoisko i umiejętności sprzedaży wyróżnienie otrzymało minprzedsiębiorstwo FutureUmbrella, z Technikum nr 1 w Ostrowie Wielkopolskim, które produkuje podświetlane diodami LED parasolki. Pomył narodził się z troski o bezpieczeństwo mieszkańców, narażonych na przechodzenie przez nieoświetlone ulice.
W kategorii Prezentacja wyróżnienie zdobyło miniprzedsiębiorstwo SchoolTour z VI Liceum Ogólnokształcącego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy. Uczniowie mają podpisane umowy na trzy wycieczki na łącznie 120 osób – dwie w Tatry i jedną do Londynu. Trwają negocjacje w sprawie czwartej wyprawy. Sukces gwarantuje bardzo niska marża organizatorów.
W projekcie „Szkoła praktycznej ekonomii – młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo” uczestniczyło w roku szkolnym 2012/2013 ponad 160 szkół w całej Polsce, w których uczniowie i nauczyciele testowali innowacyjny program nauczania oraz materiały dydaktyczne do przedmiotu uzupełniającego – ekonomia w praktyce, którego istotą jest nauka przez działanie. Każde miniprzedsiębiorstwo to mała firma zorganizowana przez uczniów na wzór spółki jawnej.
W ramach działalności uczniowie analizują rynek, kreują produkty bądź usługi, gromadzą potrzebny kapitał, sporządzają biznesplan, prowadzą działania marketingowe, organizują produkcję i sprzedaż oraz poznają aspekty finansowe prowadzenia przedsiębiorstwa.