REKLAMA


REKLAMA


Raport “Młode wartości” - Fundacji Perspektywy i Fundacji Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga, stworzony we współpracy z badaczkami z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, prof. UAM dr hab. Iwoną Chmurą-Rutkowską oraz dr Agnieszką Kozłowską poświęcony jest postawom i przekonaniom młodych ludzi uczących się, studiujących lub pracujących w sektorze ICT (information and communication technologies) i STEM (science, technology, engineering, mathematics). Badanie przeprowadzono na kilkuset osobowej próbie tuż po dwóch falach pandemii, dokumentujące nastawienia młodych ludzi do problemów świata w cieniu doświadczenia globalnego i osobistego kryzysu zdrowotnego.

Raport przedstawia szeroki kontekst kluczowych megatrendów zmian społecznych, obejmując 7 obszarów tematycznych: rynek pracy, świat nowych technologii, nowoczesne przywództwo, a także problemy dyskryminacji i nierówności płci oraz katastrofy ekologicznej i doświadczenia pandemii. W każdym z wyznaczonych obszarów pytano o przekonania, aspiracje, opinie, oceny, doświadczenia i zachowania. Pozwoliło to zrekonstruować świat, w jakim żyją i pragną żyć młodzi ludzie, w większości zaliczający się do pokolenia Z.

Świat przyszłości, który wyrasta z ich wartości, jest zaawansowany technologicznie, uporządkowany, ekologiczny i równościowy, ale jednocześnie, nie czują się odpowiedzialni ani zdolni do zmiany obecnej rzeczywistości na taką, która im bardziej odpowiada. 

Są bardziej niż starsze pokolenia wrażliwi na kwestie ekologii, równości, sprawiedliwości i realizują te wartości w życiu prywatnym, nie przenoszą ich jednak na wyższy poziom organizacji życia społecznego. Wybierają najlepsze dostępne opcje ze świata już urządzonego przez “onych” - rządy, organizacje międzynarodowe, korporacje; świata, na który - tak czują - nie mają żadnego wpływu.  

W wizjach przyszłości i ocenie teraźniejszości, a także podejmowanych działaniach, wśród badanej młodzieży rysuje się wyraźna luka płciowa. Kobiety są bardziej niż mężczyźni proekologiczne i prorównościowe. Są także w większym stopniu zdeterminowane, by realizować karierę zawodową oraz podejmować role przywódcze w modelu partycypacyjnym. 

Choć są entuzjastycznie nastawione do nowych technologii, kobiety skromniej oceniają własne możliwości i kompetencje z nimi związane, a równocześnie są bardziej niż mężczyźni otwarte na szkolenia i poznawanie nowej wiedzy w ramach doskonalenia zawodowego. Bardziej też wierzą w moc sprawczą instytucji, organizacji, biznesu i społeczeństwa obywatelskiego oraz samych siebie, jeśli chodzi o kształtowanie rzeczywistości. Zdecydowanie częściej także angażują się w działania mające na celu taką zmianę. Młodzi mężczyźni wydają się w większym stopniu zakładnikami tradycyjnych wzorców i idei - zarówno w bliskich relacjach, jak i w pracy. 

Kobiety w większym stopniu niż mężczyźni są obecne, uczestniczą i starają się wpływać na rzeczywistość. Można powiedzieć, że czują się bardziej współautorkami scenariuszy realizowanych przez świat - zarówno obecny, jak i świat przyszłości. Wciąż jednak napotykają na bariery wynikające ze stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią, które - co istotne - dostrzegają i uważają za niesprawiedliwe w coraz większym stopniu także mężczyźni.

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania „Young Values” przeprowadzonego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy we współpracy z Fundacją Kronenberga w ramach projektu „Shesnnovation Academy” finansowanego przez Fundację Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga. Raport uostępniany jest bezpłatnie - w wersji polskiej i angielskiej - zgodnie z filozofią open sources na stronie: https://womenintech.perspektywy.org/raporty/

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!