Otwarta 27 stycznia Pracownia Innowacyjnej Edukacji Medycznej to kolejne narzędzie w działającym od ponad pięciu lat Centrum Symulacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Technologia nadaje kształceniu studentów nowy wymiar. Ten zaawansowany systemy pozwala poznać i przećwiczyć w świecie wirtualnym procedury diagnostyczno-terapeutyczne, z jakimi przyszły medyk będzie się musiał zmierzyć w rzeczywistości – to niejako pomostem pomiędzy wykładami i ćwiczeniami wysokiej wierności a zajęciami klinicznymi.
Kształcenie na miarę XXI wieku
– Świat wokół nas szybko się zmienia, a jako uczelnia zapewniamy naszym studentom możliwości kształcenia na miarę XXI wieku – mówi rektor Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu prof. Piotr Ponikowski. – Nie możemy uczyć tak, jak kilkadziesiąt lat temu sami byliśmy uczeni. Współczesne narzędzia dydaktyczne coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie, a UMW wprowadza te rozwiązania, które są najbardziej przydatne w pracy przyszłych medyków – nie tylko lekarzy, ale też np. ratowników medycznych.
Obecny podczas otwarcia pracowni wiceminister edukacji i nauki Wojciech Murdzek ocenił, że zastosowanie nowych technologii wiążą się z istotnym potencjałem rozwoju medycyny, ale i dydaktyki w medycynie. Nie bez znaczenia jest także fakt, że tego typu zajęcia są atrakcyjne dla studentów.
Wiceminister zdrowia Piotr Bromber powiedział o pracach nad nowymi standardami kształcenia, w których centra symulacji są elementem kluczowym procesu dydaktycznego.
– Mam nadzieję, że już wkrótce będziecie państwo mogli korzystać z tych nowych standardów. Chcemy też, by jakość kształcenia nie stała w sprzeczności z jakością, ale by szły w parze, to jest naszym celem – zapewnił wiceminister.
Pracownia Innowacyjnej Edukacji Medycznej UMW wyposażona jest w 14 stanowisk do medycznej symulacji komputerowej, wykorzystujące dwa nowe systemy. Dzięki nim można ćwiczyć procedury związane z udzielaniem pierwszej pomocy i postępowania z pacjentami podczas zdarzeń masowych oraz w ramach platformy wirtualnego pacjenta, gdzie możliwe jest ćwiczenie procedur ratowniczych w postępowaniu przedszpitalnym i szpitalnym. Systemy te pozwalają na ćwiczenie całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego w warunkach medycznej symulacji komputerowej oraz wirtualnej rzeczywistości. Zakładając okulary VR i siadając przed ekranem komputera student przenosi się do ambulansu lub szpitala, SOR, w zależności od tematyki prowadzonych zajęć.