Opakowanie sprzedaje towar, a jeśli „towarem” jest uczelnia, opakowanie musi być wyjątkowo atrakcyjne, przemyślane, zwracające uwagę. Właśnie takie kreacje nagrodziliśmy w naszym konkursie.
To była 11. edycja Geniusa, w szranki stanęło 35 uczelni i wydziałów. Kapituła oceniła 103 prace w ośmiu kategoriach. Cel był jeden: zaprezentować uczelnię/wydział/instytut/katedrę jako miejsce wymarzone dla kandydatów na studia na rok akademicki 2022/2023. I zrobić to w sposób jak najbardziej kreatywny, a jednocześnie: trafić w gust odbiorcy, przekonać go i w efekcie – uczynić z niego swojego studenta.
W działaniach promocyjnych uczelni jak w lustrze odbija się rzeczywistość. Kryzys klimatyczny, wojna, futurystyczne wizje przyszłości – to wszystko pojawiło się również w pracach zgłoszonych na konkurs.
Oto krótkie podsumowanie 11. edycji. Wszystkie zgłoszone prace można podziwiać i analizować tutaj.
Blisko kandydata
Znalezienie recepty na social media, jeśli chodzi o złowienie kandydatów na studia, należy do jednych z trudniejszych wyzwań. A jednak są uczelnie, które radzą sobie z tym wyzwaniem znakomicie, jak choćby Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (I miejsce). UPWr dawno udowodnił już, że miejsce uczelni może być także na TikToku – i jest jedną z tych instytucji akademickich w Polsce, które z dużą łatwością zdobywają rekordowe zasięgi. Przepis na sukces? Połączenie popularyzatorskiego celu (w zgłoszonej pracy jest to promowanie zabezpieczania psów przed kleszczami) z lekką konwencją dało efekt WOW, czyli (uwaga!): 720 tys. kliknięć, 101 tys. polubień, 10 tys. udostępnień i 1200 komentarzy. A wszystko nie tylko dlatego, że „Kleszcze są złowieszcze”, ale też – bo tam, gdzie jest kreatywność, tam musi być sukces :-).
„Nietuzinkowa kampania, nawiązująca do specjalizacji uczelni/kierunku. Przemyślana, z dobrą strukturą, kanałami” – tak Ewa Opach skwitowała kampanię Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS (II miejsce w kategorii kampania w mediach społecznościowych). Koncept polegał na przywołaniu popularnych cytatów z literatury, filmów/seriali, piosenek i polemikę z nimi przez odpowiednio zadane, inspirujące pytania. Humor, manipulacja znaczeniami, a jednocześnie prezentacja kierunku i typowych dla Katedry wartości – takie były fundamenty tej kampanii. Nie bez znaczenia była tu forma wizualna kampanii – nawiązanie do konwencji notatek studenckich – dzięki której przekazywano dodatkowe znaczenie krótkich tekstów.
W kategorii serwis rekrutacyjny przyznano jedną, ale za to najwyższą (I miejsce) nagrodę. Zdobył ją Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, a w uzasadnieniu Kamil Bolek napisał „Świetny UX, design, copy – wciągająca oryginalna strona, na której aż chce się czytać kolejne materiały”.
Pomysł autorów nagrodzonego serwisu opierał się na żartobliwym nawiązaniu do genetyki i zaprezentowaniu (przez krótkie teksty) Instytutu Psychologii UJ jako jednostki „wyposażonej” w najbardziej użyteczne w kontekście akademickim geny, takie jak np. gen poznania, gen pasji, gen publikacji, gen pomocy czy gen podróży. Autorzy serwisu nawiązali też w kilku artykułach do terminu pokolenia Z (linki do zagranicznych publikacji na ten temat) oraz w zabawny, ale i merytoryczny sposób zaprezentowali sam Instytut pod kątem problemów/pytań, przed jakimi zwykle stają kandydaci na studia (np. kwestia akademika, stypendiów, formalności, ale też odsyłacze do innych jednostek świadczących pomoc studentom, takich jak np. Studencki Ośrodek Wsparcia i Adaptacji, czy do serwisów popularnonaukowych prowadzonych przez Instytut). Tym samym serwis Instytutu Psychologii UJ stał się dla kandydata ciekawą, nietuzinkową, jednocześnie lekką i pod wieloma względami użyteczną pomocą – i to nie tylko w kontekście wyboru studiów.
Aż 22 bardzo ciekawe i kreatywne projekty zrealizowane pod kątem rekrutacji na rok akademicki 2022/2023 przesłano do kategorii „wideo online”. Na podium stanęły Akademia Górniczo-Hutnicza z Krakowa, Politechnika Poznańska i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, ale dyskusja objęła więcej świetnych kandydatur – w ostatecznej rozgrywce brano pod uwagę także prace Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Gdańskiej.
Zwycięskie wideo pt. Pozwól sobie na błędy… w AGH zrealizowane jest w konwencji filmu science fiction – rzecz dzieje się na statku kosmicznym, który wysyła studencką sondę do zbadania ciekawego z punktu widzenia naukowców krateru na Marsie. Cóż z tego, że cel jest ambitny i wszystko zdaje się dopięte na ostatni – konstruktorsko-naukowy – guzik, gdy nagle sonda – przez błąd jednego z jej twórców – wpada do krateru, zamiast pobrać znad niego próbki. Porażka? Nic podobnego! Ten błąd (jak wiele naukowych pomyłek w historii świata) przynosi nieoczekiwane odkrycie: w kraterze toczy się życie. W ten sposób twórcy filmu nawiązują, jak sami wyjaśniają w opisie, do motta „Wolność, pomysły i błędy!”.
Pszczoły, Ukraina i studenccy ambasadorzy
Genius Universitatis 2023 przyniósł nową kategorię, czyli Genius AD. Tu zgłaszane miały być działania niestandardowe, niemieszczące się w pozostałych kategoriach. O tym, że ta kategoria była potrzebna, najlepiej świadczy liczba zgłoszonych prac (15), co uczyniło z niej jedną z popularniejszych w tegorocznym konkursie.
Zwyciężyła Politechnika Wrocławska przed Uczelnią Łazarskiego i Uniwersytetem Łódzkim. Pomysł wrocławskiej uczelni polegał na stworzeniu Ulopolis, czyli reality show z pszczołami w roli głównej.
Innym, także CSR-owym pomysłem zachwyciła Kapitułę Uczelnia Łazarskiego, która stworzyła akcję „Łazarski dla Ukrainy”, czyli pakiet różnorodnych działań pomocowych uruchomionych po 24 lutego 2022.
Ekologia, ruch i planszówki
Inną, wartą odnotowania tutaj konkursową kategorią, był event. Zwyciężyła Politechnika Świętokrzyska jako organizator konkursu na zbudowanie łazika z recyklingu (w tym przypadku chodziło przede wszystkim o kreatywne wykorzystanie elektrośmieci). Kapituła Geniusa tak podsumowała ten pomysł: „Bardzo pomysłowe wydarzenie, które wykorzystuje mocny punkt wizerunkowy PŚ (łaziki), jednocześnie eksponując wartości proekologiczne”.
II miejsce w tej kategorii przypadło Politechnice Łódzkiej za wydarzenie: European Universities Games 2022, a III miejsce na podium zajęła Politechnika Wrocławska i jej PWrChallenge, czyli wydarzenie dla uczniów szkół średnich, w którym zespoły w ramach gry terenowej miały się zmierzyć z kilkunastoma zadaniami przygotowanymi przez studenckie koła naukowe PWr. W ten sposób – przez zaktywizowanie młodych ludzi, zafundowanie im ruchu na świeżym powietrzu i zaproponowanie ciekawych doświadczeń – uczelnia udowodniła, że najlepiej rozumie, jak skutecznie popularyzować wiedzę.
I ostatnia kategoria, o jakiej trzeba wspomnieć, czyli gadżet. Tu wyłoniono dwóch laureatów I miejsca:i Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (planszowa edukacyjna gra ekonomiczna „Absolwenci”) oraz Uniwersytet Jagielloński (także gra planszowa „Gaudeamus! Zbuduj średniowieczny uniwersytet”). Obie gry zyskały duży poklask wśród członków Kapituły Geniusa – o „Absolwentach” Ewa Opach mówiła: „Doskonały pomysł, symulacja biznesowych kejsów, podkreślanie istoty life long learning, własny gadżet wykorzystywany na zajęciach. Gra powinna być dostępna dla każdego juniora, a zwłaszcza początkujących rekruterów i HRowców zarządzających talentami!”. Z kolei UJ-owski „Gaudeamus” tak ocenił Rafał Drzewiecki: „Bardzo ciekawy i angażujący projekt, spójny z tożsamością najstarszej uczelni w Polsce”.
II miejsce za serię materiałów promocyjnych (m.in. torba plażowa i kosmetyczka) wykonanych z… żagla przypadło Politechnice Gdańskiej. Ten projekt podsumowano krótko: „Przepiękne, stylowe gadżety z duszą i znakomitą historią w tle – spójną z charakterem i położeniem uczelni”. Na III miejscu w tej kategorii znalazł się Uniwersytet Śląski w Katowicach dzięki grze karcianej „GameUS”, docenionej i za pomysł, i za szatę graficzną.
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” gratuluje kreatywności i odwagi wszystkim uczelniom, które zgłosiły w tym roku prace do konkursu, a tym, które w Geniusie Universitatis zajęły miejsca poza podium, życzymy sukcesów w przyszłości. Wszak kreatywność to proces, w którym najważniejsze jest wykraczanie poza to, co wiemy (Pablo Picasso). Gtowi na wyzwania? Trzymamy kciuki!
Zobacz listę zwycięzców GENIUS UNIVERSITATIS 2023
Galeria zdjęć z wydarzenia, relacja filmowa oraz zwycięskie prace dostępne są na stronie konkursu: www.genius.perspektywy.pl
MAGDA TYTUŁA
Za wyniki konkursu Genius Universitatis 2023 odpowiadają:
- Katarzyna Dragović – założycielka Szkoły Mistrzów Reklamy
- Jacek Szlak – redaktor naczelny serwisu Marketing przy Kawie
- Joanna Bednarkiewicz – Deputy Creative Director w Publicis Worldwide
- Ewa Opach – dyrektor IAB Polska
- Adam Nowakowski – Creative Agency Partner CEE w Meta
- Rafał Drzewiecki – Head of Marketing Central Europe w serwisie TikTok
- Kamil Bolek – CMO w LTTM
- Bartosz Dembiński – strateg/trener ds. PR i komunikacji
- Michał Bucholc – Creative Director w GONG
- Michał Sęk – Creative Director w 180heartbeats + JUNG v. MATT
- Bart Biały – Creative Director w PLEJ
Pracom Kapituły przewodniczył prof. Artur Krajewski.
O Genius Universitatis 2023 z lekkim przymrużeniem oka
Ze zgłoszeń do tegorocznego konkursu na najlepszą kampanię rekrutacyjną uczelni wysnuć można następujące wnioski:
- bardziej kreatywne są uczelnie techniczne niż uniwersytety ogólne czy inne uczelnie dziedzinowe (politechniki zgłosiły w sumie 38 prac, a wśród 35 startujących aż 15 ma proweniencje techniczne – uczelnia bądź wydział na uczelni technicznej);
- Wrocław stanowi zagłębie kreatywności (ponad 20 prac zgłoszonych przez 4 różne uczelnie we wszystkich kategoriach konkursowych oprócz kategorii „serwis rekrutacyjny”),
- Warszawa zgarnęła najwięcej nagród (5) i to stąd zgłosiło się najwięcej akademickich jednostek (7, w tym 2 wydziały), ciut gorszy okazał się Kraków (4 nagrody i 5 startujących akademickich jednostek – w tym 1 wydział i 1 instytut) oraz Wrocław (4 nagrody i 4 uczelnie).
Zwycięskie uczelnie o konkursie:
Content marketing
- MIEJSCE Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
- MIEJSCE Uniwersytet SWPS
- MIEJSCE Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Event
- MIEJSCE Politechnika Świętokrzyska
- MIEJSCE Politechnika Łódzka
- MIEJSCE Politechnika Wrocławska
Gadżet
- MIEJSCE Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
- MIEJSCE Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
- MIEJSCE Politechnika Gdańska
- MIEJSCE Uniwersytet Śląski w Katowicach
Kampania w mediach społecznościowych
- MIEJSCE Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
- MIEJSCE Uniwersytet SWPS
- MIEJSCE Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
Serwis rekrutacyjny
Video online
- MIEJSCE Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
- MIEJSCE Wydział Inżynierii Mechanicznej Politechniki Poznańskiej
- MIEJSCE Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Genius AD
- MIEJSCE Politechnika Wrocławska
- MIEJSCE Uczelnia Łazarskiego
- MIEJSCE Uniwersytet Łódzki