Prof. dr hab. Katarzyna Marciniak z Wydziału „Artes Liberales” UW otrzymała Proof of Concept Grant Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC) na realizację projektu “The Modern Argonauts: A Multicultural Educational Programme Preparing Young People for Contemporary Challenges through an Innovative Use of Classical Mythology”. Jest to pierwszy grant Proof of Concept w polskiej humanistyce, a także drugi grant ERC otrzymany przez prof. Marciniak.
– Traktujemy antyk jako żywy element kultury współczesnej, ważny dla rozwoju tożsamości dzieci i młodzieży. Istotna jest w tym aspekcie zwłaszcza mitologia, która tworzy kod kulturowy, zrozumiały niemal na całym świecie. Ma to szczególne znaczenie dla edukacji i właśnie ten wątek będziemy rozwijać w ramach grantu Proof of Concept – mówi prof. Katarzyna Marciniak.
Efektem grantu prof. Marciniak będzie międzynarodowy program edukacyjny przygotowujący młodzież szkolną do wyzwań współczesności poprzez nowatorskie wykorzystanie greckiej i rzymskiej mitologii. Program zostanie opracowany w postaci podręcznika w wolnym dostępie, z wersją interaktywną. W jego przygotowaniu pod kierunkiem prof. Marciniak będą uczestniczyli eksperci z Europy, Afryki, Azji, obu Ameryk, Australii i Nowej Zelandii.
– Podręcznik będzie miał formę gry: jego użytkownicy wcielą się we „Współczesnych Argonautów” i wyruszą na wyprawę, by odkrywać wspólne mityczne dziedzictwo – tłumaczy prof. Marciniak. – Uczniowie poznają źródła starożytne, ich recepcję w różnych kontekstach oraz wybrane wątki mitologiczne z innych kultur. Będą też zachęcani do działań twórczych.
Drugi grant ERC
Grant Proof of Concept umożliwi wykorzystanie potencjału społecznego badań przeprowadzonych w ramach projektu „Our Mythical Childhood… The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges”, na który prof. Marciniak otrzymała w 2015 roku swój pierwszy grant ERC – Consolidator (realizowany w latach 2016–2022).
– Wartością dodaną grantu ERC Consolidator były materiały edukacyjne, które opracowaliśmy na podstawie naszych wyników naukowych. Materiały te zostały już przetestowane w takich przedsięwzięciach, jak warsztaty dla dzieci z sierocińca w Kamerunie, szkolenie dla pedagogów pracujących z młodzieżą z Ukrainy we Włoszech i zajęcia dla uczniów autystycznych w Wielkiej Brytanii – wyjaśnia laureatka, dodając: – W trakcie tych wszystkich wydarzeń poznaliśmy wspaniałych nauczycieli, którzy z wielką pasją starają się przygotować podopiecznych na wyzwania współczesnego świata. Antyk stanowi świetny instrument do tego celu, bo pytania, które stawiali starożytni, wciąż zachowują aktualność, a poczucie wspólnoty budowane przez mity jest źródłem nadziei na przyszłość. Grant Proof of Concept to szansa na rozwinięcie tej wizji.
Miologia jako narzędzie dialogu
Międzynarodowy program, który zostanie opracowany w ramach grantu Proof of Concept, skoncentruje się na edukacji w zakresie mitologii rozumianej jako narzędzie dialogu. Będzie skierowany przede wszystkim do licealistów, zachęcając młodych ludzi do samodzielnego poszukiwania wiedzy, uwrażliwiając ich na lokalne i globalne dziedzictwo oraz ucząc zasad komunikacji i szacunku dla różnych kultur.
Z podręcznika będą mogli korzystać też uczestnicy Erasmus+ Pupil Mobility Programme. Wybrane sekcje mogą być także przydatne w realizacji działań prowadzonych przez muzea, uniwersytety dziecięce oraz ośrodki kształcenia nauczycieli.
Projekt ma charakter niekomercyjny – program zostanie opublikowany w wolnym dostępie. W testowaniu poszczególnych jednostek lekcyjnych wezmą udział szkoły w Polsce, Kamerunie, Niemczech, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Ze względu na potencjał społeczny projektu, poparcie dla niego wyraziły ważne instytucje zajmujące się badaniami i popularyzacją antyku, m.in. Fédération internationale des associations d’études classiques, Société Internationale des Amis de Cicéron i Cambridge School Classics Project.
Rozpoczęcie projektu planowane jest na jesień 2023 roku.
Źródło: www.uw.edu.pl