Raport New Oriental Vision Overseas Consulting Company z 2023 roku ujawnia, że chociaż Stany Zjednoczone i Wielka Brytania pozostają głównymi miejscami studiów dla chińskich studentów to kraje azjatyckie są coraz bardziej popularne i są częściej wybierane obok Australii, Kanady i Europy. Ponadto kraje azjatyckie zwiększają udział w całym chińskim rynku studenckim w stosunku do Stanów Zjednoczonych.
W 2023 roku mobilność studentów chińskich za granicą jest wyraźnie inna niż w 2019 roku. Geopolityka, obawy o bezpieczeństwo, trudne egzaminy wstępne i słabsza chińska gospodarka zmieniają sposób, w jaki chińscy studenci podejmują decyzje o studiowaniu za granicą.
Na poziomie magisterskim/podyplomowym Wielka Brytania pozostaje niezmiennie na pierwszym miejscu w 2023 roku, pod względem liczby studentów rozważających studia. Stany Zjednoczone pozostają na drugim miejscu, ale odsetek uwzględniający Stany Zjednoczone spadł z 45% w 2019 roku do 30% w 2023 roku. Popularność Hongkongu (nr 3) wzrosła, podobnie jak Singapuru. Japonia (12%) również ma niewielką przewagę nad Kanadą.
Bliskość krajów azjatyckich i lepsza reputacja w zakresie bezpieczeństwa niż USA – pomaga im przyciągać chińskich studentów. Przez cały okres pandemii chiński rząd nałożył na ludność rygorystyczne środki bezpieczeństwa. To podsyciło obawy dotyczące podróży zagranicznych.
Chińskie media państwowe obszernie relacjonowały antyazjatycką dyskryminację w USA w latach pandemii, co przekonało wiele rodzin, że Stany Zjednoczone są bardziej niebezpieczne niż kiedyś.
Wydaje się, że utrzymywanie rodziny blisko domu wiąże się z potrzebą bezpieczeństwa wśród chińskich rodzin, które wciąż dostosowują się do środowiska po pandemii. Pamiętają traumę chińskich studentów uwięzionych za granicą po zamknięciu granic.
Odpowiedzi ankietowanych rodziców i uczniów, którzy zastanawiali się nad możliwościami studiowania za granicą na poziomie licencjackim pokazują, że chociaż nerwowość rodzin związana z COVID opadła, ich zainteresowanie miejscami położonymi blisko Chin wzrosło z 17% w 2021 r. do 35% w 2023 r.
Opr. MTA
Źródło: monitor.icef.com