REKLAMA


REKLAMA


Według analizy „Financial Times” gwałtowny wzrost liczby studentów zagranicznych, którzy płacą wyższe czesne na najlepszych angielskich uniwersytetach, zmniejsza liczbę miejsc dla studentów z Wielkiej Brytanii.

Jak poważna jest ta kwestia wykazują badania naukowe Russel Group, czyli uniwersytetów w Cambridge, Oksfordzie, Bristolu i London School of Economics. Według danych opracowanych przez firmę konsultingową dataHE dla FT, ponad jedna czwarta miejsc na angielskich uniwersytetach Russell Group przypadła w zeszłym roku studentom zagranicznym.

Eksperci ds. edukacji już wcześniej ostrzegali przed takim stanem rzeczy, gdy stało się jasne, że duży wzrost udziału miejsc oferowanych studentom zagranicznym zaczyna wpływać na miejsca dla rodzimych studentów na najlepszych uczelniach.

Uniwersytety argumentują, że zwiększenie naboru studentów zagranicznych w ciągu ostatniej dekady umożliwiło im sfinansowanie dziesiątek tysięcy dodatkowych miejsc, z korzyścią dla studentów w kraju i za granicą, mimo że rzeczywista wartość czesnego w kraju spadła o jedną trzecią od 2012 roku.

Presja na miejsca ma jeszcze wzrosnąć, ponieważ Wielka Brytania doświadcza „wybuchu demograficznego” 18-latków, co będzie wymagało od brytyjskich uniwersytetów znalezienia dodatkowych 45 000 miejsc w 2030 roku, aby utrzymać obecny odsetek absolwentów szkół udających się na uniwersytet.

Ponieważ nie oczekuje się znacznego wzrostu funduszy rządowych ani czesnego, wielu obawia się, że najbardziej prestiżowe uniwersytety w Anglii nie będą miały innego wyboru, jak tylko oddać jeszcze większą część swoich miejsc lukratywnym studentom z zagranicy w nadchodzących latach.

Aby w pełni zrekompensować skutki inflacji w ciągu ostatnich 12 miesięcy – która obniżyła realną wartość czesnego z 9250 GBP do równowartości 6000 GBP – wybrane uniwersytety musiałyby zwiększyć liczbę studentów zagranicznych.

Tim Bradshaw, dyrektor naczelny Russell Group, przyznał, że dochody od zagranicznych studentów są obecnie wykorzystywane do pokrywania „rosnących deficytów zarówno w nauczaniu krajowym, jak i badaniach finansowanych ze środków publicznych”

Opr. MTA

Źródło: https://www.ft.com

 

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!