REKLAMA


REKLAMA


7 września w Polsat Plus Arena Gdańsk odbędzie się „VI Międzynarodowy Kongres Edukacji i Szkolnictwa Zawodowego” w ramach „EuroSkills Gdańsk 2023”. Będzie on poświęcony wyzwaniom dla transformacji szkolnictwa wyższego, edukacji i szkolnictwa zawodowego. Udział w nim wezmą znamienici goście. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE).

XXI wiek, przełom jego drugiej i trzeciej dekady, to czas kiedy w sposób widoczny na każdym kroku implementowane są główne składowe IV rewolucji przemysłowej, a w opinii największych autorytetów analizujących przemiany na rynku pracy, cyfryzacji procesów przemysłowych, globalizacji opartej na sieci internetowej, już niejako puka do nas już piąta odsłona tejże rewolucji. Tu do głosu dojdzie sztuczna inteligencja, a to stawia wymogi transformacji zarówno na rynku pracy jak i w kwestii przygotowania młodych ludzi do wejścia na drogę zawodową.

Odpowiedzią na nurtujące pytania, czy może raczej panelem do dyskusji w tym zakresie jest VI Międzynarodowy Kongres Edukacji i Szkolnictwa Zawodowego (VI International Congress on Education and Training), impreza towarzysząca EuroSkills Gdańsk 2023.

Już nazwy poszczególnych sesji w sposób jednoznaczny wskazują, jaka problematyka w tym zakresie jest wiodąca, które kwestie jako pierwszoplanowe podlegają analizie i kreowaniu dobrych praktyk w zakresie edukacji zawodowej. Właśnie te tematy skupią uwagę zarówno teoretyków oraz praktyków szkolnictwa branżowego (zarówno ponadpodstawowego, jak i wyższego) i będą przedmiotem dyskusji w Polsat Plus Arenie Gdańsk 7 września.

Uczestnicy Kongresu debatować będą w panelach:

Sesja Synergia między politykami i finansowaniem UE a WorldSkills/EuroSkills w celu podniesienia atrakcyjności edukacji, kształcenia zawodowego oraz wsparcia reform (The synergy between EU-policies and funding and WorldSkills/EuroSkills to raise the attractiveness of VET and support reforms.);

Sesja dla innowacyjnej gospodarki - Kompetencje cyfrowe podstawą przyszłej, nowej gospodarki (SESSION FOR INNOVATIVE ECONOMY - Digital skills are the foundation of a new innovative economy);

Sesja dla nowej edukacji i szkoleń zawodowych - Kompetencje cyfrowe podstawą przyszłej, nowej gospodarki (SESSION FOR NEW EDUCATION AND TRAINING - European Universities and Centres of Vocational Excellence);

IV sesja dla przyszłych pokoleń -Europejskie i globalne trendy w transformacji edukacji klimatycznej i rozwój zielonych kompetencji dla sprawiedliwej transformacji na rynku pracy. (SESSION FOR THE NEXT GENERATIONS European and global trends in the transformation of climate education and the development of green skills for fair transition in the labour market).

Sesja dla lepszego życia - Inkluzja społeczna, dostępność i solidarność (SESSION FOR A BETTER LIFE Social Inclusion, equal opportunities and solidarity).

W zakresie poruszanej tematyki poszczególne panele odniosą się do wszystkich kluczowych kwestii związanych z finansowymi możliwościami oferowanymi przez fundusze Unii Europejskiej, w szczególności Europejski Fundusz Społeczny Plus, Fundusz Odbudowy i Odporności, Erasmus+ jak i pokrewnymi, a to wszystko w kontekście zasięgu zawodów EuroSkills. Istotny będzie aspekt ustalania standardów edukacyjnych WorldSkills, które stanowią kompleksowy zestaw narzędzi do transformacji kształcenia zawodowego w Europie.

Równie ważną kwestią poruszaną na Kongresie będą kompetencje cyfrowe oraz wynikająca z tego konieczność nadążania za szybkim rozwojem technologii, co stanowi wyzwanie nie tylko
dla młodszych pokoleń, ale dla każdej generacji. Uczestnicy sesji szukać będą odpowiedzi na pytania zarówno odnoszące się do transformacji cyfrowej, jak również w kwestii jej wpływu na zmiany w gospodarce, oraz jakie wyzwania stawia ona w zakresie edukacji, rozwoju osobistego czy działań naukowych.

I to właśnie wspomniane kompetencje cyfrowe determinują konieczność wypracowywania nowych standardów w zakresie edukacji i szkolenia zawodowego. Paneliści podejmą próbę zdiagnozowania, jak fundusze Unii Europejskiej, a w szczególności Erasmus+, ESF+  wspierają wdrażanie koncepcji Uniwersytetów Europejskich i Centrów Doskonałości Zawodowej (CoVEs).  Postarają się znaleźć odpowiedź na pytanie, czym one są oraz jakie korzyści przynoszą uczącym się doktorantom i młodym badaczom. Niebagatelna jest tu kwestia wspierania doskonałości badawczej i transferu wiedzy w aspekcie transnarodowej wymiany tejże wiedzy i doświadczeń. To wszystko pozwoli postawić pytanie odnoszące się do tego, dlaczego Uniwersytety Europejskie i Centra Doskonałości Zawodowej są uważane za klucz do innowacyjnej nauki, badań i uczenia się. 

Nie mniej istotnym punktem spotkania będzie zdiagnozowanie, jak przywołane wyżej kwestie korespondują z globalnymi trendami w transformacji edukacji klimatycznej i rozwój zielonych kompetencji dla sprawiedliwej transformacji na rynku pracy. Poznamy europejskie i globalne doświadczenia w zakresie wdrażania edukacji i szkoleń związanych z ekologią. Uczestnicy poszukają odpowiedzi na pytanie: jak możemy budować strategie klimatyczne dla nauczania i uczenia się w procesach edukacji i szkoleniach oraz jakie są założenia sprawiedliwej transformacji realizującej postulat sprawiedliwości społecznej i międzypokoleniowej.

Inkluzja społeczna, dostępność i solidarność w kontekście lepszego życia znajdą odzwierciedlenie w tematyce sesji odnoszącej się do solidarności i integracji w polityce edukacyjnej, szkoleniowej oraz w polityce dotyczącej umiejętności jako narzędzia zapewnienia inkluzji społecznej.

Tematem kongresu są rozwiązania promowane przez Europejski Fundusz Społeczny Plus i Erasmus+ podejmowane w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i bezrobociu. Tu ważnym aspektem będzie rola edukacji w kształtowaniu empatii, tolerancji i zrozumienia. Dowiemy się, jak instytucje edukacyjne i szkoleniowe wspierają uczących się oraz personel E&T z Ukrainy oraz poznamy globalne i europejskie programy wsparcia dla młodzieży z Ukrainy w kontekście podstaw i zasad polityk dostępności w europejskich i globalnych systemach edukacyjnych. Uczestnicy tej sesji poszukają odpowiedzi na pytanie, dlaczego program Erasmus+ jest kluczem do interdyscyplinarności, tolerancji i otwartości.

Jak widać, poruszane w ramach VI Międzynarodowego Kongresu Edukacji i Szkolnictwa Zawodowego kwestie to szeroki wachlarz istotnych dla edukacji zawodowej tematów, osadzony zarówno w kontekście wymogów czasu, rozwoju technologii jak i geopolityczno-ekonomicznych ram determinujących naszą rzeczywistość.

Jesteśmy pewni, że Kongres zaprocentuje kolejnymi wnioskami i stanie się forum wymiany dobrych praktyk zmierzających do ukształtowania kanonu – unifikacji zarówno w dziedzinie edukacji branżowej jak i sposób jej wspierania we wszystkich aspektach które precyzyjnie określają jego hasła wiodące - Umiejętności to przyszłość; Dla nowej edukacji i szkoleń zawodowych; Dla przyszłych pokoleń; Dla innowacyjnej gospodarki;  Dla lepszego życia. W tak sformułowanym tytule chodziło o coś więcej, bowiem tytuły konferencji, sympozjów, kongresów, zazwyczaj długie, często są na takim poziomie zawiłości, że ich powtórzenie, a tym bardziej zapamiętanie po kilku czy kilkunastu miesiącach bywa wręcz niemożliwa. Tytuł tegorocznego kongresu przypomina trochę „klocki” z układanki. Niezależnie w jakiej kolejności zestawi się je ze sobą zestawi, zachowują sens, swoją integralność i tworzą spójną figurę.

Magdalena Stryja

Więcej o Kongresie: https://kongres.frse.org.pl/

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!