Uczniowie, którzy odwiedzają Salony Maturzystów Perspektyw 2023, już we wrześniu mogą usłyszeć wiele cennych wskazówek – tym lepszych, że udzielanych przez egzaminatorów i specjalistów pracujących w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i w okręgowych komisjach egzaminacyjnych. Przekonali się o tym uczniowie tłumnie odwiedzający 14 i 15 września Warszawski Salon Maturzystów 2023 na Politechnice Warszawskiej.
– W wypowiedzi argumentacyjnej, która jest częścią egzaminu maturalnego z języka polskiego, nie chodzi o streszczanie, ale o analizę lektur – mówił np. Grzegorz Sawa, ekspert OKE w Warszawie. I dalej tak wyjaśniał różnicę między jedną a drugą formą przekazu: – Kiedy piszecie streszczenie, odpowiadacie na pytanie „co?”, natomiast formułując analizę, musicie napisać nie tylko „co”, ale i „dlaczego”.
Z kolei w czasie wykładu na temat wymagań na egzaminie z matematyki, maturzyści mogli usłyszeć m.in., że nie warto wychodzić z egzaminu po krótkim czasie (lepiej jest wykorzystać całe trzy godziny na sprawdzenie poprawności wszystkich odpowiedzi), natomiast przygotowując się do majowego wyzwania nie należy uczyć się na pamięć żadnych zadań. – Choć zadania egzaminacyjne w 2024 roku będą podobne do tych z 2023 roku, ponieważ nadal obniżone są wymagania maturalne, to jednak egzamin nigdy nie jest taki sam, jak w latach poprzednich – tłumaczyła Joanna Berner, ekspertka OKE. – Dlatego ucząc się, trzeba starać się zrozumieć to, o co chodzi w danym zadaniu i czego oczekują od nas egzaminatorzy (za co będą przyznane punkty).
Ogólne zasady egzaminów maturalnych w 2024 roku wyjaśniał Andrzej Pyszkiewicz, kierownik Wydziału Egzaminów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. Uczulał swoich słuchaczy na to, by dobrze się zastanowili, zanim 2 października 2023 (ostateczny termin składania wstępnych deklaracji maturalnych) oddadzą pierwszy istotny w kontekście majowych egzaminów dokument. – Doświadczenie wielu lat pokazuje, że około 90 proc. maturzystów trwa w swojej decyzji co do wybranych przedmiotów maturalnych. Jednocześnie Pyszkiewicz radził, by rozważnie podchodzić do swoich możliwości, jeśli chodzi o tzw. rozszerzenia na maturze: – Każdy z was może wybrać od jednego do sześciu przedmiotów, które będziecie zdawać na poziomie rozszerzonym. I choć aby zdać te egzaminy, wciąż jeszcze nie ma wymaganego określonego progu punktowego [będzie obowiązywał dopiero od egzaminów w 2025 roku], to pomyślcie: jak będzie wyglądać wasze świadectwo maturalne, jeśli znajdą się na nim wyniki z kilku egzaminów na poziomie rozszerzonym, ale o wartościach zera czy kilku procent. Mierzcie siły na zamiary i lepiej skupcie się na jednym czy dwóch przedmiotach niż na wielu różnych.
Eksperci z OKE w Warszawie wielokrotnie też zwracali uwagę, by uczniowie zaglądali na stronę Centralnej komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl) i interesowali się szczególnie zasobami z katalogu Materiały dodatkowe. Wyjaśniali, że oprócz analizowania arkuszy maturalnych z poprzednich lat, warto uważnie czytać „Zasady oceniania rozwiązań zadań”. Tam właśnie kryje się najlepsza wiedza o tym, jak uczeń powinien podejść do egzaminów, na co zwrócić uwagę i jaki jest mechanizm udzielania odpowiedzi wymagany na egzaminach maturalnych. – To powinno być dla was najlepsze repetytorium, najlepszy przewodnik, który naprowadzi was na odkrycie tego, czego się oczekuje od ucznia, i tym samym będzie najlepszą gwarancją wymarzonego sukcesu, czyli zdanych z powodzeniem egzaminów maturalnych – podkreślał Pyszkiewicz.
Najzłotsze rady? Są stare jak świat, a na pewno – znane i stałe, odkąd istnieją egzaminy maturalne. Nie wierzyć w przecieki i nie dawać się nabierać na ich magiczną moc, która zapewni pozytywny wynik. Uczyć się systematycznie i w sposób uporządkowany. Podejść do majowego wyzwania ze spokojem i rozwagą.
Perspektywy zapraszają na Politechnikę Warszawską jeszcze 15 września w godz. 9.00 – 15.00. Program spotkań: https://salonmaturzystow.pl/2023.
MT